Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
811 besök totalt |
Nya regler? Utländska förare i Sverige...
... Och vice versa. Några kommentarer på senaste utspelet från SBF (och FIA)? Blir detta ett problem för Ercup (där det väl går några danska team), för SLC (som har flera utländska team och på sin final hade förare från 8 olika länder) och hur är det med SSK (norska inslag där väl)? Ännu något oklart kring nya regler För arrangörer blir de nya reglerna för tävlande över gränserna enklare, eftersom man inte längre behöver begära i förväg om utländska förare får starta. Däremot får utländska förare inte längre tävla i andra länders serier. En nationell serie kan heller inte innehålla nationella deltävlingar i flera, olika länder. Det internationella bilsportförbundet FIA har i en bulletin publicerat ett nytt regelverk för tävlande över gränserna. Reglerna träder i kraft redan vid årsskiftet, och ersätter NEAFP, de regler som gav alla möjlighet att kunna tävla i andra europeiska länder på deras nationella tävlingar. De nya reglerna är inte helt enkla att tolka. I en preliminär sammanfattning har Svenska Bilsportförbundet kommer fram till att våra arrangörer inte längre behöver begära i förväg att utländska föare ska få starta. - Däremot kan det hända att till exempel större DM-tävlingar med utländska förare till start måste registreras hos SBF. Den frågan är inte riktigt klarlagd ännu, säger Lars Edvall, seniorrådgivare på Svenska Bilsportförbundet. Anledningen är enkel; få länder i FIA har distrikt som Sverige och som själva ger tillstånd till nationella tävlingar. - Därför tar inte FIA hänsyn till den frågan, fortsätter Edvall. Sedan blir det förmodligen lättare när det gäller rally än bana. För bantävlingar måste banan vara FIA-godkänd, och även om många är Grade-status i någon form har inte alla det. Rally däremot körs på tillfälliga banor företrädesvis ute i skogarna. De utländska förarna kommer inte att tilldelas mästerskapspoäng, och arrangören måste väldigt tydligt föra in i handlingarna att det är en nationell tävling. - Det är så vi tolkar de nya reglerna, säger Lars Edvall. En rad svenska förare tävlar varje år flitigt utomlands, allt från tidig karting i Italien till Volvo original-rallyserier i ett flertal europeiska länder. - Här kan vi se att det kan bli problem. Vår tolkning är att det inte blir några sådana serier nästa år, men vi får återkomma så fort vi har fått definitivt besked från FIA i den frågan, fortsätter Edvall. Samma gäller de avgifter som kommer att tas ut av arrangörer. Där finns heller inga säkra uppgifter i dagsläget. _________________ /Kristian Elisson |
||
Hur definieras "nationellt Mästerskap"? Är det bara såna med mästeskapstatus
![]() Jag tänker på Norrmän som vill köra(och kör) i SPVM tex, den serien har ju ingen mästerskapsstatus öht. Lite trög på morgonkvisten: Är nöten bara att tävlingen skall anmälas hos SBF? Eller är det att utländska förare inte får mästerskapspoäng? Eller är det att utländska förare endast får köra i tävlingar som sker på FIAgodkända banor (men det är väl alla som det tävlas på)? Ännu ett anledning till att fundera över distrikten... Är grundfrågan att FIA anser att vissa Nationellt arrangerade tävlingar inofficellt får internationell status (tex VLN) utan att FIA får sin del av kakan (iaf makten)? Liknande fenomen har ju setts i sverige när vissa KM/DM får lite för stort upptagningsområde. |
||
Re:
Det skulle innebära att du måste ansöka om internationell status (EM/WM ?) för att kunna locka deltagare från flera länder. Eftersom FIA har kontroll över hur många Mästerskapsserier de ger status och tillstånd till så kan det bli lite tjorvigt minst sagt för VLN och liknande. Undrar om man kan slinka undan genom att inte nämna formuleringen mästerskap i så fall (inget FIA-märke på bucklan). Men det kristalliserar nog fram en tolkning några månader in på nästa år |
||
Vad tycker ni? Är detta bra eller bara dåligt? Kanske skriva ihop något till ansvarig EU-kommisionär och klaga lite. T o m Fifa får ju böja sig för människorna i Bryssel då och då och Fia kan ju inte vara sämre *host*
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Jag skrev ett kortare inlägg om just detta på www.svartamasken.com, med anledning av att Ragge också uppmärksammat SBFs skriverier.
Så här skrev jag: Kolla på http://www.fia.com/sport/Regulations 18. National Event An event is national when it is open only to competitors and to drivers holding an FIA licence issued by the ASN of the country where the said event takes place. When a national calendar exists in the country where a national event takes place, the said event must be entered on that calendar. For events taking place in E.U. countries (or comparable countries designated as such by written decision of the FIA) a national event will exceptionally be permitted to admit professional competitors or drivers holding a licence issued by any E.U. country or comparable country. Detta bör vara den justerade paragrafen, och som synes så är EU-länder undantagna från några konstigheter. EU=OK med internationellt deltagande i nationellt klassade tävlingar. Jag ser inte att det skulle vara någon skillnad mot idag alltså. FIA kan inte hindra en förare som är medborgare i ett EU-land att tävla i andra EU-länder. Det är liasom förbjudet... /P |
||
Fri rörlighet för varor och tjänster kanske?
Deltagande i tävlingen är ju en sak (som nog är svårt att förhindra), deltagande i mästerskap och mästerskaps status är nåt annat. |
||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
811 besök totalt |