Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulfläktar
2446 besök totalt
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hjulfläktar

Hjulfläktar / wheelfans tror jag var lite vanligare på räserbilar för 20 år sen. Varför ser man det aldrig/sällan nuförtiden. Med moderna material borde dom ju gå att göra mycket lätta så att den ofjädrade vikten inte blir så hög

Hjulfläktar är en sorts skiva med kanaler som monteras utanför hjulet och hjulets och därmed fläktens rotation suger ut luft ur hjulet och ökar därmed på det kylande luftflödet genom bromsskivan.

Är dom inte effektiva?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Fanns även en period på E34 M5:an har jag för mej (iallafall en variant på temat), men det var en kort period, BMW slutade med dom efter påtryckningar från konsumenterna som tyckte dom var fula, men dom funkade tydligen iaf...
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003

De användes ju av Ford under 80-talet, varför de inte används nu vet jag inte men det kanske är effektivare att dra slangar som leder kylluften från fronten?

En liten bild på kopior som byggdes för Qvarnis Cosworth...

Edit: Ni kanske snackade om standard bilar...
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Har för mig att det fanns på CART-bilarna i USA för ca tio år sedan, men jag tror att det förbjöds?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Audi hade det när dom körde IMSA i slutet av 80-talet. Tycker det verkar vara en briljant idé thumbs up

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

DanneT16 skrev:
Audi hade det när dom körde IMSA i slutet av 80-talet. Tycker det verkar vara en briljant idé thumbs up

F1 Ferrarin på Mantorp hade någon sorts turbin på insidan av hjulen.
Synd att jag blev bortmotad när jag plåtade.
Göran Malmberg.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Intressant tråd... Fläktar i hjulen har använts även i modern tid, Volvo S40 ST körde ju med plåtfläktar bultade till fälgarna för att få kylning till bakbromsarna på de mest bromsbelastande banorna.
Hittar tyvärr ingen bild på det...

Laholm
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Arne skrev:
Intressant tråd... Fläktar i hjulen har använts även i modern tid, Volvo S40 ST körde ju med plåtfläktar bultade till fälgarna för att få kylning till bakbromsarna på de mest bromsbelastande banorna.
Hittar tyvärr ingen bild på det...

Var det inte tvärtom? Att dom täppte igen fälgarna för att få temp i bromsarna? (osäker....)

Täby
Här sen Dec 2002

Pär Hylander skrev:

Var det inte tvärtom? Att dom täppte igen fälgarna för att få temp i bromsarna? (osäker....)

Öööh...joo, var det inte så??

Kinna
Här sen Jan 2003

PCR skrev:
Pär Hylander skrev:

Öööh...joo, var det inte så??

Jodå, det var det. Användes mest i regn...

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

ok, ni har säkert rätt... Var lite osäker faktiskt

Horda
Här sen Nov 2002

Jag kommer ihåg från reportaget om qvarnins cossie att dom nämnde att dom hade sånna hjulfläktar på tävlingsbilarna tills det blev förbjudet. Så det kanske är därför man inte har det idag.

om man ska gnugga karroserna mot varrandra lite när man kör om så är det nog inte så lämpligt med sånna som sticker ut från hjulen. Det måste ju finnas nån regel som säger att inget får sticka ut utanför fälgarna. Annars skulle man ju kunna montera hur breda saker som helst eller varför inte nåt vasst som skär hål på motståndarens däck.
Nånting sånt måste det varit som gjorde att det förbjöds. Knappast för att det kylde bromsarna för bra.

Finns ju compomotive rallyfälgar som som sticker ut så mycket så det blir som en slagt platta utanför fälgen.

Hjulfläktar
2446 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande