Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2064 besök totalt |
Prisvärd utrustning för att mäta sektortider?
Finns det? (Edit definition; för amatörracing på budgetnivå) Tydligen ska den där acc-mätningsutrustningen (G-tech?) kunna få ny programvara som fixar sådant. Har själv funderat på GPS, men drivande postionsonoggranhet kan nog göra mkt illa för sektortidsmätning. Fler sändare runt banan till vanliga Laptimerns, men då blir en faslig röra att reda ut i efterhand. Finns det något annat? _________________ Pär Hylander |
||||
Videokamera och stoppur är nog det billigaste alternativet,
om man redan har en videokamera... ![]() Då kan man dessutom studera spårval etc i lugn och ro efteråt. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Jag tycker att du kan prova med en vanlig GPS först. De drivande positioneringarna gör inte särskilt mycket på ett varv enligt mina tester. Skiljer några meter på tio varv runt Gelleråsen, t.ex. Så inom samma varv är drivningarna nästan obefintliga.
![]() (ps.. TrackView2 har inbyggd laptimer ;-) Inte särskilt fulländad än så länge, men den fungerar.) _________________ / Åke Wallebom (oak) www.oakgps.com - TrackView.NET för köranalys - oakLog för loggning med Android eller Windows Mobile! GPS, G-värden och kompass. |
||||
_________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Re: Prisvärd utrustning för att mäta sektortider?
Det kommer an på hva som er budgetnivå, men Race Technology's DL-90 gjor jo dette. Tror dessverre at du må ut med minst 7-8000. Problemet med en GPS alene er f.eks at den ikke vil kunne oppfatte at du er i en sving... dette kombinert med en noyaktighet på ca 5m - gir nok litt for mye feil til at du får det noyaktig nok. mvh, orjan _________________ Orjan Sandland |
||||
Jo, referensstationer runt om i landet skickar ut korrigeringssignaler via radions RDS-nät. Hmm... nu när du säger det så är nog ekonomin en hake. Vill minnas att man får prenumerera på denna tjänst vilket troligen blir ganska dyrt i längden. Men det blir bra noggranhet. mvh/Ragnar _________________ Ragnar Burenius ![]() |
||||
Ja, jag tror det funkar rätt bra på hela varv, men sektortider blir nog mycket svårare. om vi antar att vi vill ta en sektortid från en raka, en 180° kurva och ut på nästa raka. Om positionen driver 20m längs rakan kommer man ena gången att köra 40 m längre enligt GPS'ns sätt att se, alltså helkass. Peeter har nog rätt om att kamera och stoppur är enklast, men då tappar man helt återkopplingen när man kör. Ska det funka bra ur ett träningsperspektiv så är det omedelbar feedback som behövs. Hmm, klurigt det här..... _________________ Pär Hylander |
||||
Varför är det svårare med sektortider än med ett helt varv?
Åkes tester visar ju att det totalt bara driftade nån meter som mest, så varför skulle det helt plötsligt bli 20 m på en raka? GPS-upplösningen är mest en svårighet i absolut positionering, vilket DGPS hjälper till med att korrigera, men den relativa bör väl vara samma, eller hur? Så i värsta fall får man helt enkelt förflytta hela sin uppritade sträcka till där man vet att banan befinner sig, ifall men missat med 5 m, eller vad GPS:en nu krarar i absolutvärde. Problemet med GPS är snarare den lite taskiga samplingstiden på 1 Hz, om man inte har pengar att köpa dyrare utrustning. I 180 km/h hinner man ju 50 m på 1 s, så det blir kanske lite knagglig bana, men för sektortider, samt kurvhastigheter bör det väl duga hyfsat. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Så bra om jag tänkt fel! ![]() Mitt resonomang går så här: (slå gärna hål på det, ingen blir gladare än jag!) om vi definerar en position där vi börjar att mäta sektortiden i nämda U-formade sektor (raka + 180° + raka). Vi kallar den x,y. Slutet på sektorn är position x,y+30 Vi antar man på förmiddagen har nära kurvans apex en x-position som är x+100. Om absoluta positionerna driver till eftermiddagen 20m, så blir motsvarande apex vid x+120 istället, vilket då ger 40 m längre uppmätt körsträcka eftersom "systemet" fortfarande har utgångspunkt x,y. Problemet som jag tolkar det (forhoppningvis felaktigt) är att när man mäter sektortider så behöver man sätta absoluta referenser var sektorerna börjar och slutar. Kör man hela varv så är det enklare, då är det "bara" att definera ett varv som att när man kommer tillbaka till (nära) samma punkt som var för ca 1 minut sen så är det ett varv som är kört. Kan man hitta på ett finurligt sätt att göra något liknande med sektorerna så är problemet löst. _________________ Pär Hylander |
||||
Även om du kört 40 m längre så ar du även kört 40 m längre i tid, vilket förstås kan bli ett problem om banan skiljer sig mycket på de extra 40 metrarna.
Men varför skall du nödvändigtvis utgå ifrån samma x,y i GPS-koordinater på fm och em? Det viktiga är väl de riktiga koordinaterna och de kan man alltid korrigera när man tittar på sina resultat. Säg att du dag 1 mätt upp dina värden runt banan och då bestämmer att du vill veta hur lång tid en viss sektor tagit och mäter mellan 2 punkter i din graf. Då får du reda på tid och sträcka. Dag 12 kör du samma bana igen och vill mäta samma sträcka. Då är det ju bara att utse samma punkt och t.ex. låta ett program leta sig x antal meter framåt längs din GPS-bana, om du inte själv vill göra en uppskattning. Felet kan då bli att din startpunkt inte är exakt samma, men troligen skiljer det under 1 m på en hyfsat upplöst karta och det bör inte ge någon nämnvärd skillnad i genomsnittshastighet och därmed sektortid. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Det är iofs sant, men ur ett träningsperspektiv vill man ha omedelbar feedback, dvs när man sitter och kör. om man t.ex av kostnadskäl prutar bort den omedelbara återkopplingen så kan nog metoden funka ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
Varför blir det röra? Finns det inte laptimers med split-tid support? Är själv sugen på nått bra för att mäta sektortider. |
||||
Röran är väl mest i huvudet på användaren? De lite användarvänligare systemen kan du ställa in hur många mellantider du har, du kan även på just din laptimer slippa någon mellantid om den ligger 'rätt' på banan. AIM har trevliga system, har just provat deras system på hojen 1 gång nu. Som bonus loggar den varvtal, fart och lite olika temperaturer beroende på var du sätter givaren och vilken version du köper. MYCKET prisvärd enligt mig. _________________ Roland Johansson |
||||
Skaffa ett enkelt dataloggingsystem. Själv kör jag med Farringdon Instruments RCA 40. Du laddar enkelt över allt data till laptopen och definierar sektorerna på den. Du sparar dessutom enkelt trackmaps som gör att du kan ha fördefinierade sektorer och banor. Kolla på www.datalogging.co.uk Ganska billigt och helt ok system. Dessutom har det predictive lap timing. DVS du ser på en "balk" hur du ligger mot bästa varvtid. Kostar väl c:a 500 pund.
_________________ Peter Simons Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med: ![]() |
||||
Alfanon som jag har på karten är ju mer eller mindre standard i kartingvärlden och åtminstone den senaste modellen borde gå att ha i en bil också ( www.alfano.be ) :
![]() Ganska avancerad för att sitta på en kart. G-givare är ju kul. Skall kosta 450 Euro, dock tveksamt hur många givare som följer med för det priset. Min kostade strax över 3000:-, plus en temp-givare för 7-800:-, så skall man ha både vattentemp, avgastemp, g-givare, etc., så blir det nog lite dyrare. Den nya skall även ha mycket mer minne, vilket behövs. Jag har för mig att min samplar i 20Hz(?) och då räcker det endast 5-6 min. innan minnet är fullt. Den nya verkar även ha nån typ av ir-givare som alternativ, vilket troligen är nödvändigt för bilar, eftersom magnetslingorna som ligger nedgrävda på de flesta kart-banor kanske inte finns på vanliga banor? Som vanligt vill man ju ha den här också - kul hobby, det finns alltid mer att lägga pengarna på... ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Både Farringdon och Alfano verkar intressanta
![]() Alfanos stapel som visar hur man ligger till just i den stunden vs bästa varv eller föregående varv är ju extra intressant ![]() En kompis (smygläsare här) har nog löst GPS-metodens precisionsbrist. Genom att noggrannt stanna på samma ställe (t.ex sin mekplats i depån) och kalibrera systemet utifrån den positionen omedelbart före körpasset så borde det funka bra! Något för Åke att ta fasta på kanske? _________________ Pär Hylander |
||||
Det har varit lite strul med nya Alfano Astro, men nu skall den visst fungera. Jag såg den hos Radne tidigare i veckan när jag var där och tömde plånboken...
Deras pris var inte riktigt satt, men ca 4200:- trodde han på. Men då ingick bara magnetsensor och (motor)varvräknarkabel. G-mätare verkar t.ex. kosta ca en tusenlapp till. Däremot verkar det lite klent med nedlagda magnetslingor på vanliga racerbanor i Sverige, om jag förstått det rätt. Istället skall det sättas upp massa IR-sändare som gör att man triggar varandras, etc.. Då hade det varit betydligt bättre att banägarna fräser ned tre magnetslingor så får man även splittider. Funkar det på gokartbanor så borde det väl även funka för vanliga banor, eller blir det ett problem med avståndet från givaren till marken? _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Vad sägs om en DL1 från Race Technology?
"Cutting edge features of the DL1 include: Built in 5Hz GPS receiver, digital accelerometers, compact flash memory, 8 12bit analogue inputs, dual RPM inputs, 4 wheel/shaft speed inputs, lap beacon input, serial input for ECU/OBDii data, output to drive a dashboard, video overlay system or a telemetry link (options)." länk 499 Pund _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2064 besök totalt |