|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

18 Okt 2007 19:42
Det är lungt....
_________________ Henrik Andersson
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

05 Dec 2007 01:06
Har hänt lite senaste dagarna....
Började och härja med o rigga upp en gammal svarv som står i garaget, är van vid att köra lite mer high tech maskiner på jobbet.
Bilderna säger mer......
 Första uppspänningen, kast inom 4 hundradelar borde räcka för lite modifiering av veven.
Idag kom paket med CP kolvar, Verdistakar mm.
Blocket är iväg på borrning.
På tiden att det börjar hända något nu.
_________________ Henrik Andersson
|
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356

05 Dec 2007 08:26
Fan vad orättvist, att ha en Köping svarv  som står och skräpar i verkstaden..
_________________ Håkan Persson
|
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504

05 Dec 2007 21:37
oj vilken gammal svarv! =)
Trevligt med CPkolvar och verdistakar, du kör autronic va?
_________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr
BMW m5 e39 -00
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

06 Dec 2007 00:58
Haha... 1939 får väl räknas som antik.
Kör med Autronic SMC.
Ikväll blev man klar med svarvningen av veven, imorgon får man slipa lite så den blir klar för balansering.
_________________ Henrik Andersson
|
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504

06 Dec 2007 20:50
For sure! haha
okey! kommer köra SM4 på m106 turbomotorn i min m535.
Lätta veven?
_________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr
BMW m5 e39 -00
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

06 Dec 2007 23:33
Har tagit bort lite vikt på veven.
Turbo är inte redigt min sak, men visst man får ut bra med effekt med små medel.
_________________ Henrik Andersson
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

07 Dec 2007 13:19
Hämtade blocket idag nu med 94mm borr, lämnade samtidigt veven för balansering och en annan modifiering.
Får forts. nästa vecka då jag ska jobba hela helgen.
_________________ Henrik Andersson
|
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504

08 Dec 2007 01:26
Re:
Andersson skrev: | Har tagit bort lite vikt på veven.
Turbo är inte redigt min sak, men visst man får ut bra med effekt med små medel. |
Varför nöja sig med 350 sugisar som finns att tillgå i 3.8an?
Dock hade det varit riktigt nice med en m535 sugis glidar kärra och ett monster..
94 i borr? hur stor cylvolym blir det då?
_________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr
BMW m5 e39 -00
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

09 Dec 2007 17:38
Nu tror iofs. att jag kommer bli väldigt besviken om motorn bara ger 350hk!
Jämför man en standard 340hk M5 maskin med en vass M30 på 340hk så kan jag lova att M5 spisen är väldigt tam.
Volymen kommer bli ca: 3.5l.
_________________ Henrik Andersson
|
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504

09 Dec 2007 23:32
Hehe vi hoppas på minst.. 400 sugisar då?
Håller med dig, m5an är ju byggd för att kunna köras 20k mil, såå din är nog en aningens vildare
_________________ Mvh Oliver Kraigher Bjuhr
BMW m5 e39 -00
|
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104

12 Dec 2007 22:07
hur mycket har du tagit bort på veven? Har du bättre bilder på den?
_________________ mvh
Kristian
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

14 Dec 2007 00:30
Har tagit bort ca: 1kg har för tillf. inga bättre bilder vad är det som du vill se som inte redan visas på kortet?
_________________ Henrik Andersson
|
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104

14 Dec 2007 14:43
Nja, ja tänkte bara se var du har tagit och hur mycket du tagit bort. Jag har länge tänkt prova lätta en vevaxel men har aldrig kommit mig så långt.
Hur mycket vikt kan man ta bort? Hur blir det om man tar för mycket?
Man kan väl ta bort mera om man har lättare kolvar och stakar?!
_________________ mvh
Kristian
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

15 Dec 2007 21:54
Kan inte svara på hur mycket man kan ta bort, jag har plockat ca:1kg (Fräser du av sidorna på motvikterna kan du säkert plocka lätt 4kg). Mina nya stakar och kolvar är 2.3kg lättare än mina gamla.
Jag har många ideer men kan tyvär inte ge några direkta svar eftersom jag inte vet helt säkert hur det kommer fungera.
Tar du bort för mycket vikt på ex. motvikterna så kommer du antagligen få lustiga lagerslitage osv. inget fel alls att ha en rätt tung vevaxel bara man får ner vikten på övriga rörliga delar så tror jag det funkar bra.
Kör ju nu även med 144mm stakar för bättre vevgeometri. Tänkt att det ska underlätta för veven.
_________________ Henrik Andersson
|
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425

16 Dec 2007 01:48
trevlig köpingssvarv. Vi hade en likadan i verkstadan innan, bra skit
_________________ Andreas Fäldt
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

17 Dec 2007 15:14
Bild på nya kolven
och Verdistakar har väl dom flesta iofs. redan sett
_________________ Henrik Andersson
|
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377

17 Dec 2007 16:34
Det blev djupa uttag i kolvarna...
Hade blivit fina askkoppar...
Bara å plocka ihop den nu då, så man får ut och åka lite i sommar då....
_________________ Jonas Götesson
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

17 Dec 2007 18:33
Det lär nog bli till o åka till sommarn, kanske tidigare....
Synd att du inte han med o åka en sväng med den förra motorn iofs. lär det bli roligare nu!
_________________ Henrik Andersson
|
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150

17 Dec 2007 19:26
Kolvarna ser fina ut.
Det kallar jag ventilurtag.......
_________________ Bert-Ola Runeson
|
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537
Trådstartare

17 Dec 2007 19:37
Nästan så man börjar fundera på en mer höglyftande kam nu  .
_________________ Henrik Andersson
|
|