Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2176 besök totalt |
Konstigt slitna däck på Z3
Jag undrar om det är någon som vet om det är normalt att en Z3a sliter innerskuldran på bakdäcken? Bilen körs inte på bana men mycket på små kurviga vägar. Motorn är 116hk och däcken Dunlop 245/40R17. Jag mistänker att bussningarna är slitna i bakvagnen men vet ej hur jag skall kolla det. Bilen spårar kraftigt med de breda bakhjulen beror det på de breda bakhjulen eller kan det bero på dåliga bussningar? _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
Den är inte sänkt och jag vill gärna reda ut om bussningarna i bakvagnen är bra innan jag gör en hjulinställning.
Så jag behöver veta hur jag tar reda på om bussningarna är dåliga. _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
Re:
Kofot. _________________ Daniel Steiner |
||
Re:
Inte att förglömma besikta bilen, säg att du tror någonting är dåligt och önskar de ska kolla extra nogrannt ![]() _________________ Roland Johansson |
||
* Har du korrekt ET på fälgarna?
* Back ngn meter, bromsa, i med ettan och iväg. (Brukar räcka med att hitta dragläge åt respektive håll så kan man elka fram och tbx och lyssna efter oljud.) Klonkar det? om det är så är det troligen silentblocken som ska bytas. *Kolla så du har rätt hjulinställning. Nu är din bakvagn inte justerbar, men du kan ju få veta om det är inom marginalerna. * Kör hårdare! En Z3 eller E30 med vettig höjd ska vi (ban)körning ge en helt ok slitagebild. För mkt rivstarter ger dock motsatt effekt. ![]() ![]() Sänker du bilen så får du lite mer camber och toe in och det kanske inte är det vi söker idag. |
||
Cynismknappen vriden i maxläge:
Rivstart, 116hk och 245/40R17... det känns inte som det är det stora problemet här ![]() Cynismknappen vriden tillbaka till det normala nattsvart läget ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
Re:
Men sliter det galet måste du ändå kolla hjulinställningen. Det kommer du inte ifrån. Kolla ovan nämnda tips och sedan hjulinställningen _________________ Stefan Larsson |
||
Tack för de bra förslagen.
Ska nu försöka hitta klonket då jag inte tror jag kör för mesigt. Med liten motor gäller det att inte bromsa bort för mycket fart! Sedan blir det till att göra hjul inställning så de nyinköpt svålarna inte blir sned slitna direkt! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
Re:
problemet är att du inte kan justera din hjulvinklar bak. så isf är de bara o inhandla ett millway kit! |
||
Planen är väll att kontrolera att vinklarna inte är helt kass. Tror bilen varit med i en krock någon gång då fronten passar lite dåligt och är omlackad. Så det kan ju hända att även bakvagnen fick sig en kyss när fronten blev skrynklig!
Men visar det sig att vinklarna är kass så är väll millway en bra lösning! _________________ Birath Albin Porsche Cayman -08 Saab 96 -69 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2176 besök totalt |