| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
IR insug.
|
1 besök senaste veckan (13983 totalt) |
|
Re:
Spillbit som är borrad för skruvarna, svarvad till rätt diameter, sen sätter man resultatet i en bandsåg med lite vinkel på snittet? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Re:
Så det är Alpha-N du kör även nu? Det låter vettigt...himla svårt att få det att lira på låglast annars. Förresten, finns det någon möjlighet att synkronisera spjällen? Man brukade göra det med ensåndär vattenpippetsmojäng på gamla Alfor. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Ja, jag såg en såndär vattenstapelsmojäng på Bilvalet innan den stängdes. Jag tror att den slängdes i kontainern
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
|
||||||
|
Ang slidspjäll, har man bara en maskinpark som klarar det din verkar fixa så går det att bygga sådana som absolut inte kärvar, inte ens vid 2 bars överladdning.
Bara hojta till om du vill ha en design som är beprövad!
_________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
En massiv bit runt aluminium som jag helt simpelt chuckade snett, och sedan svarvade änden plan. Sedan vände jag den, cuckade rakt och stack av ett chuckanhåll. Sedan borrade jag två hål för spjällskruven genom verktyget och en bit rundaluminium till mot snedytan som gängades. Skruvade ihop delarna , chuckade i chuckanhållet och svarvade hela delen rak. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Själva spjälljusteringen finns visad tidigare i tråden utförligt. Den är gjord med steglös skruv per spjäll. Jag brukar använda fyra synkade vacuummätare, som skall stå lika över hela gasregistret. Som förinställning har jag fyra gradskivor, en per spjällaxel. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Har Du kört något slidspjäll? Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Detta hade nog krävt bilder...men är ju inte av direkt betydelse egentligen. |
||||||
|
Re:
Nope, jag har gjort en djupdykning i ämnet och lyckats hitta lite folk och raceteam som kör/kört med slidspjäll som fungerar vid höga laddtryck och kikat på hur de löst problemen. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Inte jag heller. Jag läste från banåkarhåll att man ansåg att trottelkänsligheten var mindre exakt än vanligt spjäll. Men det är ju i och för sig tillräcklit med skäl för att bygga och testa själv. När man är van vid sin egen motor så märker man ju skillnaden ganska bra. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Min uppfattning är att det är en designfråga. Drar mig till minnes en rallybil jag var med och byggde som hade ganska stor spjälldiameter, throttleresponsen var minst sagt oprecis, speciellt vid låga luftflöden. Vi lånade en flödesmätare och med en fläkt på konstant varv i ena änden och mätare i den andra med spjället i mitten av flödeskedjan så fick vi fram en kurva över hur mycket spjället flödade per öppningsgrad, med lite omräkningar så fick vi fram hur mycket spjället skulle behöva öppnas per % av "gaspedal" för att få en hyfsat linjär påverkan på massaflödet så efter denna data tillverkade vi en "remskiva" med oregelbunden form som vi fäste som ett cykelhjul på spjällaxeln och lät viren löpa som en innerslang i fälgbanan, fäste viren i "fälgen" och i och med den oregelbundna formen på den så öppnades spjället progressivt mot gaspedalen. Tog ett par dagar att fixa rent praktiskt med hämtning av grejjor och allt men resultatet blev kanonbra, körbarheten ökade rejält och en likande lösning borde fungera på slidspjäll. Ideén tror jag att jag fick från en volvofuggemotor med liknande lösning samt compoundpilbågars utväxling av bågsträngen. _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
saxat från www.sbdev.co.uk direktlänk
Man bör väl kanske tillägga att de saluför spjäll. _________________ William Ekström |
||||||
|
Re:
Helt klart, på så vis borde man kunna få fram i princip samma effekt! _________________ Mvh // Niklas L |
||||||
|
Re:
Det tar sin tid men nu är det bara trattarna, returfjäder och luftfilter kvar. (Bortsett från alla efterjusteringar så fort motorn har snurrat två varv).
Jag tog å portade insuget mot trottelhusen sidan där spjället går ned. Jag fick känslan att om väggen i insuget slutar på olika avstånd från spjällkanten då den passerat trottelplattan, så blir det olika flöden. Eller så skulle insuget portas ut en större bit precis som ned i ett plenum (vad Holley anbelangar).
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Re:
Det är väl andan som inte ska hållas utan fullt ohämmat flås ?
_________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
IR insug.
|
1 besök senaste veckan (13983 totalt) |