Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2446 besök totalt |
Hjulfläktar
Hjulfläktar / wheelfans tror jag var lite vanligare på räserbilar för 20 år sen. Varför ser man det aldrig/sällan nuförtiden. Med moderna material borde dom ju gå att göra mycket lätta så att den ofjädrade vikten inte blir så hög Hjulfläktar är en sorts skiva med kanaler som monteras utanför hjulet och hjulets och därmed fläktens rotation suger ut luft ur hjulet och ökar därmed på det kylande luftflödet genom bromsskivan. Är dom inte effektiva? _________________ Pär Hylander |
||||
De användes ju av Ford under 80-talet, varför de inte används nu vet jag inte men det kanske är effektivare att dra slangar som leder kylluften från fronten?
![]() En liten bild på kopior som byggdes för Qvarnis Cosworth... ![]() Edit: Ni kanske snackade om standard bilar... ![]() |
||||
F1 Ferrarin på Mantorp hade någon sorts turbin på insidan av hjulen. Synd att jag blev bortmotad när jag plåtade. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Intressant tråd... Fläktar i hjulen har använts även i modern tid, Volvo S40 ST körde ju med plåtfläktar bultade till fälgarna för att få kylning till bakbromsarna på de mest bromsbelastande banorna.
Hittar tyvärr ingen bild på det... _________________ /Arne Lindgren |
||||
Var det inte tvärtom? Att dom täppte igen fälgarna för att få temp i bromsarna? (osäker....) _________________ Pär Hylander |
||||
Jodå, det var det. Användes mest i regn... _________________ -Tobbe Henricsson, Frilans |
||||
Jag kommer ihåg från reportaget om qvarnins cossie att dom nämnde att dom hade sånna hjulfläktar på tävlingsbilarna tills det blev förbjudet. Så det kanske är därför man inte har det idag.
om man ska gnugga karroserna mot varrandra lite när man kör om så är det nog inte så lämpligt med sånna som sticker ut från hjulen. Det måste ju finnas nån regel som säger att inget får sticka ut utanför fälgarna. Annars skulle man ju kunna montera hur breda saker som helst eller varför inte nåt vasst som skär hål på motståndarens däck. ![]() Nånting sånt måste det varit som gjorde att det förbjöds. Knappast för att det kylde bromsarna för bra. Finns ju compomotive rallyfälgar som som sticker ut så mycket så det blir som en slagt platta utanför fälgen. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2446 besök totalt |