Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Formula Student
1, 2   >>
6246 besök totalt
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Formula Student

Några bilder på årets formula student från Chalmers.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Här är bilder ifrån ett annat Formula Student-projekt, ifrån Australien:

#24, #64, #88
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

stod och pratade med killarna på mässan lite och blev lite förundrad av hjulvinklarna på denna skapelse.
är inte du lefors inblandad på chalmers förresten?och vet lite om denna bil.
det som förbryllar mig är kpi ( det är väl kpi som är linjen genom övre och undre spindelled och förhoppningsvis träffar marken ca mitt i hjulet?).
på alla hjulupphängningar jag sett så är den undre leden längre ut än den övre, men på denna är det tvärtom (kan man kalla kpi:n negativ då?)
snälla någon!!!!! förklara för mig vaffö e de på detta vis?

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
dude skrev:

Är gammal chalmersstudent men inte inblandad i projektet. Tre fjärdedelar av vårt racingteam CRT var dock inblandad i fjolårets projekt, fortfarande finns viss medverkan och därifrån har jag fått bilderna och information.

Ska se om jag kan få ngn att svara på dina frågor.
EDIT: KPI är 4.5 grader och scrub radius 25 mm

Lite teknisk info:
- Beräknad totalvikt 190 kg
- Motor Yamaha R6 med 20mm restriktor ca 70-75 hästar
- ISR bromsar
- Öhlins stötdämpare
- Lättad magnesium styrväxel
- Torsen diff
- Alla detaljer som ses på bilderna såsom fälg, uprights och ram tillverkade av studenterna i projektet.
- Geometrier för hjulupphängning är beräknad och simulerad mha
Adams/Car och ramen optimerad med FEM beräkningar.

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

dude skrev:
stod och pratade med killarna på mässan lite och blev lite förundrad av hjulvinklarna på denna skapelse.
det som förbryllar mig är kpi ( det är väl kpi som är linjen genom övre och undre spindelled och förhoppningsvis träffar marken ca mitt i hjulet?).
på alla hjulupphängningar jag sett så är den undre leden längre ut än den övre, men på denna är det tvärtom (kan man kalla kpi:n negativ då?)
snälla någon!!!!! förklara för mig vaffö e de på detta vis?

Reagerade på samma sak. Tänkte att antingen är det jag som ser illa ur denna vinkel, eller så är den 0 eller till och med negativ. Undrade om det kunde bero på att den stod rätt tom och uppallad att höger framhjul därför skulle komma upp längre och länkarmarna skulle förskjuta punkterna till en positiv KPI när den står på backen med alla prylar och förare. Synvilla med tanke på Lefors svar?

Daniel

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

och varför har Chalmers en bil med och inte LIU?

Min åsikt är att nivån är för låg på Fomula Student så det inte ger ngt att vara med...

Har följt denhär tävlingen under ett antal år genom utländsk press och jämför man dagens byggen med dom för nga år sedan kan man bara sammanfatta det med att utvecklingen går sjukt snabbt framåt!
Numera ska man snudd ha monocoque, kolfiber överallt osv osv.

Klart imponerande bygge!!! thumbs up

Magnus Lundberg
Luleå
Här sen Dec 2002

Här är LTU's bidrag.

http://www.formulasae.luth.se/

/Magnus

BMW 318i E21
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

Tänkte bara tipsa om att gå in på projektets hemsida då det dykt upp flera bra bilder, samt även en kort sammanfattning om hur det gick för pojkarna.
http://www.mtek.chalmers.se/~formula/

Som maskinteknolog så ser man ju fram mot senare årskurser då förhoppningsvis kan göra mer än att stå bredvid och titta på

Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003

Magnus Lundberg skrev:
Här är LTU's bidrag.

/Magnus

Fett!

Som gammal Sirius-student kan man inte annat än att bli stolt! thumbs up

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

OMG! Fräser dom ut sina egna bromsok

Lidköping
Här sen Jan 2003

Jag har hittat en skön lirare på en mekanisk verkstad hemma i lidköping som hädanefter kommer få göra en del jobb åt mig.
Han hade tillbringat sommaren med att fräsa egna 8kolvs ok till sin formelbil han håller på bygger
Han hade även låtit gjuta upp grundmaterial och sedan fräst/svarvat egna fälgar..

Ska eventuell på studiebesök i hans garage på fredag... Ska bli mycket spännande.. Kanske t.o.m. kan få ta några kort om jag har tur

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Magnus Lundberg skrev:
Här är LTU's bidrag.

/Magnus

Som ex. Luleit glädjer det mig att se detta. (även om jag inte är maskinare)

/Gunnar

Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag var och tittade på Chalmersbilen i våras. Mycket snyggt bygge med motorn som bärande del. Måste dock säga att jag tycker att störtbågen ser otäckt klen ut. Chalmers fjolårskonfiguration med 600 cc Husaberg enstånka och turbo var också ganska intressant.

Varför fanns inte sånt här när jag gick på LiTH?

Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Var kommer pengarna ifrån till såna här superhäftiga projekt? vad jag minns från mina nyktra stunder på kth så var det alltid ont om pengar

Dom där fälgarna i kolfiber skulle jag vilja ha

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

DanneT16 skrev:
jag minns från mina nyktra stunder på kth

OT:

LOL!

Karlstad
Här sen Jun 2003

Kan bara säga att jag är grymt imponerad av Chalmers formelbil. Jag har haft äran att titta lite närmare på bilen, och den är inte så lite snyggt byggd.
Som jämförelse kan man ju ta den Acid som kunde beskådas på Kullen under helgen, en bil som i mina ögon inte är alls lika snyggt konstruerad som Chalmers bil.
Varför sökte jag inte till Chalmers för?

/ Andreas

Halland
Här sen Maj 2003

DanneT16 skrev:
Var kommer pengarna ifrån till såna här superhäftiga projekt?

Det är sponsorer som gäller, iaf i CTHs fall (ja, jag vet att man inte "får" använda förkortningen CTH längre, men vem bryr sig...). Öhlinsdämparna är t.ex. gamla F1-prototyper, så att betala för dem var väl kanske inte riktigt aktuellt... att ha SKF som sponsor är rätt smidigt när man ska uniballs etc. Skolan skjuter väl även till en slant.

DanneT16 skrev:

vad jag minns från mina nyktra stunder på kth så var det alltid ont om pengar

I rollen som ordförande för sexmästeriet (festföreningen, så ni inte börjar tro nått annat...) på maskin så har jag ingen aaaaaning om vad du insinuerar...

DanneT16 skrev:

Dom där fälgarna i kolfiber skulle jag vilja ha

Ja de är häftiga! Var med i verkstaden när styvheten i alumiumdelen av fälgen skulle testas. Spändes fast en lång stång i fälgen, på med ett gäng gubbar längst ut på stången och sen kolla om den flexade något.... Klarade provet mkt bra...
Förra året hade de vanliga 13" alufälgar som tydligen vägde 3,5 kilo styck. Årets alu/kolfiberfälgar ska enligt uppgift väga 1,5kg/st...

(reservation för ev. faktafel pga omkonstruktioner eller verkstadsljug... )

Laholm
Här sen Nov 2002

Stiligt bygge, det erkännes!

Men är det knasigt att ha något så sprött som kolfiber i till fälgarna. Dom utsätts ju för mycket slag och chocklaster. Segare fiber som t.ex aramidfiber (kevlar) hade ju kännts lämpligare?

Lidköping
Här sen Nov 2002

David Berglund skrev:
Jag har hittat en skön lirare på en mekanisk verkstad hemma i lidköping som hädanefter kommer få göra en del jobb åt mig.
Han hade tillbringat sommaren med att fräsa egna 8kolvs ok till sin formelbil han håller på bygger
Han hade även låtit gjuta upp grundmaterial och sedan fräst/svarvat egna fälgar..

Ska eventuell på studiebesök i hans garage på fredag... Ska bli mycket spännande.. Kanske t.o.m. kan få ta några kort om jag har tur

Aha, du har hittat Mikael Fredriksson! (Inte Abarth R1-Micke)
Vi är gamla kompisar så jag kan väl berätta lite mer.

Micke bygger ingen formelbil utan en DeTomaso Pantera. Iofs så blir det så nära ett formelbilschassi som går, fast den blir tvåsitsig och karossen är en plastavgjutning av Panteran.

Från början (för 15-20 år sedan ) var den tänkt att bli gatreggad, men dom planerna är skippade.
Fälgarna som du skrev om är sålda sedan länge och istället gjorde han ett par nya. Fast nu tillbringade han en sommar med att fräsa centrumet och köpte Compomotive fälgbanor. Dom är också sålda...
Nu är det BBS racingfälgar som gäller istället.

Motorn är en Cheva smallblock och lådan kommer från en 911 fast kronhjulet är vänt.

Vi är många som undrar när han blir klar eftersom han börjar om från grunden i 5-årsintervaller.

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Peter Gutniak: I andra posten i den här tråden finns en bra bild på ett push rod-system.

#24, #64, #88
Citera
azaz3l
Fredriksberg/Ludvika
Här sen Jan 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Ligger grymt mycket prestige bakom det här också skulle jag tro. Många av världens absolut bästa teknisk universitet och högskolor är ju med.

Formula Student
1, 2   >>
6246 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande