Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75 //MarcusG
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (44834 totalt)
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Någon som vet någon som har gjort detta på en 240 o har koll på allt ni pratar om...?
Finns det några andra förstärkningar man bör göra?

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202



På rally240:n grpH jag var kartis/mek i förr, var bla "rambenen" bakom framaxeln ner mot växellåds tunneln förstärkt med en 2-3mm plåt där vill det ge med sig.
Annat klassiskt ställe är ju mellan hjulhusen bak, bakom ryggstödsplåten satte vi ett vinkeljärn typ 40*40*3 efter att knäckt tillbaks allt där det satt från början.
Sen kompletterings svetsades nog det mesta ....?

Men du kanske inte lägger ner halva bilen i innerdiket eller hoppar fram i skogen ...

Bästa tipset jag har: Åk till en rally/rallycross tävling titta, fråga, känn å klämm
(motorsport folk har en tendens att alltid vara trevliga å hjälpsamma)

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Re:

M.Green skrev:
På rally240:n grpH jag var kartis/mek i förr, var bla "rambenen" bakom framaxeln ner mot växellåds tunneln förstärkt med en 2-3mm plåt där vill det ge med sig.
Annat klassiskt ställe är ju mellan hjulhusen bak, bakom ryggstödsplåten satte vi ett vinkeljärn typ 40*40*3 efter att knäckt tillbaks allt där det satt från början.
Sen kompletterings svetsades nog det mesta ....?

Men du kanske inte lägger ner halva bilen i innerdiket eller hoppar fram i skogen ...

Bästa tipset jag har: Åk till en rally/rallycross tävling titta, fråga, känn å klämm
(motorsport folk har en tendens att alltid vara trevliga å hjälpsamma)


Du har inte några bilder på dessa sakerna?

Kom precis på att det bor 2 st runt hörnet som kört rallycross får intervjua dom...

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
jägarn
Katrineholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 155



Re:

MarcusG skrev:



Kom gärna med kommentarer
Funderar på vilka backspeglar jag ska ha, förslag motages


Får säga att man blir lite insperarad av ditt arbete thumbs up

Gällande backspeglar så tycker jag att de som är monterade från 86 - och framåt är de som ser bäst ut på 240:s om man nu ska orginal.

_________________
//Anders Jegeros
Får betalt för att resa runt.
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Har varit lite seget på sistånde men lite har blivit gjort....

Motorbalken byggdes om för att ge lite mer plats åt oljetråget...


Steg 1 fram med kapen


Inpassning av en ny bit


Färdigt resultat....


Avgastunneln och underredet är nästintill klar bara lite små pill kvar


Dom sista plåtarna på plats...


Någon form av balk kommer monteras för att kompensera för den nya kardantunneln.


Kan nog bli varmt för passagerarens fötter :twisted:


Hjulhusen där bak håller på att få en lite omgång


Såhär såg det ut innan ändrigen


Bortkapat..


Nya plåtar på plats betydligt rymmligare


Kampen mot underredsmassan är snart vunnen



En förstärkning till fästpunkten för styrstaget på prototypstadiet




Någon som vet hur långt man ska ha mellan däcken och skärmkanterna för att SBP ska vara glada...

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Har varit lite seget på sistånde men lite har blivit gjort....

Motorbalken byggdes om för att ge lite mer plats åt oljetråget...


Steg 1 fram med kapen


Inpassning av en ny bit


Färdigt resultat....


Avgastunneln och underredet är nästintill klar bara lite små pill kvar


Dom sista plåtarna på plats...


Någon form av balk kommer monteras för att kompensera för den nya kardantunneln.


Kan nog bli varmt för passagerarens fötter :twisted:


Hjulhusen där bak håller på att få en lite omgång


Såhär såg det ut innan ändrigen


Bortkapat..


Nya plåtar på plats betydligt rymmligare


Kampen mot underredsmassan är snart vunnen



En förstärkning till fästpunkten för styrstaget på prototypstadiet









Någon som vet hur långt man ska ha mellan däcken och skärmkanterna för att SBP ska vara glada...????????????????????????????

Nu är det Jul vilket förmodligen betyder mer tid i garget...

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
jägarn
Katrineholm
Här sen Apr 2006
Inlägg: 155





Kul att se att projekt fortfarande går framåt. Blev lite orolig att orken hade försvunnit för dig.

thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


_________________
//Anders Jegeros
Får betalt för att resa runt.
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15493



vad jag vet så ska däcken inte ta i skärmarna, det brukar räcka. detta även med styrutslag o fjädrat

_________________
Nik las Hjel te Söde rros
ZX6R BTG 8.47.3
https://amzn.to/3WLy5Vo
Citera
krillian
eslöv.
Här sen Dec 2005
Inlägg: 150



jaha det är detta som är din..

denna tråden har jag kollat i en antal gånger ska du veta..


din verkar friskare i plåten än min e30..

bytt trösklar, å bitvis av golvetfram. halva hjulhusen och lite till...

_________________
Kristian Svendsen
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Jaha då var det dags för en liten uppdate... sista terminen i skolan så det går inte så snabbt men lite o lite

Eftersom motorn behövde lite mer plats så blev det att bygga in lite... Avgasröret behövde också lite extra plats pga motorns tillbakaflyttade placering...

En ram tillverkades för att ha något att utgå ifrån...


Ramen kläddes med 1mm plåt som handknackades för ändamålet riktigt nöjd med resultatet..


Såhär blev resultatet på andra sidan..



Blev lite svårt att ha kvar värmepaketet.... tanken är att sätta värmepaketet på passagerarsidan blir inget handsfack att samla skräp i


Här kan man se hur min handknackade skapelse är tänkt att förflytta luftintaget...
Man kan även skymta att vindrutetorkarmotorn är flyttad ca 60mm mot mitten eftersom buren va ivägen:)
Använder mig av popnut för att fästa 1 sidoplåt så det finns möjlighet att komma åt baksidan av motorn utan att lyfta ur hela paketet..



Motoratrappen monterad... Här kan man även se hur avgas-tunneln blev samt den nya plåten mellan kupén och motorrummet



Motorfästena nästan klara trodde jag


Tanken är att använda sig av valpkuddar vilket min Sfor man inte va någon vän av för att han skulle bli lite gladare svetsades en ring på som ska ha en motsvarighet svetsad i motorbalken som den löper i på så sätt kan motorn inte komma någonstans...


Den nya växellådsbalken och infästningen i växellådan samma sak kommer hända här som med motorfästena...

Motorfästena och växellådsinfästningen var på el-förzinkat innan jag kollade vad min Sfor man tyckte så de blir att dom får åka dit en gång till

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Sockan
Uppsala
Här sen Feb 2007
Inlägg: 30



Mkt trevligt bygge thumbs up Shysst lösning på torped samt värmepaketsflytt, ett problem som jag själv dras med på en 140, men nu fick man ju lite inspiration:)

Mvh Alex

_________________
Alexander Engelmark
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3418



Vad hade SFRo emot valp-kuddarna?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Re:

Sockan skrev:
Mkt trevligt bygge thumbs up Shysst lösning på torped samt värmepaketsflytt, ett problem som jag själv dras med på en 140, men nu fick man ju lite inspiration:)

Mvh Alex


Tackar tar sin lilla tid att uppfinna hjulet hela tiden men vad ska man göra man lär sig alltid nått nytt


Mats Klinglöf skrev:
Vad hade SFRo emot valp-kuddarna?


Va väll inte själva valpkuddarna som va det dåliga utan min konstruktion... Skulle satt kuddarna i vinkel för att förhindra rörelser men det är lätt o va efterklok

_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Re:

MarcusG skrev:



Monterat... Eftersom konan var lite olika på dom två fjäderbenen fick jag märka upp H och V för att få den optimala passformen....


Inga dåliga distanser det där. Ett tips är att plocka bort stopringen i fjäderbenen för dämparen och låta den gå ner igenom distansen och sen kapa fjäderbensröret i ovankant. Blir lättare och sen så får du längre fjädringsväg på dämparen och slipper bry dig om genomslag på den.

ang speglar så tycker jag du ska fortsätta med orginallock och ha de gamla kromspeglarna om du hade tänk köra med de blinkersglasen du köpt.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Hmm.. Detta påminner om en bil som min polare hade.
En (mörk)grön 242GL -75, även den försedd med vitmotor, tror det var T5 eller R.
Helt vansinnig var den iaf. Mest däckrök och vrål..
"Hulken" var väl inte den mest väghållningsultimata skapelsen, vad jag förstått.
Men cool var den!

Bygg en riktig sleeper, det är coolt.
Lycka till!

/Hp

_________________
Håkan Persson
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Jonaazz skrev:
MarcusG skrev:


Monterat... Eftersom konan var lite olika på dom två fjäderbenen fick jag märka upp H och V för att få den optimala passformen....


Inga dåliga distanser det där. Ett tips är att plocka bort stopringen i fjäderbenen för dämparen och låta den gå ner igenom distansen och sen kapa fjäderbensröret i ovankant. Blir lättare och sen så får du längre fjädringsväg på dämparen och slipper bry dig om genomslag på den.

ang speglar så tycker jag du ska fortsätta med orginallock och ha de gamla kromspeglarna om du hade tänk köra med de blinkersglasen du köpt.


Tror inte där är några ringar på fjäderbenen, Sellholm har nog spindeln i ett stycke.

_________________
Daniel Steiner
Citera
Jonaazz
Staffanstorp
Här sen Jan 2008
Inlägg: 82



Re:

Svartlock skrev:

Tror inte där är några ringar på fjäderbenen, Sellholm har nog spindeln i ett stycke.


Någon form av stopp för dämparen måste där ju vara.

_________________
Jonas Bjerkemo
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 4241

Hjälpmoderator

Re:

Jonaazz skrev:
Svartlock skrev:

Tror inte där är några ringar på fjäderbenen, Sellholm har nog spindeln i ett stycke.


Någon form av stopp för dämparen måste där ju vara.


På sellholmbenet? Där är det ingen stötdämpare av vanlig sort utan sjävla fjäderbensröret är höljet till stötdämparen, så den går inte att ta ur.

_________________
Daniel Steiner
Citera
volvobrage
norge
Här sen Feb 2010
Inlägg: 37



nåken som veit kva som skjedde med denna bilen?

gromt platearbeid vertfall!!!!

_________________
Brage Grimelid Oppedal
Citera
volvobrage
norge
Här sen Feb 2010
Inlägg: 37



Re:

volvobrage skrev:
nåken som veit kva som skjedde med denna bilen?

gromt platearbeid vertfall!!!!

Ingen som veit?

_________________
Brage Grimelid Oppedal
Citera
MarcusG
Hässleholm
Här sen Dec 2005
Inlägg: 79


Trådstartare
Var en bra tag sedan man skrev något här, har hänt en massa och bilen är numera besiktiga och godkänd.
Har skett lite förändringar från bilderna nedan bla blev det en annan lösning på distansen till fjäderbenet och ett originalinstrumentalist med lite extra mätare vid istället. Är jäkligt nöjd med resultatet och det backades upp med beröm från SFRO, gick rakt igenom SFRO och bilprovningen utan problem.












































_________________
Marcus Gunnnarsson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 242 -75 //MarcusG
<<   1, 2, 3, 4   >>
3 besök senaste veckan (44834 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande