Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (4211 totalt) |
Rally vinterdäck
Hej I år tänkte jag satsa lite mer på väghållningen på vinterrace bilen. och köpa mig ett par bra vinterdäck fram i rally stil. Ska vara ett dubbdäck som funkar bra att köra på asfalt ibland utan att förstöra dubben, så det är inte däck för isbana jag är ute efter. För det är en del snö slask här imellan åt. Men vill ändå ha värre dubb än till standard svensson bilen pga busåka på isiga grusvägar så långa motorvägs åk kommer det inte bli mest till o från grusväg i sånnafall, 1-3 mil kanske Ett bra däck för under 1000 lappen styck helt enkelt och dom behöver inte vara godkända att ha på gatan för det tänkte jag strunta i ![]() Så har ni några tips på bra däck och återförsäljare? MVH K_Jonsson _________________ Krister Jonsson |
||
spec lite, 1-3 mil varje gång du ska köra på grusväg? isf så blir det en dyr vinter kan ja lova,
då man åker transportsträckor så måste man köra utanför spåren "i snön" för att kyla dubben annars börjar dom röra sig å vips så lossnar dom, om du åker asfalt så komemr dubben bli rundare än normalt fall å då funkar inge bra, många slipar dom med vinkelslip för att få dom plat å kantig, fast iofs så gäller de bara bus bil så då funkar för dig då de gäller spikdäck så finns det inga som funkar bra på asfalt, iofs så har ja inte provat värsting däcken men har svårt å tro det, spec inte i 1000kr klassen, för din del "priset" så gäller begagnat å ja tror du kommer att skjuta dubben snabbt då de verkar som om du inte kommer att åka på allt för bra vintervägar, för ha ett par cm med is för att de ska hålla någerlunda, men det är olagligt, den kommar att rulla tungt som tusan så om du har en bakhjulsdriven bil så kommer du snurra hela tiden om du kör vanliga "svensson" däck ibak. framhjulsdrivet däremot är skit roligt, drog på ett par grymma pirelli däck i fram på en golf ja hade å sommar däck bak, över halvmeter snö så bra underlag mm sjukt brett man kan åka men med full kontorl _________________ Andreas Linden |
||
Intressant
![]() Men jag tänkte mer på rallyisdäcks mönster med vanliga gatbils dubb ungifär. För smala grovmönstrade däck borde väl vara bättre än vanliga vinterdäck? Hittade ett par gammla däck som hade väldigt grovt mönster och ganska smalla med pyramid dubb eller vad det kallas. Och dom såg bra ut ![]() Men dom var väldigt hårda och gamla också så det är något liknade sånt jag skulle vilja ha fast fräschare och nyare. Fast inte lika grova dubb då, för pyramid dubben funkar väl inte heller så bra på asfalt? /K _________________ Krister Jonsson |
||
www.dackonline.se är nog vad du ska titta på
finns fina däck där och riktigt billiga frakt hem till dörrn ingår edit: kan fasiken inte hitta dubbdäck där fast att dom hade med de in sin sökmotor dom kanske har de om man kontaktar dom ska kollas upp aldrig köpt dubb-däck _________________ Joakim Barkstedt Bilbyggare för tillfället motorbyggare (ford) |
||
Ev. däcken du söker
Ja Lappigubben sålde ju det som har med LAPPIrallydäck och gör nu egna däck... Snackade med han på mässan ang. dessa däck... Det var vanliga vinterdäck med längre och fler limmade dubb men av originaldäckstyp. Problemet var att de låg på över 2Tkr styck och det blir lite dyrt. Men är det fullvinter och man bor i Norrland så borde det bli perfakt.. Dessa är inte lagliga men det syns inte kanske hör man det pga alla extra dubb... mvh max _________________ Max Jarno |
||
Re: Ev. däcken du söker
_________________ Max Jarno |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5 besök senaste veckan (4211 totalt) |