Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2040 besök totalt |
funderingar om trimning enligt gr n för fyndbörsen
har nu läst samtliga reglementen till fyndbörsen och har några funderingar som nån kanske skulle kunna hjälpa mig med! står till exempel följande i reglementet. Balansera motorn om data i homologeringshandlingen beaktas. Följande modifieringar är tillåtna: - Trimning enligt Gr N det jag då undrar är vad som ingår i balanseringen är det tex lätta svänghjulet väga in kolvstakarna mm? sen så är jag undrande va trimning enligt grupp n innefattar, så vitt jag förstått av att läsa reglerna så är det bara en förfining av motorn som gäller dvs att optimera det som är original, men samtidigt så ser jag en annons på en 205gti med gr n kolvar samt gr n kam, så nu är jag lite fundersam. 4 KLASSINDELNING Jämförelsetal: 7,5 kg/hk. Beräkning av jämförelsetal: Tävlingsvikt kg Jämförelsetal kg/hk = ---------------------------- Tävlingseffekt hk DIN TÄVLINGSEFFEKT Tävlingseffekt är lika med grundeffekt i DIN. omräkningsfaktor: 1 hk (SAE) = 0,92 hk (DIN) 1 kW (SAE) = 1,25 hk (DIN) 1 kW (DIN) = 1,36 hk (DIN) om jag förstått det med effekt kontra vikt så ska alltså min bil som har (114kw) 155Hk ha en vikt på ca 1160kg för att va godkänd för klassen? väldigt tacksam för svar _________________ christoffer lundin |
Ballanserar man en vevaxel så kan man samtidigt (ihopsittandes) ballansera svänghjul och koppling, man bör väga in vevstakar så vida man inte har special. Lättar man ett svängghjul så MÅSTE man sedan ballansera det. Duger inte original ballansering då? Har inte alls läst något reglemente men måste man verkligen ballansera
![]() _________________ Hasse Högström __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ __/ |
Jag föreslår att du börjar med att kontakta Bilsportförbundet och beställer gr/n handlingar till din bil.
Där finns alla ev tilläggsklassade delar till just din bil ( kolvar,kamaxel mm). Men viktigast är att du får alla toleranser. Viktjustera kolvar och stakar är tillåtet, likaså att balansera svänghjul och koppling. Du får INTE lätta svänghjulet annat än inom ev angivna toleranser i klassningshandlingen. _________________ Staffan olars |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2040 besök totalt |