| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Luftfiltertest
|
5133 besök totalt |
|
Re:
Man kan ju tänka på att olika typer och kornstorlek på dammet har olika effekter på motorn. Till exempel förslitning, oljeförstörelse samt krosskador. Jag har själv blivit förvånad hur saker kan passera motorn med lite tur. En styrning vid isugsventilen sprack i bitar och återfanns i Supertrapp diffusorn utan någon synlig effekt i förbränningsrum eller ventiler. När det gäller findamm så är Panteran extrem på att suga upp sådant i motorrummet. Jag har KN och det räcker med 50-100 mil så är det ordentligt smutsigt och behöver tvättas. Ca 4000 mil har kolvarna gått nu och jag ser inget alarmerande vid årsisärskruvningarna. Men det är ny olja i korta intervaller. Man får dock skilja på servicen och användandet av en bruksbil. Men jag skulle nog använda ett stort pappfilter om det fans ett enkelt sätt att få fri sikt i backspegeln då. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Visst är det så , men man undrar ju varför man inte monterar pappersfilter från fabrik om skilnaden är stor. Sen om täta kolvbyten är pga utmattning (400 hk/l) eller skit i luften får väl vara osagt men vev och stak-lager håller ju betydligt längre.
|
||||
|
Re:
Tror att enda anledningen att de hänger på ett filter är att stoppa stora stenar och liknande. Inte att dammet sliter. Kolvbytena är för att effekten börjar drastiskt minska om man kör vidare, samt att vid en typ 8 timmars driftstid så spontanseparerar kolvarna till alugrus... Staklager runt tio timmar, och en vev 50 timmar. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
om vi undantar någon gräsklippare/trädgårdstraktor eller liknande så har jag inte sett någonting annat. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Det var ett nytt ord Lite som F1 kolvar jag läste om där det inte handlar om det är sprickor i dom, utan bara hur stora dom är.
|
||||
|
Re:
Tror om kanske är fel ord, när är nog mer rätt. Min tolkning
Har i felsökningssyfte åkt på 'för gamla' kolvar och det är likadant som med gammal mjölk, man ska inte prova/smaka utan bara byta. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Sitter numera K&N filter på Cosworths champcar motorer och enligt Cosworth så gör det stor skillnad på slitage mot att köra utan filter. |
||||
|
Re:
Jag använder som sagt själv KN, och har konstaterat att det fastnar smuts i detta. Det är ju som alltid med undersökningar att man måte vara klar över vad man behöver komma fram till. Att smuts i högre grad än bra pappfilter passerar KN har framgått, men det måste röra vissa partiklar, muttrar lär ju fastna. Sedan har vi vilken effekt de partiklar som passerar har på motorn samt till vilken grad jämfört mot om alla partiklar av typen passerade. Eller, om man överhuvud taget har några problem med det som passerar i gällande applikation. Skulle vara intressant att höra vad Cosworth har att säga om lite mer pressicerade uppgifter i frågan. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Tror man från Cosworths sida när det gäller detta mest syftade på nyttan av ett filter snarare än hur de olika filterna presterar, ChampCar är väl sponsrat av K&N, men de flesta filter som används i tävlingsbilar brukar vara av liknande typ. K&N själva uppger dessutom verkningsgraden till 98% eller något sådant som bäst, sedan är verkningsgraden något lägre då filtret är nytt. Men verkningsgraden de har är väl inte direkt något de hamlighåller i alla fall. Kan inte heller tänka mig att andra filter av samma konstruktion presterar så mycket annorlunda, vilket märke man än väljer. |
||||
|
Re:
Jag menade inte att de skulle ha någon sorts filtertest, utan mer hur de såg på filtreringsbehovet som sådant. Tillexempel vilken typ av slitage man talar om och från vilken typ av föroreningar. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Speciellt en storlek "utan" mottryck
|
||||
|
Re:
Ja, och även hur länge det tar innan det är igensatt med tanke på allt finskit i luften .
Har jag uppfattat det rätt om delco filtret reducerar luftflödet med dryga 3% och KN filtret med drygt 1%? |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Luftfiltertest
|
5133 besök totalt |