Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1947 besök totalt |
SFI & FIA
Säkert en jättedum fråga, men jag har aldrig reflekterat över detta... Att något är FIAgodkänt, vad innebär det exakt? Hur skiljer sig ett SFIgodkännande från FIA och vad innebär det att något är SFIgodkänt? /Anders, noll koll... ![]() |
||||||||
Re: SFI & FIA
FIA beskriver en massa standarder för olika saker, t.ex. förarskor. Om en produkt uppfyller de ställda kraven så kan den få ett godkännande. Det kostar säkert en slant också. Mina dojjor är uppfyller t.ex. FIA 8856-2000. Vem som avgör om standarden uppfylls vet jag inte, det kanske finns ackrediterade testinstanser? FIA själva? _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||
Ah, tack då vet jag!
Kan ju förklara varför jag har en massa SFIgodkända prylar i min jänkemotor ![]() |
||||||||
Nä, men till amerikanare finns det ju inget annat än SFI! ![]() ![]() |
||||||||
OK det förklarar saken ![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||||||||
|
||||||||
SFI
SFI är väl jänkarnas svar på FIA när det gäller godkända racingprylar. The SFI Foundation, Inc. (SFI) is a non-profit organization established to issue and administer standards for specialty/performance automotive and racing equipment. Perra _________________ Snabb fyrkrafs på gång Per Erik Rundqvist |
||||||||
JÄÄÄTTEGAMMAL tråd men vatusan...
Har upptäckt att racingoveraller, handskar och annan skyddsutrustning har ett mycket bra pris i USA. Problemet är ju att de är endast SFI-godkända enligt 3.3 eller 3.5 (oftast). Vad innebär detta? Det kan väl inte vara så att man kan få köra med dessa grejer i Europa? (Sverige) och om inte, vad kör amerikanska piloter med när de är i Europa? och när vi ända är inne på olika kontinenter; Asiatiska marknaden? Har de också en egen standard? Alltså, vad jag vill komma fram till är att jag vill köpa grejer i USA eftersom de är billigare och använda dem här i svenska tävlingar! ![]() ![]() EDIT: De är dessutom snyggare - man slipper se ut som om man har sparkdräkt på sig... ![]() |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1947 besök totalt |