Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (6821 totalt) |
Hjulinställningsutrustning
Svågern pratade om att under sin F3 tid i England så hade han en enkel 4hjulsinställningsutrustning. Den bestod av speglar o plattor och var inte dyr på den tiden (80-tal).... Har nu skaffat ställbara bärarmar på sommarbilen och är rookie på detta. Men har märkt att ställa in bilen på en vanlig däckfirma aldrig fungerar, utan man måst dit och skruva själv i efterhand.... Undrar om någon här har en aning om vilka utrustningar det finns att köpa.... max _________________ Max Jarno |
||||||
vet om en äldre utrustning som nog är till salu vad jag minns...
Speglar å grejor var namnet ! PM:a om det låter intressant så kan jag förmedla namn & mailadress (hänger inte här...) _________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
jag är också intressead av nåt liknande! Såg på discovery för längesen på wheelers dealers, killen som meckade hade en ganska enkel manick med lite laserstrålar och stålplattor... verkade enklet o billigt...
|
||||||
Re:
den är enkel ja men inte tillräkligt exakt anser ja _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Nyfiken fråga vad är tillräcklingt noga???
Tumme pekfinger så duger ca +-0,2grd, ger ca +-1mm mätt på en fälj. Sen kan man fråga sig hur mycket en fälj kastar??? Kolla så får ni se. Lite tips, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Supramannen:
Du får ursäkat min kort frågor, jag är sådan. Mellan mätingrna: Utan att flytta bilen då eller? Varför jag fråga är för att i en hel del fall får mätutrusingen käka ski.. pga att bilen ändrar sig, inte stabil. ps Jag har sätt en så där mojän men det var LÄNGE sen, om det nu var den jag tänker på. Mao så kan du ha rätt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Nu har jag aldrig ställt vinklar med en sådan utrustning som det talas om här, dock tror jag att en fullt fungerande sådan är fullt tillräklig för att använda tom för en formelbil.
Ska man lista vad som är viktigt vid en mätning blir listan typ: * Personen som mäter vet vad han gör och är extremt noga. * Man gör likadant vartenda gång. Mao, man står alltid på samma plats eller vågar in allt. * Utrustningen (om det så är vanlig fiskelina eller 200 000kr laservärsting) måste fungera som tänkt utan glapp osv. Som sas i början av tråden, vad är det för nytta av en utrustning som mäter på hundradelen om han som opererar inte bryr sig att justera nogrannare än inom ngn grad? Sen om bilen har gummibussningar och/eller körs hårt mellan mätningarna, då kommer det ge sig hit eller dit...förr eller senare. Även racebilar med uniballs som inte ska ändras på kontrollmäts ju efter varje körning bara för att se så inget ändrat sig...vilket det ofta har. ![]() |
||||||
Re:
Det är en grej man häger på hjulet på utsidan, räcker att den hänger på ett annat sätt så blir det andra värden _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
och det är ingenting annat än användarfel. Hänger du upp dyr laserutrustning fel så blir det ? _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Ja visst kan man göra fel med båda, men en grej du hänger på hjulet eller en sak du monterar fast på fälgen är bättre Jag är inget fan av båda, jag gillar snören _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Hjulinställning
Men med däckfirmornas priser för jobben och den kvalite det blir här i Västerås så går det inte att leja ut jobbet. Som sagt tidigare när jag skruvar toe-in själv så går bilen bättre på vägen, letar efter något färdigt annars får man sätta sig ner och klura på en egen anordning som även tar camber o caster.. Det här med snören ? Toe-in mäts det med att dra snöret runt alla 4 hjulens gummi, min bil har tyvärr mkt karossöverhäng vilket leder till att snöret kommer att få placeras långt ner från centrum.. Camber o Caster hur mäts det, med lod o avstånd mellan fälgarna ? Maximilian _________________ Max Jarno |
||||||
Jag var medpå däckfirman och gjorde fyrhjulsinställning på min S4. Jag kan inte påstå att det är dyrt med 3h arbete för 450:-.
![]() De brottas ju med massa bruksbilar som ibland gått 10 år utan hjulinställning och allt sitter som skam. Priserna är det absolut inget fel på även om det nu hade varit en halvtimmes jobb (det tog närmare en halvtimme att rigga och plocka ner prylarna också). Sedan kan jag ju visserligen inte säga något om kvalitén men bilen blev trevlig att köra! ![]() Jag arbetar med mätutrustning och har gått och klurat på om man skulle försöka sig på något själv. Jag har bland annat totalstation som mäter längder och vinklar med felmarginal på +-1mm. Det går att mäta direkt på en fälg eller given punkt. Problemet är att man inte ser bägge sidor samtidigt utan får flytta sig fram och tillbaka om man inte kommer på någon smart lösning. Det är inget problem i sig utan bara ett extra moment som tar tid. Tå-vinklar kan gå att mäta på en gång genom att även mäta på insidan fälgen, sedan får man flytta till andra sidan för att mäta camber. Det jag lurade på var om någon annan gjort något liknande och vill dela med sig av luriga idéer? ![]() _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (6821 totalt) |