Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfiltertest
<<   1, 2
5133 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Man kan ju tänka på att olika typer och kornstorlek på dammet har olika effekter på motorn.
Till exempel förslitning, oljeförstörelse samt krosskador. Jag har själv blivit förvånad hur saker kan passera motorn med lite tur. En styrning vid isugsventilen sprack i bitar och återfanns i Supertrapp
diffusorn utan någon synlig effekt i förbränningsrum eller ventiler. När det gäller findamm så är Panteran extrem på att suga upp sådant i motorrummet. Jag har KN och det räcker med 50-100 mil så är det ordentligt smutsigt och behöver tvättas. Ca 4000 mil har kolvarna gått nu och jag ser inget alarmerande
vid årsisärskruvningarna. Men det är ny olja i korta intervaller. Man får dock skilja på servicen och användandet av en bruksbil.
Men jag skulle nog använda ett stort pappfilter om det fans ett enkelt sätt att få fri sikt i backspegeln då.
Göran

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Börjar vi snacka tvåtaktshojar ska väl det nämnas att kolvbyte sker vid betydligt kortare intervall än de flesta här är beredda på. På räjshojen är det cirkus 4 timmar mellan kolvbyten.
Det spelar ingen som helst roll om lite damm följer med, eller lite sandkorn förkortar livslängden då kolven byts väldigt mycket tidigare ändå.

Visst är det så , men man undrar ju varför man inte monterar pappersfilter från fabrik om skilnaden är stor. Sen om täta kolvbyten är pga utmattning (400 hk/l) eller skit i luften får väl vara osagt men vev och stak-lager håller ju betydligt längre.

www.modsport.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Det är väl alltid kullager/nållager på en tvåtaktare? Inte riktigt samma grej.

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Kimmen skrev:
Rolle Scirocco skrev:

Börjar vi snacka tvåtaktshojar ska väl det nämnas att kolvbyte sker vid betydligt kortare intervall än de flesta här är beredda på. På räjshojen är det cirkus 4 timmar mellan kolvbyten.
Det spelar ingen som helst roll om lite damm följer med, eller lite sandkorn förkortar livslängden då kolven byts väldigt mycket tidigare ändå.

Visst är det så , men man undrar ju varför man inte monterar pappersfilter från fabrik om skilnaden är stor. Sen om täta kolvbyten är pga utmattning (400 hk/l) eller skit i luften får väl vara osagt men vev och stak-lager håller ju betydligt längre.

Tror att enda anledningen att de hänger på ett filter är att stoppa stora stenar och liknande. Inte att dammet sliter.

Kolvbytena är för att effekten börjar drastiskt minska om man kör vidare, samt att vid en typ 8 timmars driftstid så spontanseparerar kolvarna till alugrus...

Staklager runt tio timmar, och en vev 50 timmar.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

MaZ skrev:
Det är väl alltid kullager/nållager på en tvåtaktare? Inte riktigt samma grej.

om vi undantar någon gräsklippare/trädgårdstraktor eller liknande så har jag inte sett någonting annat.

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Rolle Scirocco skrev:
spontanseparerar

Det var ett nytt ord thumbs up .
Lite som F1 kolvar jag läste om där det inte handlar om det är sprickor i dom, utan bara hur stora dom är.

www.modsport.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Kimmen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
spontanseparerar

Det var ett nytt ord thumbs up .
Lite som F1 kolvar jag läste om där det inte handlar om det är sprickor i dom, utan bara hur stora dom är.

Tror om kanske är fel ord, när är nog mer rätt. Min tolkning

Har i felsökningssyfte åkt på 'för gamla' kolvar och det är likadant som med gammal mjölk, man ska inte prova/smaka utan bara byta.

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Det var ju en tid då man åkte utan filter, dessutom på grusvägar. Men självklart skall man ha ett filter på motorn om bilen skall gå 30000mil eller nått. Så ett bra pappfilter på bruksbilen gäller.
Jag vet inte om de bästa filtreringsgraden spelar någon roll på en banbil, men ett KN filter ser ju i alla fall till att inte muttrar o annat skräp från ett besök i grusfällan eller räcket åker in i motorn. Sådana saker är ju en uppenbar fara för motorn. Sedan har vi ju FLAMM risken också, en o annan bil har ju satt eld på sig själv på banan, hur fint det än ser ut med 8 trattar öppet.

Det är i alla fall spännande att se lite fakta om det man köper, det kommer liksom inte fram i reklamen.
Göran

Sitter numera K&N filter på Cosworths champcar motorer och enligt Cosworth så gör det stor skillnad på slitage mot att köra utan filter.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Johan Edlund skrev:

Sitter numera K&N filter på Cosworths champcar motorer och enligt Cosworth så gör det stor skillnad på slitage mot att köra utan filter.

Jag använder som sagt själv KN, och har konstaterat att det fastnar smuts i detta. Det är ju som alltid med undersökningar att man måte vara klar över vad man behöver komma fram till. Att smuts i högre grad än bra pappfilter passerar KN har framgått, men det måste röra vissa partiklar, muttrar lär ju fastna. Sedan har vi vilken effekt de partiklar som passerar har på motorn samt till vilken grad jämfört mot om alla partiklar av typen passerade. Eller, om man överhuvud taget har några problem med det som passerar i gällande applikation.
Skulle vara intressant att höra vad Cosworth har att säga om lite mer pressicerade uppgifter i frågan.
Göran

Norrköping
Här sen Jun 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Johan Edlund skrev:

Jag använder som sagt själv KN, och har konstaterat att det fastnar smuts i detta. Det är ju som alltid med undersökningar att man måte vara klar över vad man behöver komma fram till. Att smuts i högre grad än bra pappfilter passerar KN har framgått, men det måste röra vissa partiklar, muttrar lär ju fastna. Sedan har vi vilken effekt de partiklar som passerar har på motorn samt till vilken grad jämfört mot om alla partiklar av typen passerade. Eller, om man överhuvud taget har några problem med det som passerar i gällande applikation.
Skulle vara intressant att höra vad Cosworth har att säga om lite mer pressicerade uppgifter i frågan.
Göran

Tror man från Cosworths sida när det gäller detta mest syftade på nyttan av ett filter snarare än hur de olika filterna presterar, ChampCar är väl sponsrat av K&N, men de flesta filter som används i tävlingsbilar brukar vara av liknande typ.

K&N själva uppger dessutom verkningsgraden till 98% eller något sådant som bäst, sedan är verkningsgraden något lägre då filtret är nytt. Men verkningsgraden de har är väl inte direkt något de hamlighåller i alla fall. Kan inte heller tänka mig att andra filter av samma konstruktion presterar så mycket annorlunda, vilket märke man än väljer.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Johan Edlund skrev:
Tror man från Cosworths sida när det gäller detta mest syftade på nyttan av ett filter snarare än hur de olika filterna presterar, ChampCar är väl sponsrat av K&N, men de flesta filter som används i tävlingsbilar brukar vara av liknande typ.

K&N själva uppger dessutom verkningsgraden till 98% eller något sådant som bäst, sedan är verkningsgraden något lägre då filtret är nytt. Men verkningsgraden de har är väl inte direkt något de hamlighåller i alla fall. Kan inte heller tänka mig att andra filter av samma konstruktion presterar så mycket annorlunda, vilket märke man än väljer.

Jag menade inte att de skulle ha någon sorts filtertest, utan mer hur de såg på filtreringsbehovet som sådant. Tillexempel vilken typ av slitage man talar om och från vilken typ av föroreningar.
mvh
Göran

Dalarna
Här sen Jun 2005

Tja jag tillverkar filter som har en effektivitet på 99,9999% om någon skulle vara rädd för väldigt små partiklar, tex baciller..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Pekke skrev:
Tja jag tillverkar filter som har en effektivitet på 99,9999% om någon skulle vara rädd för väldigt små partiklar, tex baciller..
Hepafilter med 150 sekundliter skulle vara skoj att se monterat under en motorhuv.
Speciellt en storlek "utan" mottryck

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Re:

Niklas Falk skrev:
Pekke skrev:
Hepafilter med 150 sekundliter skulle vara skoj att se monterat under en motorhuv.
Speciellt en storlek "utan" mottryck

Ja, och även hur länge det tar innan det är igensatt med tanke på allt finskit i luften .
Har jag uppfattat det rätt om delco filtret reducerar luftflödet med dryga 3% och KN filtret med drygt 1%?

www.modsport.se
Citera
Skruva banåkabil
Luftfiltertest
<<   1, 2
5133 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande