Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
7617 besök totalt |
Kontaktyta på remskivor vs laddtryck med Vortech kompressor?
Hej! Jag har skaffat mig en Vortech V-5 G-trim kompressor. Den är av en lite mindre modell som ska passa bra till 1,6-4,0 L motorer. Den kan max ge ca 1,7 bars laddtryck och 800cfm. Enligt en kompressorkalkulator jag hittade på nätet, så vill 2,5l motor ha ca 630cfm vid 7000rpm @ 1,2 bars tryck, så det borde funka. Min fråga är om någon här har nån koll på remskivornas diameter eller/och bredd Vs laddtrycket?? Det finns ju 4-rib, 6-rib, 7-rib, 8-rib, 10-rib och kuggremmar... Så frågan är vad man klarar sig på utan problem med slirande rem? Jag har läst att det kan slira med 8-rib rem och detta laddtryck, men då snackar vi om de större kompressorerna typ V-1 och V-2. Vissa hade dock inga problem med 8-rib vid liknande laddtryck. Så det beror ju på hur man sätter remhjulen och hur stor del av dem som är i kontakt med remmen. Men om man försöker få lilla remhjulet på kompressorn att i alla fall ha halva sin omkrets i kontakt med remmen. När det gäller Eatonkompressorer så finns det tabeller och diagram som visar hur mycket effekt de tar vid visst laddtryck vid vissa varvtal osv. Men jag har inte hittat något sådant för Vortech, så jag vet inte vilket effekt den äter upp vid min kalkulerade installation? Laddkurvan är inte precis rak med en Vortech, så om jag har 1,2 bar vid 7000rpm, så lär jag ha mindre än hälften vid maxvridvarv, pga detta tänker jag köra med originalkompet på 8,8:1. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Minsta lilla fel på hur linjen är mellan mellan remskivorna och det slirar inte bara, utan ribborna på remmarna nöts ut på nolltid samt att remmarna hoppar som kängrur. 2mm fel per meter verkar vara mycket i sammanhanget, vi hade ett helvete med detta på en vortech överladdad bigblock där saker flexade av påfrestningarna.
Momentum har bästa utbud på remmar i sverige och kan räkna på vad du behöver beroende på hur mycket effekt de ska transportera. Vortech har denna information, tjata på dom. Med en välplacerad spännrulle så kan du få mycket mer än 50% av lilla remhjulets yta som kontaktyta. Kuggremmar klarar inte varvtal och är ännu känsligare för att saker ligger i linje. _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Re:
Jag har läst att det finns lite olika remskivor, vissa är spetsigare än andra, vilket medför mer remslitage vid hård uppspänning men kanske bättre grepp. Men när jag bygger fästplattan för kompressorn ska jag inte snåla på tjockleken så skiten flexar. Ja nått extra hjul som håller mot remmen lite mer är redan tilltänkt. Om man har 8-rib system så har man 33% mer kontaktyta mot ett 6-rib system, men kan man öka mothållet med hälp av extra hjul, så får jag det till ca 40% mer kontaktyta. Alltså det skulle ge mer att ha extra hjul än två ribbor till. Så om jag satsar på 8-rib med mycket kontaktyta borde det förhoppningsvis funka. Kugg rem bör jag glömma alltså. Tackar för tipset om Momentum, ska kolla upp dem. Vortech har jag mailat två gånger utan att ha fått nått svar ![]() Hur mycket laddade ni på den där V8an och med vilken kompressor, V-1? Har du någon aning om vad kompressorn tar för effekt vid visst ladd osv? Har du hittat någon tabell? Mvh Nisse _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Skall du köra 1,2bar på orörd motor?
Ju mer ribb du kör på remmen, desto lägre blir friktionskraften per ribbvägg, då kontakttrycket minskar (förutsatt samma förspänningskraft) Alltså är det inte så enkelt att 8ribbad rem ökar maxmomentet för remväxeln med 33% Förutom remmen slits lagren mycket av för hård remspänning... Bästa är att öka ingreppsvinkeln så mycket det är möjligt. Jag kör själv med 6 ribbad rem med ca 170graders ingrepp på min Eaton M45... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Kollade upp ang kompressorn..
[21:07] Cobolt: kommer du ihåg beteckningen på kompressorn och hur mycket det laddades på i laddtryck på lemansen? [21:08] Cobolt: visst var det 8-ribbad rem som användes också? [21:08] Brillko: 11 psi som mest på So [21:08] Brillko: nej 10 rib [21:08] Brillko: v7 ysi trim [21:08] Brillko: vortech [21:08] Cobolt: ah, 10, ok [21:08] Cobolt: thanx [21:08] Brillko: fräsarn har en likadan nu men med 12 rib [21:08] Brillko: den klarar laddet.. [21:08] Cobolt: fränt [21:08] Brillko: körde bara 7 psi som mest på tullinge ,( [21:08] Cobolt: Just det ja [21:08] Cobolt: jäklar vad den där remmen jävlades [21:09] Brillko: remmarna ![]() [21:09] Cobolt: precis. ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Re:
Hej! Nej jag vill inte spänna grejerna för hårt. Det är nog bättre att satsa på 8-rib OCH så mycket kontaktyta på omkretsen som jag bara kan få ![]() En annan grej jag tänkte på är att om man kör med större remhjul så måste väl också det vara positivt!? Alltså om jag kör med 8 tums hjul vid veven och 3,5 tums vid kompressor, istället för tex 7 tum på veven och 3 tum på kompressorn. (jag pratar i enheten tum eftersom Vortechs remskivor är måttade i tum) Hur mycket laddar du med din kompressor, och vad ger det? Vad hade du för effekt som sugis? Nja, helt orörd kommer den inte vara. Det ska bli svetsad topp och ARP-pinbultar för att toppackningen inte ska glida iväg. Sen har jag programerbar motorstyrning, bredbandslambda osv. Enligt han som mappar och bygger motorer på PPF (BMW turbo forum) säger att det kommer funka eftersom jag inte har alls mycket ladd där det är mest kritiskt = vid momenttoppen. Man kan ladda en hel del mer på de högre varven enligt honom, och han tyckte att jag kunde köra med originalkompet så jag inte plockar ner det och får ännu sämre låg/mellanvarvsegenskaper. Hade jag laddat 1,2 med turbo eller Eaton eller en skruvkompressor är det ju annorlunda eftersom jag då hade haft det laddtrycket på en större del av motorvarvet istället för som planerat endast vid 7000rpm och allt under det blir lägre, kanske har jag 0,5-0,6 bar vid max momenttopp. Men för säkerhetsskull kör jag med originalpackningen så att om den händer något går packningen åt skogen istället för något dyrare och jobbigare (förhoppningsvis) Jag vet ju självklart inte att det kommer funka med säkerhet. Men jag hoppas det. ![]()
ok tackar för det. 11psi på 10-rib är svaret. Med en V-7 ysi. Vet inte riktigt vilken just ysi är. Men den klarar väl en del ladd gissar jag. Eftersom min kompressor är mindre borde jag klara mig med mindre remhjul osv. Jag satsar nog på 8-rib och mycket kontaktyta så borde det funka! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
Ju större radie på kompressorns drivhjul desto bättre (förutsatt bibehållen utväxling). De parametrar som avgör om remmen slirar är: *Överfört moment i remmen (den effekt kompressorn tar vid maxladd) *Radie på Remhjul *Förspänning av rem *Antal rib *Remskivans hastighet *Ingreppsvinkel på Remskiva Jag har faktiskt inte startat min motor ännu... men den sitter monterad och det enda som återstår är att koppla in generatorn. Motorn är en 2L Zetec som i sugutförande ger ca 150hk (utan kat med eftermarknadssprut) teoretiskt laddtryck blir 0,64bar och jag kommer köra på etanol för att minska spikningskännsligheten. Jo, det är ju skillnad på hur skruvkompressorer lämnar laddtryck vs en centrifugalkompressor. Och hållbarheten ökar i hela drivlinan om man inte har maxladd vid momenttoppen, men det blir fortfarande höga cylindertryck vid höga laddtryck, oavsett varvtal. Tänkte på dina gjutna kolvar och stakar, men förhoppningsvis går ju originalpackningen först, jag har tänkt likadant, kör också med originalpackning... Lycka till med bygget! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Re:
Det låter intressant ditt bygge! Har precis läst igenom din biltråd ![]() Enligt PPF-killarna ska originalkolvar hålla 400hk en längre tid, och stakarna upp mot 500hk förutsatt en riktig mappning och inte mycket varvande över original. Nån körde 500hk turbomotor med originalkolvar, och de höll bara 1500mil. I och för sig hårda mil, men ändå... Jag ser det dock som att jag inte kommer ligga på de där 1,2 baren speciellt ofta, om ens någongång... Hittills har jag tyckt att det är lagom att växla vid 6500rpm. Vill lägga mig så högt pga att jag inte ska tappa en massa laddtryck vid mellanvarv. Lycka till med ditt bygge också! ![]()
Hej! Fattar inte mycket av den där formeln, men tack ändå! ![]() Kör jag 8-rib med så mycket omslutningsvinkel som går så blir det nog bra. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
vassego ! ville bara visa att ökningen av överförbar kraft inte är prop mot vinkeln
omslutningsvinkel/överförbar kraft 70/1 90/ 1,37 110/1,87 130/2,57 150/3,54 180/5,66 jmfr 90 o 180 grader... lite mer än 4 ggr så stor överförbar kraft med dubbling av vinkeln _________________ Mats Andersen |
||||
Låter bra, då borde det hålla, tråkigt att vara orolig för ras så fort man gasar lite...
![]() Skall bli intressant och se hur mycket laddtryck man tappar på vägen... Egentligen skall man ju även räkna med centrifugalverkan på remmen, vilket ger: Fe2/Fe1 = (F2 - Fc)/(F1-Fc) = e^(t*u*a) Där Fe1 = Effektivkraft i slak del av rem Fe2 = Effektivkraft i sträckt del av rem F1 = Remkraft i slak del av rem F2 = Remkraft i sträckt del av rem Fc = Centrifugalkraft i rem vid remhjul t (0 a = alfa, ingreppsvinkel i rad Dock är ju vanligtvis dessa teoretiska beräkningar endast grova gissningar, då dom inte tar hänsyn till växlande temp, fukt, remslitage m.m. Bättre att titta på hur andra har gjort innan och höra sig för vad som fungerar... Men som Mats säger ger det en god fingervisning om hur stor skillnad det gör med större ingreppsvinkel... _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Trevligt att veta, just som ni säger att det blir mer överförbar kraft vid större vinkel
![]() Är det någon som sett nått diagram på hur mycket effekt det går åt för att driva Vortechmodellerna vid olika ladd vs varvtal osv? Den här finns ju för dig 24-Seven, ser ut att ta 25hk vid 0,68 bar (11 psi) och 14000rpm. Eaton M45. ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
25hk är ju helt ok, dock var det lite trist att insugstempen var SÅ hög...
M45an har som bäst 67% effektivitet, och som sämst ca 50%, v-5an har 73% (vet ej om detta är bästa, sämsta eller medelvärde) V-5ans maxflöde är (lite drygt) dubbelt så stort som M45an (1360 m3/h mot 600 m3/h) V-5 motsvarar (i luftflöde) Eaton M112 som tar ca 55hk vid 10psi. Men eftersom din kompressor är effektivare, så drar den förmodligen mellan 40 och 50hk _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Ja det låter vettigt! Bara jag får mina ca 300-350hk så blir jag nöjd
![]() Räknar jag 200hk x (1 + 1,2) bar = 440hk minus 50hk = 390hk minus 10% andra förluster, så hamnar jag på 350hk. Det kanske inte går att räkna ut så enkelt, men på ett ungefär ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
Det går ju alltid att räkna på allt... ![]() ![]() ![]() om man räknar på 1,2 bars övertryck i cylindern (och allt annat på motorn räcker till) går det att räkna så. Men räknar man med 1,2 bars teoretiskt ladd (utan tryckförluster och kompressorns avtagande effektivitet vid högre varvtal), tappar man ganska mycket på vägen... Skall bli spännande att följa ditt bygge! _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||||
Jag har inte ens fått hem kompressorn än, så vi får väl se när det här blir klart..... typ 2009 eller nått
![]() Men vägen dit blir säkert kul. Gick en sväng på jobbet idag och kikade efter material till remskivan på veven ![]() Ska bli kul att se hur det går för dig och vad du tycker om kompressormatingen som sådan i den lätta bilen ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Det var ett mycket intressant svar Jonas
![]() ![]() Vad fick du för effekt med 1,4 bar, och vad hade du för effekt som sugmotor? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
Re:
Motorn gav 460hk vid 1,4 bars laddtryck. Körde inte motorn som ren sugmotor men vi körde med evakueringsspjället full öppet och testade. Då laddade det 0,3 bar på toppen och motorn gav ca 270hk har jag för mig. Borde väl ge ca 220-240 hk som sugmotor. _________________ Jonas Edling |
||||
ok, så motorn ger i princip ca 560hk minus kompressorns drivning och lite andra förluster i krökar och IC.
Hur vet du att kompressorn tar 100hk? Har du räknat ut det med vad du har för ladd och vad du borde få för effekt utan förluster eller har du räknat fram det på något annat sätt? _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
7617 besök totalt |