Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |
shareware-CAD?
Jo.... Som den glada amatör man är vad gäller chassikonstruktion (räknas lådbil?) så hoppas jag kunna räkna lite på min framvagn. Lyckligtvis så har kunskapen och tekniken gått framåt dom senaste 38 åren och jag vill gärna lösa ett "infinite-understeer" problem som min bil konstruktionsmässigt lider av. Alltså göra små ändringar i geometrin. För detta behövs naturligtvis ett program, kan ni vänliga herrar rekommendera något program jag kan kollra bort mig i? Vi pratar enkla grejer så något shareware borde finnas som kan det grundläggande (krypa, gå, springa osv) Stefan _________________ /Stefan Leeiner Opel GT -69 |
Sk du ha ett program för att räkna på rollcenterm jacking camber kompensation osv.
Då ska du fråga fuling snällt om du kan få en kopia av hanns program. Kan du bara lite matte och har excel så är det ganska enkelt att hålla på med. |
Jag har hört talas om Fulings beryktade skapelse... Att kunna räkna på de olika begreppen du nämner vore naturligtvis bra. Man har väl skrivit en del i Matlab i sina dar så matten ska inte vara några problem.
om man kunde visualisera resultatet på ett smidigt sätt skulle vara pricken över i. Stefan _________________ /Stefan Leeiner Opel GT -69 |
Visaluseringen är en 2d bild på hjuluphäningen framifrån där man kan luta bilen för att se vad som händer.
|
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1215 besök totalt |