Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7189 totalt) |
Minsta rek. på batteri
Hur litet batteri vågar man ha i en "normal" bil? Ingen stereo dock så är det ju lite elektronik o annat allt för tungt i den.. Träffade en kille med MC batteri en gång med okänt antal Ah men tydligen för lite då bilen inte han gå igång ibland. Det vill jag helst slippa. 30Ah? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Jag åker med 42Ah och det funkar klockrent hitils, se även
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||
Det är väl igentligen inte laddningsmängden (antalet Ah) som är intressant, utan snarare hur mycket ström (A) som det klarar att leverera när man ska starta?
Edit, men om med enkelhet kan få reda på det på diverse små lätta icke svindyra batterier vet jag inte. Edit2, jag har ett batteri från en motorgräsklippare. Väger uppskattningsvis 3 kg och jag *tror* det har 24 Ah (det står 24 i beteckningen....) _________________ Pär Hylander |
||
Jo det stämmer. Normala skitbatterier aka. Biltema, ok osv är i princip samma skrot och korn. Dessutom så finns det inga uppgifter på vad dessa klarar av. Man får skilja på bilbatter vs. fritidsbatterier osv som har en annan karaktär istället. optima är bland det värsta du kan ha i det avseendet men dom kostar hju som en uppsättning däck så man får ju prioritera. Sen gällande Ah:rna. Det spelar ju ingen roll om du har ett bra batteri som orkar ge ordentligt med ström ifrån sig om det bara är på 6ah. Då är det ju slut efter 5sek. Startmotorn tar en bra bit över 150 ampere vid kallstart så det är bara att sätta sig ner och räkna om man har uppgifter på vad batteriet klarar att lämna. Slutsats: Så länge man tittar på ett normalt startbatteri till bil så bör man klara sig på 20-25ah i kapacitet om man inte har tänkt att ladda batteriet mellan varje körning. Frågan är ju dock om det går att få tag i sådana små batterier. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Generator?
Intressant, då finns det en del vikt att spara. I vår M3a så har vi ett "fett" optima batteri, det skall bort. Men hur är det med generator? En bil som bara går sprintrace borde väl klara sig utan. Visst, batteriet får laddas och extra tas med. Men funkar det? Mvh Anders (ekonom, ej koll på el, mer mekaniskt kunnig) |
||
I denna tråd har det diskuterats små och effektiva batterier.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Hmm
Ang generatorn.. Jag har en teori(obekräftad sådan, ofta bestridd) att bilen inte förlorar effekt på påsatt elektrisk utr. då generatorn ändå alltid har samma fysiska rotationsmotstånd? (eller bildas det tröga magnetfält vid högre effektuttag?) om min teori stämmer: Tar en 40A generator mindre effekt i rotationsmotstånd än en 80A? Får min 80A generator halva rotationsmotståndet om jag dubblar utväxlingen medelst större remsiva? Många hävdar ju att om man stänger av elektrisk utr. så får man den avstängda elektriska utr. effektförbrukning ut ur motorn ist Har vi nån expert? vi brukar ha sådana ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
Motståndet på generatorn ökar när elektrisk effekt måste nettogenereras.
Generatornsförlusteffekt är: Mekaniska förluster + elektriskt effektuttag/verkningsgrad. De mekaniska förlusterna bör vara försumbara jämfört med ett normalt effektuttag på säg 500 W från generatorn. Så dina kompisar har rätt..... ![]() ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
För att förtydliga lite Eric. OBS Jag är Mek och inte Elektro ingenjör. Så halshugg mig den som vill.....
![]() ![]() Tänk dig en elmotor. Den kör du ström igenom för att driva runt. Generatorn tvärtom när du vill ta ut effekt. Inga problem så långt. om vi då har en generator som roterar med sina spolar i ett magnetfält så kan vi tycka att ström generaras, men eftersom vi inte belastar med något effektuttag så kan vi se det som: Generator+Elmotor=0......eeehhhh. Pedagogiskt och bra va? ![]() om du har en borrmaskin och snurrar spindeln med handen så är det rätt lätt. Om du drar på för fullt och försöker bromsa är det betydligt svårare eftersom du måste övervinna den elektriska effekten. Vänd på det och så blir det solklart..... ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||
Ett alternativ med generatorn som jag hörde om på en Hundkoja: Strömbrytare inne i bilen som kopplar bort generatorn så att all förbrukning går via batteriet. Användes enl.uppgift för att sätta snabba varv under tidskval
![]() ![]() ![]() Tror inte på idén att köra helt utan generator... 6 cylindrar, 8000 rpm, dubbla spolar, en monstergnista och Van Halen på stereon kräver massor av kräm. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Ett enkelt praktiskt experiment som bevisar att generatorn tar mer kraft från motorn när man använder fler elförbrukare är att låta bilen gå på tomgång, slå på helljus, elbakruta, fläkt och hissa eventuella elhissar upp och ner så ska ni se att tomgångsvarvet sjunker en del.
obs! Detta brukar bli mer påtagligt ju äldre bilen är, men teorin är rätt, generatorn tar mer effekt från motorn när man belastar den hårdare. om man vill undvika effektförlust i motorn så kan man ju alltid sätta remmen till en drivaxel... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Går det att tänka på det här viset?
Låt oss tänka att vi har en 60A generator, och den laddar 14,4V. P=U*I P=60*14,4 => P=864W dvs 1,17hk. Kanske inte så hemskt mycket effekförlust i alla fall. Jag är inte heller elingenjör... _________________ Johan Carlsson Golf G60 ![]() |
||
Klart man kan välja en klenare generator, men effektvinsten är ganska försumbar. Sen får man också tänka på att generatorn bör klara av alla elförbrukare som finns i bilen, helst med lite marginal så den inte brinner upp...
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Jag har en plan som går ut på att byta ut min stora klumpiga med extern fläkt till en liten smidig från en japs eller nåt.
Nån som vet om man kan byta ut remskivan på generatorer eller om man måste hitta en med rätt från början? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Verkningsgraden på en generator är typiskt 50% (enligt Bosch Automotive handbook) |
||
Minsta rek. på batteri
Jag har kört med optima batteri i över två år, det har fungerat kanon. Batteriet är på 45Ah och har startström på 77CCA, det väger 14,4kg. Skulle jag köpa idag skulle jag välja en ny mindre variant som är på 55Ah 650CCA och väger 10,6kg. Dom är inte billiga men dom är bra. http://www.optimabatteries.se/produc _________________ bmw bmwsson |
||
om man nu är dunsnål då? är biltema MC-batterier något att ha?
Jag var runt o kände lite på ett där och det var ju en klar förbättring mot nuvarande batteri. Listpriset på motsvarande Varta batterier i klassen låg runt 700:- optima har jag inte hittat något pris på men jag gissar på iaf 1200:-? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7189 totalt) |