Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur långt räcker en standard M3 3,0?
3879 besök totalt
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Hur långt räcker en standard m3 3,0?

I cupen alltså!
Antar att man får köra klass special. Räcker 286hk någonstans eller är man automatiskt sist?
Bilen relativt "standard" typ rensad med lite tuffare fjädring, 1250kg.
Vore bra om alla kunde säga till mig att lägga ner då jag lovat mig själv att inte gå nerför den vägen igen, nu med bil...

/Markus

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Hej Markus,

Kul att du har planer på BMW Cup. En "standard" M3 kan räcka långt sett ur antalet hk, sen är ju frågan vad du har för ambitioner med din körning?

Är du med för att ha jäkligt kul som högsta ambituionsnivå så kvittar det vilken bil du har, för vi har jäkligt kul. Men har du också ambitionen att vinna varje race så är det en annan 5-a. 90% kör sin bil på släp och använder inte sin cup bil som ngt annat än just tävling så detta får man också vara beredd på. (att "offra" en gat M3:a)

Nu vet jag inte om du har kört mycket tidigare, men om du aldrig har tävlat så kanske standard eller modifierad klassen är en bättre inkörsport för att känna på "upplägget" och allt vad som kommer omkring. Är du beredd på att satsa (vilket du verkar vara) så sälj din M3:a och köp en av de 4-5 bilar som är tillsalu istället så har du ett race kitt direkt och kan koncentrera dig på att istället för att

Mantorp
Här sen Nov 2002

Re:

Putrix skrev:
Hej Markus,

Kul att du har planer på BMW Cup. En "standard" M3 kan räcka långt sett ur antalet hk, sen är ju frågan vad du har för ambitioner med din körning?

Är du med för att ha jäkligt kul som högsta ambituionsnivå så kvittar det vilken bil du har, för vi har jäkligt kul. Men har du också ambitionen att vinna varje race så är det en annan 5-a. 90% kör sin bil på släp och använder inte sin cup bil som ngt annat än just tävling så detta får man också vara beredd på. (att "offra" en gat M3:a)

Nu vet jag inte om du har kört mycket tidigare, men om du aldrig har tävlat så kanske standard eller modifierad klassen är en bättre inkörsport för att känna på "upplägget" och allt vad som kommer omkring. Är du beredd på att satsa (vilket du verkar vara) så sälj din M3:a och köp en av de 4-5 bilar som är tillsalu istället så har du ett race kitt direkt och kan koncentrera dig på att istället för att

Många kloka ord. thumbs up

Som ren info kan nämnas att de snababaste i Standardklassen har varvtider som är smått fantastiska jämfört med vad man kan åka med en gat-M3:a elelr motsvarande. Oah att man inte åker snabbare på rakan kan man lätt förstå. Mao, man åker snabbt där det är som roligast.

Så om du inte åkt innan, betänk det Patrik skrev och köp en lite billigare bil och testa standard.
Mkt pang för pengarna. thumbs up

Välkommen till cupen.

Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Tack för svar!

Har inte tävlat bil förut, faktiskt bara kört en gång på bana.
Förstår era synpunkter och tycker det låter väldigt vettigt.
Tycker bara inte en 325 eller 318is kan ge så mycket adrenalinströmning...? Har ju tävlat hoj 1kg/hk vilket gör att man får hålla i grejorna. Samtidigt vet jag ju att det är ju tom kul att köra hyr-gokart så det klart...
Tävling är ju alltid tävling...

Men sen blir nog pengatappet på min nyligen iordninggjorda e36 för stort...

Citera
Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Re:

Markus97 skrev:
Tack för svar!

Har inte tävlat bil förut, faktiskt bara kört en gång på bana.
Förstår era synpunkter och tycker det låter väldigt vettigt.
Tycker bara inte en 325 eller 318is kan ge så mycket adrenalinströmning...? Har ju tävlat hoj 1kg/hk vilket gör att man får hålla i grejorna. Samtidigt vet jag ju att det är ju tom kul att köra hyr-gokart så det klart...
Tävling är ju alltid tävling...

Men sen blir nog pengatappet på min nyligen iordninggjorda e36 för stort...

Vad vi vet så kan en 318is gå riktigt fort bara om man vill så

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Har sett det på varvtider så det är jag medveten om.
Mitt uttalande är endast baserat på den känsla som jag tror jag skulle ha bakom ratten i en sådan.
Sen att effektstarka bilar inte alltid går fortare är en annan sak men de kan vara mer underhållande om man är lagd lite åt det hållet... Och det tror jag att jag är, åtminstone lite...

Vad kan man betala för en 325 e30 färdigt i bra och konkurrenskragtigt skick?
Vad kostar det att bygga en i delar? Ungefär alltså?

Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Re: Hur långt räcker en standard m3 3,0?

Markus97 skrev:
I cupen alltså!
Antar att man får köra klass special. Räcker 286hk någonstans eller är man automatiskt sist?
Vore bra om alla kunde säga till mig att lägga ner då jag lovat mig själv att inte gå nerför den vägen igen, nu med bil...

/Markus

En M3 e36 räcker rätt långt. Sen är frågan vad du har eller kommer att ha för ambitionsnivåer. Jag testade 2005 och jag vann inte en enda gång men jag hade riktigt roligt. Sedan kan man ju alltid modifiera bilen lite seriöst om man fått blodad tand. Dock är det billigare att köpa en färdig bil.

Här sen Apr 2005

Re:

Andreas Lidström skrev:

Som ren info kan nämnas att de snababaste i Standardklassen har varvtider som är smått fantastiska jämfört med vad man kan åka med en gat-M3:a elelr motsvarande.

Som Andreas säger så har en hyfsad förare i en standard M3a (med r däck) i princip samma vartider som oss i standard runt tex Kinnekulle (1.03) eller Knutan (1.11) så nog skulle du kunna få en kick av att åka en slö standardbil?
Enligt min mening så handlar mycket om balans i bilen, väghållning mm och inte alls mycket om hk, utan hur du utnyttjar dem...

Men visst skulle jag vilja ha mer hk under huven än det jag har idag, drömmarna av en trimmad S14 2.0 finns varje dag -Åker du special med din M3ā och väljer att bygga på den så är det såklart riktigt ballt. Det krävs gott om $$ och mycket tid, men visst är det vad många av oss fattiga arbetare skulle vilja göra
Banta max, köp chassie för 70kkr & skicka motorn till Köhler för ytterligare 100kkr för att få den genomgången + lite bra slicks så har du en vinnarbil "bara" genom att lägga 200kkr till på din kärra

Tips är att åka med våra gatbilar på våra 2 kommande träffar och utifrån hur det går/känns sedan ta beslutet på hur du bygger vidare. Skulle du ändra dig så har jag en E30 320is (m3) rullande chassie på g som du kan köpa billigt...

Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare

höfläkt skrev:
Markus97 skrev:
I cupen alltså!

/Markus

En M3 e36 räcker rätt långt. Sen är frågan vad du har eller kommer att ha för ambitionsnivåer. Jag testade 2005 och jag vann inte en enda gång men jag hade riktigt roligt. Sedan kan man ju alltid modifiera bilen lite seriöst om man fått blodad tand. Dock är det billigare att köpa en färdig bil.

Nej vinna förstår jag att jag inte kan, inte ens om jag hade nog häftig bil.
Men sen är det ju kul om man inte ALLTID är sist i klassen. Vore ju kul att få häng på de i min klass också nån gång. Dessutom kan jag tänka mig frustrationen både hos mig och mina medtävlande, ex en 318is och jag åker identiska varvtider, jag kör om honom varje raka och sedan kör han om mig tillbaks i svängen. Detta blir iaf ett "störmoment" i roadracing om man tränar med olika klasser. Har jag fel?

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Re:

Putrix skrev:
Andreas Lidström skrev:

Som ren info kan nämnas att de snababaste i Standardklassen har varvtider som är smått fantastiska jämfört med vad man kan åka med en gat-M3:a elelr motsvarande.

Som Andreas säger så har en hyfsad förare i en standard M3a (med r däck) i princip samma vartider som oss i standard runt tex Kinnekulle (1.03) eller Knutan (1.11) så nog skulle du kunna få en kick av att åka en slö standardbil?
Enligt min mening så handlar mycket om balans i bilen, väghållning mm och inte alls mycket om hk, utan hur du utnyttjar dem...

Men visst skulle jag vilja ha mer hk under huven än det jag har idag, drömmarna av en trimmad S14 2.0 finns varje dag -Åker du special med din M3ā och väljer att bygga på den så är det såklart riktigt ballt. Det krävs gott om $$ och mycket tid, men visst är det vad många av oss fattiga arbetare skulle vilja göra
Banta max, köp chassie för 70kkr & skicka motorn till Köhler för ytterligare 100kkr för att få den genomgången + lite bra slicks så har du en vinnarbil "bara" genom att lägga 200kkr till på din kärra

Tips är att åka med våra gatbilar på våra 2 kommande träffar och utifrån hur det går/känns sedan ta beslutet på hur du bygger vidare. Skulle du ändra dig så har jag en E30 320is (m3) rullande chassie på g som du kan köpa billigt...

Mycket bra argument...
Ska köra kinnekulle. Får försöka slå 1.03 då... utan R-däck...
Att lägga 200000kr till på bilen är inget alternativ då det redan har blivit dyrt. Utan isf blir det som bilen är idag, fast jag får väl bygga en riktig bur, antar jag. Min nya skruvbur får väl gå till återvinningen eller?

Kommer ni cupförare att köra ngn sk taxi runt kullen så man kunde få känna lite?

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Markus97 skrev:

Mycket bra argument...
Ska köra kinnekulle. Får försöka slå 1.03 då... utan R-däck...
Att lägga 200000kr till på bilen är inget alternativ då det redan har blivit dyrt. Utan isf blir det som bilen är idag, fast jag får väl bygga en riktig bur, antar jag. Min nya skruvbur får väl gå till återvinningen eller?

Kommer ni cupförare att köra ngn sk taxi runt kullen så man kunde få känna lite?

Bara att lösa medlemskap (om du inte har redan) & anmäla dig, (antar att du har förarlicens) snart går tiden ut. På plats så kan du ju prata med oss som kör cuppen så ser du ganska fort skillnaden mellan klasserna. Skruvbur är ok om den är "rätt" utformad, det finns en del som har skruvad bur. Vagnbok är ett måste.

Startklara standardbilar brukar ligga på från 60kkr och sen så hittar du bilar upp till ca 250kkr för de fräckaste specialarna (som sålts)

Här sen Nov 2002

Markus97 skrev:
höfläkt skrev:
Markus97 skrev:
I cupen alltså!

/Markus

Nej vinna förstår jag att jag inte kan, inte ens om jag hade nog häftig bil.
Men sen är det ju kul om man inte ALLTID är sist i klassen. Vore ju kul att få häng på de i min klass också nån gång. Dessutom kan jag tänka mig frustrationen både hos mig och mina medtävlande, ex en 318is och jag åker identiska varvtider, jag kör om honom varje raka och sedan kör han om mig tillbaks i svängen. Detta blir iaf ett "störmoment" i roadracing om man tränar med olika klasser. Har jag fel?

Ja . Om du bättrar en 320 e30 eller en M3 e36 lika mycket så blir dom ju lika myckat mer snabbare. Sen betalar sig låg vikt bättre än fler hk på tex Kinnekulle. På Mantorp inte lika mycket. Jag tror inte du kommer att råka ut för senariot du nämner. Det är mer vanligt vid gatbilskörning där det förekommer tunga bilar med en jösses massa hk, std däck och måttligt erfaren förare som försvinner på rakan och är ivägen i kurvorna. Rejsen är inte så långa och destå mer du kör, destå bättre koll på grejerna får du (och JA - BMW Cupförare är alltid vänliga och hjälper till med tips osv trotts att du formellt är en komkurent) och destå skickligare blir du på att köra.
Jag blev 2:a med en blytung M3 e36. Framför var bilar man inte kan slå, riktiga byggen. Men man hade ju bilar bakom sig också. Kan jag så kan du! Lycka till.

Örebro
Här sen Dec 2005

Hej Markus,

Eftersom jag har gjort ungefär det du funderar på kan jag ju dela med mig av mina erfarenheter..
Jag ville ha en bil att köra BMW Cup och kunna köra bilen till och från tävlingarna, så enkelt som möjligt och för att hålla ner kostnaderna på en rimlig nivå.
Hade aldrig kört på en banträff men blev riktigt sugen på att förverkliga en gammal dröm, att få köra racing!

Köpte därför i början på förra året M3 3,0 helt standard gatbil och rev ur inredningen och byggde en bur som var skruvad så att det skulle gå att en "bygga tillbaka" den för gata om jag skulle vilja det. Lät elhissar , värmepaket, glasrutor centrallås m.m. sitta kvar och gjorde egentligen bara det som var nödvändigt för att få en vagnbok. Vägde aldrig bilen men gissar att den vägde 1250-1300kg. Bilen var helt standard förutom att chassiet var ett KW var.3, Pagid bromsbelägg, stol, ratt och bälte. Som du säkert vet klassar en M3 E36 in i Specialklassen (kanske går att köra Standard men då måste bilen väga minst 1737kg), vilket också innebär att du får köra på slicks om du vill. Jag prövade att köra på R-däck och men det fick bli slicks för att de var lättare att få tag på begagnade. Tyvärr så ställer slicks mycket högre krav på framför allt chassiet men även på hjulvinklar och bromsar. Mitt största problem initialt blev chassiet och hjulvinklar. Chassiet var riktigt hårt att köra med på gatan men ändå tokgalet mjuk på bana med slicks.
Likaså camber, behöver ca.4-5 grader fram för att inte bränna sönder nya slicks efter 30-40min körning (been there, done that.. ), 5grader neg.camber på gatan är ingen dröm... Att dessutom åka standard utv. i bakaxeln (3,15) på de banor vi har i Sverige är inte heller optimalt.
Som exempel, förra året körde vi två racehelger i rad på Kinnekulle och jag åkte som bäst drygt 1.04 första helgen (och sönderbrända slicks), men andra helgen åkte jag på dryga minuten under samma förhållanden och en aningen halare bana. Det "enda" som jag gjorde var att köra ca.5grader camber och 4.10 i bakaxeln. Chassiet var forfarande KW var.3.
Kombinationen bra banbil, slicks och köra på gata blev för mycket av kompromisser. Bilen blir inte riktigt bra till någondera. Efter det bytte jag till ett hårdare chassi och för min del för min del fick det därefter bli trailer till banan och inget mer gatåka. Här är nog största skillnaden mellan Special och Mod./Std. i BMW Cup. I Mod/Std går det att ha bilen körbar på gata men i Special blir det svårare.
En duktig chaufför kommer långt med en M3 3,0 om den är anpassad för bana. Lite beroende på bana men du kommer nog att ha svårt att hänga med de allra snabbaste bilarna men vi är många som åker och det finns alltid någon att rejsa med... Bilen behöver definitivt inte kosta 200kkr+ bara för att den kör i Special (jag vet av erfarenhet!). En M3 3,0/3,2 är ju driftsäker och ser man till att prioritera bra chassi/setup kommer man långt med en motor som är helt original. Dessutom kommer du ha riktigt kul på en överkomlig budget. Däremot så blir det nästan alltid billigare att köpa en färdig bil än att bygga själv.
Gör som jag förverkliga din dröm - kör racing!! Det är fantastik roligt.

Arvika
Här sen Aug 2006

Trådstartare
Tack till alla för era bra svar!

Men nu är jag på väg att göra det alla rekommenderat att man låter bli...

Skruvburen är såld!

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Markus97 skrev:
Tack till alla för era bra svar!
Men nu är jag på väg att göra det alla rekommenderat att man låter bli...
Skruvburen är såld!

Låter bra, gör man bara som "andra tycker" hela tiden så kommer man inte långt
Hoppas vi ses den 3 Maj med ett startnummer på dörrarna

Tullinge
Här sen Jun 2007

Det finns ju ett alternativ till. Kanske visserligen låter lite tråkigt men.. Du har väl en 325:a i grunden. Du kan väl plocka ut motorn och sätta i en m50b20 i stället, skaffa ett par 15" fälgar och sedan köra standard eller modifierad i stället för Special-klassen. Som ett instegs-led under första sesången.

Men jag har ju inte kört cup så jag vet ju inte riktigt vad som är ett bra alternativ riktigt. Men man får väl inte köra med större motor än så i standard och modifierad, eller? ni som vet?

Eller har du redan satt i m3 motorn Markus?

Citera
Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

2,5 liter max från och med 2008

Mia
Bredared
Här sen Jun 2005

http://www.bmwsc.com/bmwcup/index_pages/reglemente_index.html

Skiljer en hel del mellan de olika klasserna.

Allmänt banåkaforum
Hur långt räcker en standard M3 3,0?
3879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande