Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
SÄLJES
S: Gruppköp racekatalysator
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8071 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755



Roger

Citat:
Ska de vara framme o mäta eller?
Jag tänkte hänga dit en kat i slutändan på mitt system


Klart att det skall kunna mätas, annars sätter vi väl dit en tom burk

Citat:
SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET - Kontroll av Katalysator -
c 2007 SVENSKA BILSPORTFÖRBUNDET
REGLER FÖR KONTROLL AV KATALYSATOR OCH
DESS FUNKTION
1 GENERELLT
Dessa regler betyder att en bil kan deltaga i tävling, om de är försedda med ett avgasreningssystem (enligt
reglementet) och att detta system avger låg emission på avgaserna. Reglerna för konstruktionen av katalysatorn
finns beskrivet i homologeringsbestämmelserna för katalysatorer och kontrollen av effektiviteten är beskriven i
nedanstående artiklar:
2 KONTROLL
2.1 okulärkontroll
Den okulära besiktningen ska utföras med ett optiskt inspektionsinstrument genom främre mäthålet i
katalysatorn. Om tveksamhet uppstår, ska katalysatorn demonteras, vilket lätt kan göras med den homologerade
katalysatorn med sina demonterbara skarvkopplingar. Kontroll ska göras av innehållet i katalysatorn att detta är
i avsett skick. Det får inte vara någon mekanisk åverkan, eller åverkan som uppstått p.g.a. att motorn inte
fungerar som avsett. Katalysatorns reningsdel får inte ha mindre än 100 celler/inch2.
Förändringar i reningsdelen ( bristningar, urbränningar) påverkat av att motorn inte fungerar som avsett ska
påpekas. Hål som finns i reningsdelen, som uppstått i tillverknings processen, tillåts med en maximal storlek på
0,5 cm2 och det är tillåtet med max. 3 sådana hål i varje reningsdel.
2.3 Kontroll av funktionen
För utvärdering av verkningsgraden ska reningseffekten på Co-halten i avgaserna mätas. För att kunna beräkna
detta ska Co-halten mätas före och efter katalysatorn.
Mätmetod:
- Stillastående bil i tävlingsskick.
- Normal arbetstemperatur på motorn.
- Konstant varvtal mellan tomgång och 2500 rpm.
- om risk finns att motorn kommer upp i för hög arbetstemperatur skall det användas en fläkt som blåser luft
i kylaren.
- Avläs Co-halten i avgaserna före katalysator/erna. Mätslangen till instrumentet ska vara anslutet via en
nippel (utvändig diam. 6 mm) som är inskruvad i katalysatorns främre kontrollhål.
- Avläs Co-halten i avgassystemets utlopp.
- Avläs motorns varvtal.
2.4 Krav
- Co-halten i avgaserna ska ha reducerats med minst 50 % när de har passerat genom katalysatorn.
- Co-halten i avgassystemets utlopp får inte överstiga:
Insprutningsmotorer 1 %.
Förgasarmotorer 2 %.


/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Franzén
Rävlanda
Här sen Feb 2006
Inlägg: 1890



Vilket spektakel...

Men men... skall man rejsa skall man följa reglerna, till vilket pris som helst.

>

_________________
Anders Franzén

320i Coupé -80 Hennarot
Citera
Dark Horse
Blentarp
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23



Vad katten tillverkar.

Tjenare,
Ett litet klargörande. En oxiderande katalysator (dvs en sådan vi ska använda) tillverkar Co2 av Co och det eventuella syre som möjligen finns kvar i avgaserna, den minskar således inte halten av Co2 utan rent teoretiskt ökar den. Kul va?

_________________
Lars Macklin
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Re:

headline skrev:
Har inte tittat på Biltemakatalysatorerna än men om dom inte håller måttet så kommer jag kika vidare på möjligheterna enligt första inlägget och om intresse finnes!

och visst är det en intressant diskussion på totalmiljöpåverkan osv... men reglerna är ju
som dom är och då får man försöka lösa bra katalysatorer till så bra pris det går!

God fortsättning!


Har kollat på biltemakatalysatorn och det är ingenting jag kommer att använda, alldeles för liten...

Passar nog bra till 1000 cc-cupen eller så.


Ska se över möjligheten med gruppköp igen om intresset finns.

Finns intresse?

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Det kan vara intressant, beroende på pris och när,

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Dark Horse
Blentarp
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23



Jag är intresserad

trevlig helg

_________________
Lars Macklin
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

headline skrev:
headline skrev:
Har inte tittat på Biltemakatalysatorerna än men om dom inte håller måttet så kommer jag kika vidare på möjligheterna enligt första inlägget och om intresse finnes!

och visst är det en intressant diskussion på totalmiljöpåverkan osv... men reglerna är ju
som dom är och då får man försöka lösa bra katalysatorer till så bra pris det går!

God fortsättning!


Har kollat på biltemakatalysatorn och det är ingenting jag kommer att använda, alldeles för liten...

Passar nog bra till 1000 cc-cupen eller så.


Ska se över möjligheten med gruppköp igen om intresset finns.

Finns intresse?

Mvh Gustav


Vad menar du? Den ska ju klara upp till 2,5 liter.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Re:

Roger Gustafsson skrev:
headline skrev:
headline skrev:
Har inte tittat på Biltemakatalysatorerna än men om dom inte håller måttet så kommer jag kika vidare på möjligheterna enligt första inlägget och om intresse finnes!

och visst är det en intressant diskussion på totalmiljöpåverkan osv... men reglerna är ju
som dom är och då får man försöka lösa bra katalysatorer till så bra pris det går!

God fortsättning!


Har kollat på biltemakatalysatorn och det är ingenting jag kommer att använda, alldeles för liten...

Passar nog bra till 1000 cc-cupen eller så.


Ska se över möjligheten med gruppköp igen om intresset finns.

Finns intresse?

Mvh Gustav


Vad menar du? Den ska ju klara upp till 2,5 liter.


Det handlar ju kortfattat om hur mycket man ska pumpa igenom katalysatorn utan att det tar för mycket effekt. Det går men frågan är hur mycket sämre prestanda man är villig att ta kontra en bättre lämpad dito. En liten högvarvig motor pumpar ju lika mycket avgaser som en med större volym och lägre varvtal lite grovt.

mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
RostFritt
Simrishamn
Här sen Apr 2006
Inlägg: 54



Är intresserad.

Kommer katten klara en motor på 5l?

Måste lyfta upp bilen å kolla om kattarna sitter innan eller efter rören går ihopa till ett, regnigt å j*vligt....gruppköpet är inte aktuellt förren till våren va?

_________________
Alfred Wigren

BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd
Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt
Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Re:

RostFritt skrev:
Är intresserad.

Kommer katten klara en motor på 5l?

Måste lyfta upp bilen å kolla om kattarna sitter innan eller efter rören går ihopa till ett, regnigt å j*vligt....gruppköpet är inte aktuellt förren till våren va?


Spontant ska du nog ha en kat/cylinderrad.

Kommer inte bli aktuellt förrän till våren om det blir något så du behöver inte kravla ute i regnet!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
RostFritt
Simrishamn
Här sen Apr 2006
Inlägg: 54



Re:

headline skrev:
RostFritt skrev:
Är intresserad.

Kommer katten klara en motor på 5l?

Måste lyfta upp bilen å kolla om kattarna sitter innan eller efter rören går ihopa till ett, regnigt å j*vligt....gruppköpet är inte aktuellt förren till våren va?


Spontant ska du nog ha en kat/cylinderrad.

Kommer inte bli aktuellt förrän till våren om det blir något så du behöver inte kravla ute i regnet!

Mvh Gustav


Hehe ok, då återkommer jag när marken är krypvänlig

_________________
Alfred Wigren

BMW 325 Coupé Nationell Special 2wd
Mercedes 190E 2.3 16v Asfaltsrally/Appk-projekt
Mercedes 280CE -72 Banbils/glassbilsprojekt
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Re: Miljö

Bengt Metz skrev:
Ang Miljön

Jag skulle vilja se en miljökonsekvensbeskrivning som jämför miljöpåverkan vid tillverkningen av en Metallisk katalysator jämfört med de sänkta Co2 värden som åstadkomms de få km som en roadsport eller rallybil går på banan, det är endast där katalysatorkraven finns.

/ Bengt Metz

Nu är knappast målet med en katalysator att sänka Co2-halten...
(En trevägskatalysator omvandlar mindre braiga HC, Nox och Co till mer ofarliga Co2, o2, N2 och H2o - man behöver inte oroa sig för tilltagande växthuseffekt om man redan dött av cancer p.g.a. höga halter HC, o.s.v.. )

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 892



Jag är med om den har 2,5" anslutning och hyfsat pris.
Jag jämför inte med Biltema.
Allt är ju subjektivt men mitt mål är att både dämpa ljud och bättra miljön lite.
Behöver den senast i slutet av April början maj, annars är jag inte med.

_________________
Fredrik Reichel
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 892



Här var det dött?
Tips på andra bra källor till Racekat köp?

_________________
Fredrik Reichel
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522


Trådstartare
Re:

Frallan2 skrev:
Här var det dött?
Tips på andra bra källor till Racekat köp?


Hallå!

Nja, Det är fortfarande aktuellt men det beror lite på om man vill ha SBF-godkännande eller inte. Detta tar en lite stund och även adderar priset givetvis.

om intresse finns för samma kat fast utan SBF så blir ledtiderna kortare!

Mvh Gustav

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Dark Horse
Blentarp
Här sen Mar 2005
Inlägg: 23



Hej Killar,
För mig är det självklart att vi pratar om SBF godkända kattar. Men det kanske finns två läger med olika behov.

Mvh/lars

_________________
Lars Macklin
Citera
Frallan2
Hörby
Här sen Sep 2006
Inlägg: 892



Hej,

Specificera vad som erbjuds i form av storlek, lamdaanslutning, typ av kat och priside.
Kanske ....kanske ett alternativ ochså och sedan får vi anmäla intresse eller inte.
Jag ska köpa en kat, det är klart men nu är frågan bara varifrån.

Mvh,
Fredrik

_________________
Fredrik Reichel
Citera
swede.
Rosvik
Här sen Nov 2007
Inlägg: 5



Ang. mätning före och efter cat. Varför inte bara svetsa en nippel på röret före och efter caten?

Här är en bild på Ferritas 100 cells cat som sitter på downpipen till min V70R, höger och vänster o2 gänga var svetsade från ferrita, alltså inga uttag på själva caten. Det mittersta uttaget har jag svetsat dit för att slippa förlänga kablarna till lambdan (DP från en annan V70 därför för korta kablar).


_________________
Eric Hjelte///swede///
-02 Trailblazer LTZ
-03 Silverado 3500 Wrecker
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486



Re:

swede. skrev:
Ang. mätning före och efter cat. Varför inte bara svetsa en nippel på röret före och efter caten?

Här är en bild på Ferritas 100 cells cat som sitter på downpipen till min V70R, höger och vänster o2 gänga var svetsade från ferrita, alltså inga uttag på själva caten. Det mittersta uttaget har jag svetsat dit för att slippa förlänga kablarna till lambdan (DP från en annan V70 därför för korta kablar).




För att SBF kräver det.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
swede.
Rosvik
Här sen Nov 2007
Inlägg: 5



Gör så här då på Biltemas cat??? Skulle det funka?


_________________
Eric Hjelte///swede///
-02 Trailblazer LTZ
-03 Silverado 3500 Wrecker
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Hur går det?
Finns där någon som ev kan passa för mig? 3,3l enkelturbo motor med ca 450-500hkr
dvs minst 3" anslutning gärna

_________________
Pelle Persson
Citera
SÄLJES
S: Gruppköp racekatalysator
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (8071 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande