| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
motorval i en BMW 2002
|
4 besök senaste veckan (10791 totalt) |
|
|
||||
|
bilen står ej på egna hjul än men om några månader så borden den stå på egne ben.
annas så är buren monterad och all rost är bortjagad. det e ju betydlig smidigare att bygga nya motorfästen och dyligt nu än när bilen är lackad. käns inte så kul att kapa i en lackad bil. _________________ joakim persson |
||||
|
Jag är väl inte helt BMW-frälst.. jo kanske lite då.
Du kan plocka massor av effekt ur en M10:a. Jag ser inga direkta fördelar av att sätta i en annan motor om man tittar på dina effektkrav. Skaffa VEMS-insprutning, leta upp separata spjäll, 304-graderskam lite hårdare ventilfjädrar och du har en trevlig sugmotor med ca 200 hk och potentialen att kräma ur fler hästar. Det handlar egentligen om vad du vill lägga för pengar på motorn. Svänghjulet bör lättas och vevaxeln kan knivas. Hittar du stålvippor så är inte det heller fel. Kör du på E85 så finns det 30-40 hk mer att hämta. Rena miljöbilen, eller kanske inte, då bilen drar 30% mer bränsle med E85. Kan hålla med fuling om att Saabmotorer, tex en 16V skulle sitta fint i en 02:a och det blir relativt billigt att trimma. Finns någon längre upp i landet som bygger med Saabmotor. En annan intressant tanke är en V8 med block i alu. Viktmässigt skulle den funka fint i en 02:a och man slipper attackera med turbo och kompressor (även om man kan ).
...men som sagt. M10:an räcker långt! 300 hk med originalstakar och kolvar skall vara möjligt... långt fler med smidda kolvar och lite modernare stakar. Balanseringen är äckligt viktig. Det krävs ingen teoretisk fysiker för att förstå vad som sker om viktskillnanden mellan t ex. stakarna är 10-(tals) gram. Det blir översatt massor med rörelemängdskillnad (se formel nedan) och leder till ett säkert lagerhaveri. Bra att veta: K=(mv^2)/2 är ju en enkel formel där massan är t ex. kolvens vikt (i kg) och v är kolvens hastighet i meter per sekund. Bra att veta: En polerad aluminiumyta avleder värmen 5 gånger SÄMRE än en opolerad yta. (Ändå sitter jag där med autosol och polertrissa.... ).
Det var nog allt. Lycka till! |
||||
|
Re:
Du är mer än välkommen!
|
||||
|
Re:
Det är ju inte så mycket som behöver kapas i efterhand om du inte väljer en m30 eller v8 möjligen. Motorfästerna sitter i framvagnsbalken och den behöver du ju inte lacka i metallic i alla fall
Bygg du klart själva bilen och välj motor när allt annat funkar som du vill att det ska funka. _________________ /Anders C |
||||
|
En del tar ju en Volvomotor med lättrycksturbo till dom där bilarna.
Den har 136 hästar i originalutförande och när det väl är godkänt hos alla inblandade instanser ökar dom på effekten avsevärt. Men en frän M10B20 med lite skönt godis på rätt ställen är ju helrätt! om du vill ha en sådan motor kan du PM:a mig så löser jag en sådan till dig för en lagom summa pengar. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Med risk för att bli tjatig
Volvo T4 spisen. Lätt bästa mest hållbara och billigaste sättet att hitta 200 orig hästar med orig allt. motorstyr hårdvara mm. Den motorn har capacitet för dryga 300 med fortfarande orig grejjer i motorn, bara byte av turbo osv som krävs. Nackdelen här är dålig tillgång till växellåda tror jag. Annars är honda S2000 / Civic type R motorn jävligt bra och de går att hitta för vettiga pengar fortfarande. De svarar också fint på turbo sen i förlängningen, även om blocket kräker ur sig innehållet efter en 350 häst kanske. Håll dig borta från: *SAAB L850 ( Ecotec?!) vare sig eco eller tec nånstans. *Gamla 2-ventilare generellt. Det är bara onödigt dumt och idiotiskt år 2008
*M-motorer, S14 osv, dåligt pris-prestanda. Också helt onödigt motorval om man inte tvingar pga nån klass/krav på original bmw trimm osv. *VAG 1.8T, den va poppis på sent 90-tal tidigit 2000 men är inte ett bra alternativ längre. Bra motorer generellt: *Volvo T4 *SAAB Family3 (dvs 9-5 motorn) Håär finns Etanol möjligheten vilket kan vara bra om man vill trimma i framtiden *2.2 liters oplen på 150 häst, C20? XNE ? vet inte vad den heter. hehe. *BMW M42 *Honda S2000/civic type R, om man vill nöja sig med 350. (open deck design här vilket är negativt) Mitt slutgiltiga tips baserat på möjlighet till bra låda/kopplings kombo. 1. SAAB family3 med BiOPower topp tillsammans med en stadig Opel låda (Bultcirkeln ska passa) (den motorn klarar närmare 500 häst i orig utförande med styggare turbo) 2. Volvo T4 OM det blocket passar mot en vettig låda för bakhjulsdrift. 3. Honda S2000 motorn tillsammans med orig växellåda. 4. Nissan SR20DET tillsammans med orig låda. 5. BMW M42 tillsammans med en bra Getrag som passar mot den motorn, kanske tom en M3 låda eller dyl passar, vad vet jag. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Re:
Det blocket ska ha samma fläns som femman och sexan i samma serie har jag fattat det som, dom kallas tydligen vitmotor av Volvofolket. KL-racing har adaptrar från dessa motorer till BMWs Getraglådor. Detta har jag fått fram genom eget snokande då jag funderat på dessa motorer i min Manta B, så uppgifterna är inte 100% men värt att kolla iaf. |
||||
|
Re:
Inte direkt, men femman är en grymt bra motor på alla vis och fyran ska vara exakt likadant konstruerad fast minus en cylinder. Dvs man får vara väldigt elak och dum för att ha sönder dom
|
||||
|
Den äldre T4 motorn har stabilare block, dom nya spricker ofta blocket på när du börjar trimma och hamnar runt 350hk.
Finns garanterat massa nyttig info på x40nordic.com
|
||||
|
Skulle du falla för nissan SR20det men låda så har jag kontakter att ta hem dessa billigt.
Finns några olika utföranden och den första av dom har bara 180hk, pallar över 400hk utan att öppna motorn. |
||||
|
Sr20det, rad fyra som sitter i 200sx s14 i Sverige.
Plockar 300hk utan att byta något direkt, laddar väldigt lite orignal. 044 pump, 3", bättre i/c och höjt ladd så har du 300hk. |
||||
|
Men SR20DET är väl tung som bara den? Bra mycket tyngre än CA18DET eller vad de heter t.ex.
Runt 200kg? B230FT/FK väger 165, inte jättelätt. Men rätt billiga. T4 motorn väger väl ungefär lika. Vit femman runt 15kg till. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
Re:
Men B230 är ju gjutjärn, femman alu. Antar att T4 också är alu, borde inte väga så farligt mycket. |
||||
|
Re:
Bara lite nyfiken varför du dissar VAG's gamla rova. vad är det för brist med den förutom att den är kraftigt underkvadratisk och har ett block i blötjärn? _________________ Markus Hasselgren |
||||
|
Svaret är enkelt: BMW M10 med turbo!
Fördelar: - makalös effekt vs kostnad. 300-500 hk, no problemas, det finns det "många" som har = välkänt motorrecept. - std-stakar, vev etc räcker lååångt. (men byt kolvar) - 4 cyl = bra balans. - besiktningsbart med turbo. Grattis om du byter till annan motor... - original motortyp för bilen. Kan ju kännas "rätt".
- fanns som originalbil. Kan ju kännas "rätt".
Nackdelar: - .....? _________________ Erik Berg "BMW 2002 är BILEN! FATTA vad bra den måste ha varit för 40 år sedan!" https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=41911&highlight= |
||||
|
Re:
Ju men 4 ventils teknik i toppen vs 2V, mer prylar alltså. Har för mig jag såg 183kg som vikt på vit femman med turbo. M10 väger väl knappt 100kg (utan turbo då alltså). Riktigt stabil och bra motor. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
Re:
Stämmer verkligen detdär? Är det inte så att 2.0T är samma som Volvos femma minus en cylinder och T4-motorn härstammar från Renault? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
motorval i en BMW 2002
|
4 besök senaste veckan (10791 totalt) |