Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5126 besök totalt |
Häftig snedslitning av däck
Jag blev ganska förvånad när jag skruvade av framdäcken på min Alfa Romeo 155 och såg att den sedvanliga snedslitningen gått helt över styr. Jag har vissa teorier själv, men tänkte höra om det är någon här som är mer kunning, eller har mer erfarenhet, som kan säga om det är troligt att det kan bli så av att hjulinställningen är fel eller om det är hjulupphängningsgeometri/körstil/däcksval som lyser igenom. Framvagnen har McPherson fjäderben och eftersom bilen är sänkt 40-50 mm så ligger bärarmarna mer eller mindre horisontellt - d.v.s. Obefintlig camberkompensation. Senast jag gjorde hjulinställning låg camber på strax under två grader och total toe out på 10'. När hjulupphängningen är helt utsträckt, dryga decimetern från normalläget, är cambern + 1 grad. Däcksdimensionen är 215/40-17. Mina Yokohama 032R 205/50-16 som jag åker bana med ser helt normala ut. Bilen har gått en sväng på Kinnekulle med de här däcken i början av sommaren och sen har den gått som bruksbil under hösten p.g.a. "bilbrist" så den har gått några hundra mil mer eller mindre normalt innan detta upptäcktes. ![]() ![]() [/img] _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Jag håller med Fuchs, det där måste vara orsakat av att det tar i någonstans!
Är det innerkant eller ytterkant av däcket? om innerkant så tar benet i fjädertallriken, fjäderbenet eller innerskärmen. Om ytterkanten så tar det i skärmkanten någonstans. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
.. alltid är det något man missar. Det är i INNERKANT. Annars vore det bud på att klippa sitt eget körkort om man inte sett det utan att skruva av hjulet.
![]() Jag kan svära på att det inte tar i fjäderben eller fjädertallrik. Och om något tar i hjulhuset så skulle det vara ytterkant under kraftig krängning och stort rattutslag - det händer med 205/50-16, tyvärr. Min egen teori är att det är kraftig krängning + hyfsat rattustlag (liten castervinkel) + understyrning + visst hjulspinn som får innerhjulet att gå på enbart insidan. Men det händer inte så ofta att allt det inträffar och framför allt inte till vardags. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Har du kollat i hjulhuset och alla stag om det syns nåt "kontraslitage"
Lite svårt att tänka sig att hjulet lutar upp mot 25 grader (eller vad nu slitningsvinkeln är) i svängarna. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Det är inte så att fjäderbenet kröks under hård kurvtagning så att däcket då kan ta i någon del som det normalt har frigång mot. Ett Mcpersonben kan enligt uppgift krökas ganska mycket även under normal körning...
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Re:
Fram! (och mestadels bak visade det sig) _________________ /Kristian Elisson |
||||
Re:
om man kombinerar det med att den har kraftig slagsida så den lyfter utsidan av däcket plus understyrning så det släpas i sidled? Iof vill jag minnas att Andreas har större diciplin än att köra så... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Slitaget med den vinkeln ser väldigt likt ut våra däck när de gick i fjädertallriken...
Känns svårt att få en så skarp vinkel mot den normala slitbanan utan att det tar i någonstans? Tänk på att däcken kränger en del, även i ovankant. Hade dock något liknande när jag fick pyspunka på Porschen, 35-profil i kombination med stor camber. Trodde först däcken hade gått i något. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Bilen driver alltså på alla fyra, men har bara diffbroms bak, så inre framhjulet kan så klart spinna en del. Jag brukar vara ganska lyhörd mot däcken, men eftersom dessa sjunger (sjöng) på sista versen så har jag inte hållt igen lika mycket som vanligt. På sistone har det dock skrikit en del från inre framhjulet även vid mindre dramatiska övningar såsom motorvägsavfart.
Jag ska se över alla delar en gång till i kväll och se om det är så att det trotrs allt kan ha tagit i och lufttrycket ska också kontrolleras. Vänster framhjul är inte rktigt lika illa slitet, men bra nära. Hur som helst så har jag haft bilen i drygt tio år och den har alltid varit hård mot insidan på framhjulen, dock inte så här illa. Tanken var att under vintern byta krängningshämmare (+20 % fram, +80 % bak) men jag skulle gärna vilja förstå problemet innan jag lägger tid och pengar på att bygga om bilen. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||||
Re:
Viscobroms på mittdiffen och torsen bak va? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Hade liknande slitagemönster när jag hade missat rejält vid en hjulinställning och körde med rejäl Toe-out i ett par månader. Dyra läropengar
![]() om slitaget är symmetriskt på innerkant av bägge framhjulen kan man ju iaf kolla Toe (så det inte glidit iväg pga ändrad rideheight sen senaste kollen) Men det ser ju nästan ut som om slitaget har ett jack mitt i snedslitningen. Hade det skrapat emot så borde det vara nåt i hjulhuset som är metallblankt iaf. ![]() |
||||
Re:
Precis. Min bror hade liknande slitage på sin Volvo 850 när hade haft ordentlig toe-out pga en kass bussning eller hur det var. _________________ Alexander Widell BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||||
Re:
Brukar se ut så i bakvagnen på BMW med kassa silentblock ibland. Hela bakvagnen rör sig och hjulvinklarna blir fel. |
||||
Jag tycker det påminner en del om hur mitt däck såg ut fram på en BMW för några år sen. Det hade inte tagit i nånstans.
http://forum.lazzat.se/attachment.ph _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Hej Möller!
Jag fick en sådan på vår lilla Renault twingo en gång när vi satt på ett lågprisdäck i stället för de michelin som satt där innan. Däckgubben påstog givetvis att framvagnen stog fel och det var givetvis lite toe out men inte tok mycket, kom inte ihåg riktigt någon millimeter sådär. Michelindäcken märktes det inte på! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 5126 besök totalt |