Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8823 besök totalt |
Färger är också inget som plasma gör bättre än LCD det är mer kontrasten som gör att bilden på plasma apparater upplevs naturligare och bättre för de flesta. LCD är för skarpt för sitt eget bästa
![]() Angående som datorskärm 1360x768 funkar fint på en 32"... plasma fungerar inte så bra om man kopplar datorn till tvn också annars kanske man valt plasma. Men nackdelen med plasma är ju att bilden bränner fast. Permanent fastbränning existerar i stort sett inte längre men fatta vad jobbigt att ha en tv apparat som du måste tänka på att inte ha på för länge med samma bakgrund och byta kanal emellanåt. Och vänta två minuter om du ska köra något spel så att skuggorna från skrivbordet innan hinner försvinna. Det är dock mer ett problem när man ska köra spel med statiska bakgrunder eller datoranvändande mer än för tv film. Annars håller jag med även om det är små skillnader nu för enbart tv/film skulle jag definitivt välja plasma men då är ju plasma massor sämre än den gamla CRT tekniken ändå så det är ju en kompromiss det också tyvärr. Ska bli intressant när OLED skärmarna kommer hur pass bra de blir ![]() angående forza 2 hoppas du inte kör xboxen så köpte man just det igen lol. Har lite tid måste fixa mario galaxy och metroid prime före ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
och det är inte mario eller
![]() Super mario Galaxy är ett av de bästa spelen någonsin... Första mario liret jag spelat faktiskt mer än 5 min ![]() Forza 2 är lite för mycket sim för att bara leka då är PGR 4 roligare ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
Re:
Det var länge sen fastbränning var ett problem på plasma. Så länge du inte köper en Noname TV på valfri stormarknad förstås... Jag har haft plasma iaf sen 2003 och den är det inga problem på. Har nu även en Pioneer och har inte sett tillstymmelse till inbränning, på den heller. Bägge två har jag spelat PS2/PS3 på flitigt utan några som helst problem. Det jag KAN hålla med om att ska du använda den för Dator bruk är LCD att föredra, även om du KAN få inbränning även på LCD. Men för spel och TV/Film finns det ingen anledning att köpa något annat än plasma om man vill ha optimal bildkvalitet. Det är inte så många plasmor som är fullt i klass med CRT vad gäller vanliga TV sändningar, förräns Pionneers G7 och uppåt paneler kom in i bilden. Med G8 panelerna är även CRT passerat på detta område, börjar vi prata HD så är CRT överkörda och frånsprungna... /Jocke |
||||
Som sagt permanent inbränning är inget problem men du får inbränning på alla plasmor fortfarande. Brorsans pioneer får det emellanåt helt klart men det försvinner ju efter ett kort tag. Pioneer är för övrigt rätt så kraftigt övervärderade de är inte så mycket bättre än de andra plasma eller ens de bästa LCD apparaterna.
sedan håller jag inte alls med om att för HD är CRT omsprungna om vi fortsätter fokusera på bildkvalitet. Lär dröja länge innan plasma kommer upp i så höga upplösningar. Samt att CRT är ju faktiskt extremt förlåtande mot lågupplöst källmaterial än mer än plasma. Enda egentliga svagheten med CRT är geometri förutom de praktiska detaljerna som storlek och vikt då ![]() Krävs nog OLED, laser eller någon av de kommande teknikerna för att slå de gamla dinosaurierna. Varken plasma eller LCD är tillräckligt bra för att kunna matcha CRT fullt ut. Som sagt brorsan har en pioneer plasma och den är inte ens nära och slår inte ens hans gamla bildrörs widescreen men det törs man inte säga åt han ![]() _________________ Pär Öqvist |
||||
Den äldre plasman (Toshiba) kan jag hålla med om man man vid enstaka tillfällen kan skymta, vid stora kontraster, att text/bild hänger kvar. Men då pratar vi om 10-delar...
Nu råkar jag precis ha betat av djungeln av apparater och grottat ner mig i både Plasma och LCD träsket. Jag har hållt på med hemmabio i över 10 år på amatör basis, kalibrerat skärmar och räknat på stående vågor etc. Detta är den uppfattning jag har skaffat mig, rätt eller fel: Var länge inne på LCD, närmare bestämt velade jag mellan två av de bästa apparaterna marknaden har att erbjuda: Philips 47PFL9732D och Sony KDL-46X3500, har även kikat på Sharp LC-52HD1E. Alla dessa är självklart(?) full HD. Summerar: Problem med skärpan, svart är grått och mer urvattnade färger. Allting ser väldigt digitalt ut, på ett dåligt sätt. Jag har inte stått på on off när jag utvärderat dessa apparater utan på flera Hemmabio affärer i rätt miljö. Nu hårddrar jag det lite, det är inte dåliga apparater men för mig är det inte tillräckligt bra då jag skulle störa mig på dessa brister. Jag hade fördelen att jämföra de bästa LCD apparaterna bredvid Pioneer PDP-508XD (1367x768) och PDP-LX508D (1920x1080). Som natt och dag! Iaf den samlade världspressen är eniga om att dessa två är bättre än allt annat, sen är det upp till var och en om man inte vill hålla med... Jag inhandlade en PDP-508XD och det är första TV:n jag sett som inte har några som helst störningsmoment i bilden. Då är den bara grundkalibrerad och jag väntar bara på ISF-kalibreringen. Som jag skrev har SD material varit lite av både plasma och LCD:s akilleshäll kontra CRT. Men iom Pioneer G8 (PDP-508) är detta inte längre sant. Jag har, sen tidigare en B&0 MX7000 TV samt en Philips 9545:a (bägge proffskalibrerade) och Pioneer är minst lika bra som bägge dessa på SD material. Med blueray blir skillnaden ännu större... CRT har bättre ljusstyrka än plasma (LCD är också bättre på den punkten). Jag kanske är ensam, men det är inte ofta (läs aldrig) som jag ser något viktigt när solen lyser direkt i TV:n. Men säkert kan den vara bättre, även om jag inte upplever det som något problem. Var det gäller kontrast och färger har jag inte sett några bra specar. Däremot har en bra plasma 24bit / 16,7 miljoner färger det är antalet färger som det mänskliga ögat kan uppfatta, så det bör räcka... Även om Pioneer PDP508:orna har 36bit..... De bästa CRT apparaterna brukar ligga runt 1400 horisontella linjer. Plasma 1920 (även om det är pixlar och inte linjer). CRT har sämre svarstid gentemot Plasma. Plasma har en svarstid på 1mikrosekund, dock så uppdaterar den varje pixel i samma frekvens som källmaterialet. Alltså i standard PAL uppdateras varje pixel (inte hela skärmen som CRT) 1/25s. 24p material uppdateras på Pioneer med motsvarande 400Hz och då gäller detta varje pixel... De bästa CRT:erna jobbar med 100Hz, det innebär att det måste rita om HELA bilden varje 1/50s... Så att hävda att CRT har bättre svarstider är inte helt korrekt... Alltså, kommer du aldrig se något flimmer på en bra plasma. Så, nej. Jag kan inte hålla med om att CRT idag är bättre på något väsentligt (eller väsentligt bättre). Iaf inte om du köper en High End plasma. /Jocke |
||||
Jag har inte hittat nåt rejsspel som jag gillar ännu.
Väntar på att Dice släpper ett vettigt spel. ![]() |
||||
Men varför argumenterar du fortfarande för att plasma är bättre än LCD det har du ju sagt att du tycker fem gånger innan och jag har aldrig sagt emot även om du anser skillnaderna vara större än vad jag anser
![]() Sedan kanske du har kört plasma för länge för att se inbränningen? Kör man en tv för länge blir man immun för dess brister ![]() Angående svarstider brorsans pioneer har lite problem (betoning på lite) med snabba panoreringar något CRT aldrig lider av. Känns som den varierar bra mycket mer på plasma generellt än på CRT där ligger den konstant på 14 ms vilket är tillräckligt för att ögat inte ska kunna uppfatta något lagg. Får se vad som händer men för mig har LCD och Plasma alltid varit en övergångsgrej tills de riktiga displayerna kommer. Hoppas de urfasas snabbt för som sagt CRT är bättre på i stort sett alla fronter. Riktigt synd det aldrig gjordes 32" widescreens högupplöst då hade ju räckt med en så hade man köpt den direkt ![]() Roger DICE kommer nog inte släppa några fler racing lir. Sedan visst har du testat PGR 4 det är skitkul faktiskt. _________________ Pär Öqvist |
||||
Tyckte jag läste att Dice eller vilket svenskt bolag det nu var, kommer att släppa racelir till 360, de annonserade ju efter folk just för översättning till 360 o ps3??
![]() |
||||
Re:
Jag säger inte bara att plasma, oftast, är att föredra framför LCD utan ÄVEN framför CRT som du fortfarande påstår är bättre. Du kan ju inte jämföra en 52" plasma med en 32" CRT på samma avstånd. Bristerna i en SD källa blir ju tydligare ju större skärm det är naturligtvis. Plasma problem med snabba panoreringar? Jag antar att du pratar om "Judder", som förekommer på en del plasma/lcd paneler. Har din bror en nyare Pioneer beror detta troligen på att han kör med fel inställningar: |
||||
http://www.pioneerfaq.info/english/p
Nej, jag ser alla brister i bilden. Det är en sjukdom jag har.. Som jag delar med min fru som jobbar med bild och grafik. Ingen av oss kan se tillstymmelse till detta på Pionner TV:n. Det är ju heller inte inbränning du pratar om, då det är ett permanent tillstånd. Vet inte den svenska termen för det, men "image retention" brukar man använda. Eller spökbilder kanske kunde vara ett alternativ.(?) Jag har ju dessutom kvar, tills alldeles nyligen, mina två CRT apparater som jämförelse och det är bara på SD de är likvärdiga med Pioneer. I allt annat är de efter. Även om det har gått lite troll i att CRT är bättre än Plasma, det har blivit en trend att hålla fast vid denna myt. CRT kan vara det bästa alternativet för SD, men det behöver inte vara så längre. CRT med 14ms responstid? Riktigt uselt isf då tom de snabbaste LCD panelerna ligger på 4ms och alla plasmor på en 1mikorsekund (dvs 40 gånger snabbare än den bästa LCD:n) 14ms respons på en LCD är rent plågsamt att titta på, så anledningen att man inte ser problemet är nog snarare en fråga om skärmstorlek. Finns ju alltid skärmarna från 30":are från Apple, Dell mfl om du vill ha en högupplöst "liten" skärm. Koppla HTPC:n och Voilá! Nja, jag tror nog allt vi får dras med plasma och LCD ett bra tag framöver. Iom Pioneers G8 panelerna har iaf Plasma kommit ikapp CRT på SD sändningar och iom HD gått förbi, så jag saknar inte mina CRT apparater någonstans. |
||||
Re:
Du tänker inte på Simbin och Race07? Det ska komma till 360:n. /Jocke |
||||
Kom att tänka på din brors problem med "image retention" (det du kallar inbränning).
Han kör väl inte med default inställningar på TV:n? Den kommer inställd för att ställas ut i butik, dvs kontrast med mera är på tok för högt ställt. Kör han med en nyare Pioneer ska inställningen vara Movie och då stämmer allt i princip med de rekommendationer som finns. Det kan vara orsaken till att detta syns, jag bytte direkt till den korrekta inställningen. /Jocke |
||||
Re:
Jo, måste vara det! ![]() |
||||
Man kan ljuga rätt mycket med statistik.. Vad de listar för LCD är grey to grey vilket går fortast och det inkluderar inte hur lång tid det tar för elektroniken att processa bilden. Och allt som oftast är det ett bästa scenario... Många LCD skärmar kör med rätt mycket overddrive för att eliminera ghosting men vilket ökar svarstiden i stället...
så en 4 ms skärm kan ha reell responstid på ex 36 ms... Samma gäller plasma tro inte på deras 1 ms responstider... För CRT har man mätt oavsett om det är färgövergångar så ligger responstiden på runt 14 ms vilket är snabbare än ögat kan uppfatta. Vilket uppenbarligen är snabbare än brorsans pioneer vid vissa tillfällen ![]() Sedan det finns ju permanent och ej permanent inbränning. Sedan betvivlar jag starkt att G8 panelerna ska göra att det kommer ikapp. tycker jag hört det där argumentet om de tidigare panelerna också. Grundteknologin är helt enkelt för dålig känns det som men återstår ju att se. Ska kolla upp vilka inställningar brorsan kör med. Har lekt runt lite när han inte kollat (får inte röra inställningarna då han har haft någon som ska ha ställt in den rätt) om jag får tillfälle lol _________________ Pär Öqvist |
||||
PGR 4 ska du definitivt testa
![]() Race 07 har jag inte hört ska släppas till konsol då tror jag mer på Race 08 med lizardtech motorn. Men tja de kanske släpper race 07 med lizardtech motorn lol. GTR ska ju komma sedan länge vete gudarna... _________________ Pär Öqvist |
||||
![]() |
Racingsimulatorer
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 8823 besök totalt |