Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
77108 besök totalt
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Det är lungt....

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Har hänt lite senaste dagarna....

Började och härja med o rigga upp en gammal svarv som står i garaget, är van vid att köra lite mer high tech maskiner på jobbet.

Bilderna säger mer......





Första uppspänningen, kast inom 4 hundradelar borde räcka för lite modifiering av veven.

Idag kom paket med CP kolvar, Verdistakar mm. thumbs up
Blocket är iväg på borrning.

På tiden att det börjar hända något nu.

_________________
Henrik Andersson
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Fan vad orättvist, att ha en Köping svarv thumbs up som står och skräpar i verkstaden..

_________________
Håkan Persson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



oj vilken gammal svarv! =)

Trevligt med CPkolvar och verdistakar, du kör autronic va?

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Haha... 1939 får väl räknas som antik.

Kör med Autronic SMC.

Ikväll blev man klar med svarvningen av veven, imorgon får man slipa lite så den blir klar för balansering.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



For sure! haha

okey! kommer köra SM4 på m106 turbomotorn i min m535.

Lätta veven?

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Har tagit bort lite vikt på veven.

Turbo är inte redigt min sak, men visst man får ut bra med effekt med små medel.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Hämtade blocket idag nu med 94mm borr, lämnade samtidigt veven för balansering och en annan modifiering.

Får forts. nästa vecka då jag ska jobba hela helgen.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Re:

Andersson skrev:
Har tagit bort lite vikt på veven.

Turbo är inte redigt min sak, men visst man får ut bra med effekt med små medel.


Varför nöja sig med 350 sugisar som finns att tillgå i 3.8an?

Dock hade det varit riktigt nice med en m535 sugis glidar kärra och ett monster..

94 i borr? hur stor cylvolym blir det då?

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Nu tror iofs. att jag kommer bli väldigt besviken om motorn bara ger 350hk!

Jämför man en standard 340hk M5 maskin med en vass M30 på 340hk så kan jag lova att M5 spisen är väldigt tam.

Volymen kommer bli ca: 3.5l.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Pimplaren
Järfälla, Sthlm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 504



Hehe vi hoppas på minst.. 400 sugisar då?

Håller med dig, m5an är ju byggd för att kunna köras 20k mil, såå din är nog en aningens vildare

_________________
Mvh Oliver Kraigher Bjuhr

BMW m5 e39 -00
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



hur mycket har du tagit bort på veven? Har du bättre bilder på den?

_________________
mvh
Kristian
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Har tagit bort ca: 1kg har för tillf. inga bättre bilder vad är det som du vill se som inte redan visas på kortet?

_________________
Henrik Andersson
Citera
Kristian Kulla
Vasa Finland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 104



Nja, ja tänkte bara se var du har tagit och hur mycket du tagit bort. Jag har länge tänkt prova lätta en vevaxel men har aldrig kommit mig så långt.

Hur mycket vikt kan man ta bort? Hur blir det om man tar för mycket?
Man kan väl ta bort mera om man har lättare kolvar och stakar?!

_________________
mvh
Kristian
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Kan inte svara på hur mycket man kan ta bort, jag har plockat ca:1kg (Fräser du av sidorna på motvikterna kan du säkert plocka lätt 4kg). Mina nya stakar och kolvar är 2.3kg lättare än mina gamla.

Jag har många ideer men kan tyvär inte ge några direkta svar eftersom jag inte vet helt säkert hur det kommer fungera.

Tar du bort för mycket vikt på ex. motvikterna så kommer du antagligen få lustiga lagerslitage osv. inget fel alls att ha en rätt tung vevaxel bara man får ner vikten på övriga rörliga delar så tror jag det funkar bra.
Kör ju nu även med 144mm stakar för bättre vevgeometri. Tänkt att det ska underlätta för veven.

_________________
Henrik Andersson
Citera
Slöjdmajjen
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 425



trevlig köpingssvarv. Vi hade en likadan i verkstadan innan, bra skit

_________________
Andreas Fäldt
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Bild på nya kolven


och Verdistakar har väl dom flesta iofs. redan sett

_________________
Henrik Andersson
Citera
Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004
Inlägg: 377



Det blev djupa uttag i kolvarna...

Hade blivit fina askkoppar...

Bara å plocka ihop den nu då, så man får ut och åka lite i sommar då....

_________________
Jonas Götesson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Det lär nog bli till o åka till sommarn, kanske tidigare....

Synd att du inte han med o åka en sväng med den förra motorn iofs. lär det bli roligare nu!

_________________
Henrik Andersson
Citera
Bert-Ola
Karlskrona
Här sen Jun 2005
Inlägg: 150



Kolvarna ser fina ut.
Det kallar jag ventilurtag.......

_________________
Bert-Ola Runeson
Citera
Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004
Inlägg: 537


Trådstartare
Nästan så man börjar fundera på en mer höglyftande kam nu .

_________________
Henrik Andersson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 535i -87
<<   1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19   >>
77108 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande