Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2121 besök totalt |
Hjälp!!! 02 eller318is
Hej alla glada rejsa tokar! Nu måste jag ha eran hjälp. I sommar har jag kört lite bana och konbana med min M3a(e30) och blivit frälst hahah känner att jag måste forsätta med det hära nu. Men nu till frågan! Villken bill skulle ni välja och varför???? Jag har två altenativ BMW 2002 eller en BMW 318is 318 känner jag som ett gannska trygt allternativ. Det är lätt att hitta delar, dom håller för gannska mycket smisk. Plus att jag har åkt e30 i nästan 15år, börjar ju kunna dom där bilarna gannska bra nu även fast jag är dålig på att skruva. En 02a är ju lite kultur. Men hur är det med delar??Är det bort rostat allt ,hur ser det ut med nya delar??? Jag känner att en vitt 02a med bur och lite schyst insugnings ljud hägrar faktist ![]() Jag kommer inte att göra nåt på bilen själv för jag har varken plats eller tid själv. Hur skulle ni göra???? och varför??? M3an är inte ett altenativ, skulle inte kunna leva med mig själv om nåt tok skulle hända med den ![]() Ps jag hoppas ni förstår vad jag har skrivit, jag är ju dyslektiker så det kan ju bli lite knas ibland > ![]() _________________ Rickard Wenngren |
||
Klart du ska satsa på en 318is
![]() Lämplig setup fär lite skojåka kan vara följande. En uppsättning 15*7 fälgar med 205/50-15 r-däck ca 6000:- Gula konidämpare ca 5500:- ,eller bilstein grupp n ca 8000:- topplagring,coiloverombyggnad & fjärdrar fram ca 6500:- stötdämparlager,fjäderadapter & bakfjädrar ca 4000:- Krägningshämmarsats ca 4000:- Sats med alla bussningar i delrin ca 3500:- bromsbelägg fram,bak ,bromsslangar,okbussningar & kylning ca 4500:- Chip för motorn,metalkat,2" avgas & luftfilter ca 3500:- Diffad 4.1 eller 4.23 klump ca 3000:- Ett par riktiga stolar & bälten från 6000:- & uppåt Är det bara en banbil så tar du & lättar ut allt som inte behövs blir ca 160 kg på en 318is då landar den på strax över 1000kg tjänstevikt. Motorn borde lämna ca 150 hk med ovanstående modefieringar. Har man lite mera pengar till motorn så är nya kammar & ytteligare 10-15 hk. Detta blir en riktigt snabb & trevlig banbil Sen kan man ju gå vidare & stoppa in en helbur & kompensera vikten för den med huv,skuff, plastfront & plastrutor. Det blir bara värre & värre ![]() ![]() Du bodde vist nästgårds så jag ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Det är precis som ni säger och det kan väll kannske bli billigare med en 318 också, om man ser både till att bygga och att köra.
Men jag kan inte riktigt släppa 02an ![]() Finns det ingen 02fantast som vill argumentera imot??? Hahah ja micke några brevlådor bort bara _________________ Rickard Wenngren |
||
Hallå.
Jag kan varken argumentera för eller imot en 318is eller en 02:a när det gäller att mecka med bilarna. Har väldigt begränsade kunskaper när det gäller det. Idag (står i garage över vintern) kör jag en BMW 2002Tii -75 och innan hade jag iofs bara en 318i -88 som jag kan jämföra med. Talar bara om hur jag upplever det. 318i = gammal och slapp. 02:an = rolig och rapp. När jag är ute och kör på små krokiga vägar med min 02:a, kan jag bara le och mysa och tänka på hur roligt det är att köra med min 02:a. Har inte behövt beställa så mycke reservdelar till min 02:a. Har beställde nya spolar munstycken , fick dom dagen efter. Skulle beställa skivbromsar, säkerhetsbälten var ej nå problem att få tag på Autovation i Gävle. Är inte orolig att jag ska få tag på reservdelar. Vissa delar nytillverkar dom, endel delar kan man köpa renoverade och vissa delar köper man begagnade. Visst har många rostat bort. men det går att få tag på, jag köpte min i början av maj -07. Köp en fräsch 02:a och du kommer inte att ångra dig. Mvh Benny / en lycklig bmw 02 ägare. _________________ Benjamin Halming |
||
Jaa ni grabbar!
Nu känns det som jag är mera snurig i kolan ![]() Stoltan: Tjenare, hur går det med ditt bygge??? Ja du har rätt! Jag heter nog igentligen MR E30 Men det är nog därför jag vill satsa på nåt annat tror jag ![]() Benny: Tack för att du tog dig tid och skrev, du har nog övertalat mig hahah Jag tror nog att en 318 kan bli billigare och fortare klar vad det gäller bygg tid. Men en 02a kan bli både fränare och roligare om man bortser från byggandet hahah Tror jag redan har målat upp en bild i skallen på hur en 02a skulle kunna se ut och framför allt låta ![]() _________________ Rickard Wenngren |
||
Det finns väl en hel del E30 på banorna och en hel del 02or i garagen, men det är ju kul att skruva ochså
![]() Men välj en 02a det är störst utmaning och blir klart både fräckare och snabbare, om och när den blir klar ![]() _________________ Krister Malm BMW 540iA Touring -94 Chrysler Neon -98 Opel Rekord -66 |
||
Tyvärr stoltan!!
Men jag har lagt hela internet under luppen, så en lämplig 02a kommer nog snart ![]() Ska bara byta värmepanna i kåken först > ![]() Förstår du hur många 02or man får för en hel värmeanlägning!!! Jag ska sälja huset och tälta ![]() _________________ Rickard Wenngren |
||
Re:
Fråga mig då som skall bygga nytt hus!! ![]() ![]() _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2121 besök totalt |