| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur flyttar man lättast körställningen bakåt?
|
955 besök totalt |
|
Jag ska gå ett steg längre med min bil (bmw e36) och ska snickra in en "riktig" bur. Stolsunderredena verkar inte få vara justerbara i längsled, alltså sitter stolen där den sitter, i mitt fall väldigt långt fram. (170cm kort) Detta bör göra att jag får svårt att komma i och ur bilen när jag ska förbi toyota-staget. Min tanke var att kunna flytta bak min sittposition med påföljande bättre viktfördelning som bonus. Till min fråga: Hur gör jag detta lättast? Ratten ser jag inte som ett stort problem, men pedalerna? Vill helst inte ge mig på att flytta hela pedalstället... Kan det funka att svetsa om dom på ngt sätt? Idéer på vxl-spaken? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
Re: Hur flyttar man lättast körställningen bakåt?
Antar du menar rattnavet? Anledningen att jag frågar är för att jag inte vill gymnastisera förbi bågen. Jag vill slippa hänga i "dropplisten" och kasta in benen. Vill kunna kliva in i bilen och då TROR jag inte att ratten blir största problemet..? Eller måste jag gilla läget? _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
|
Pedalerna borde väl gå att göra "nya" armar för att flytta fotplattorna 10cm bakåt. Detta om de hängande pedalerna inte har alltför korta armar. Det blir ju inte riktigt samma pedalrörelse iofs (du börjar högre upp i cirkelrörelsen). Att flytta huvudcylindern elelr torpeden är enormt jobbigt, att konstruera om ett pedalställ till att fungera med dagens angreppspunkter är lite enklare (dvs inte bara nya armar utan ändra ledpunkt etc)
Kreativa växelspakar har väl alltid förkommit . Men om dagens spak inte är en pinne rätt ner i växelförarna så kan det ju gå att förlänga dagens längdförskjutning (strut eller vad man vill kalla det).
Böjd förlängning på växelspaken och 10cm träklossar på pedalerna?
|
||
|
Vet vinnare av seriösa tävlingsserier inom racing där man helt sonika svetsade på just 10cm fyrkantsprofiler på originalpedalerna och sen satte nya plattor på rörstumparna.
Snyggt...tja, det funkar. |
||
|
Re: Hur flyttar man lättast körställningen bakåt?
Hmm? Enligt vilket reglemente? SBF's TR säger att om underredet är homologerat antingen till bilen (orginal underrede) eller till stolen så får det vara justerbart? Kolla på TR 5.16 stycke nr 1 Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
955 besök totalt |