Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5126 besök totalt |
Lennart det var inte riktigt lika, du har fått släpp på slitbanan efter att gnugga sidorna lite hårt vid banträff, eller?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
Jag fick ett liknande slitage när jag körde hem från ringen i sommras med hjullager som var tokslut fram. Det var till och med så illa att ESPn fick fnatt i svängarna när det glappade.
_________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||
Tack för alla synpunkter. Jag dubbelkollade igår kväll och det har verkligen inte tagit i någonstans. Däckstrycket låg på 2,3 bar i båda framdäcken mot 2, 5 rekommenderat. Normalt åker jag med 2,75. Hur som helst så har bilen stått i nästan en månad och det är knappt två månader sedan jag använde den kontinuerligt, så om det nu läcker lite luft så bör trycket inte varit mer än marginellt under rekommenderade 2,5 bar när den kördes regelbundet.
Jag kan ju också påpeka att det aldrig förekommer några avancerade/våldsamma backningsövningar. Däcken är Michelin Pilot Sport SX, som när det monterades väl var det bästa Michelin hade för gata. Bärarmarna med bussningar är inte mer än 3 år / 1500-2000 mil gamla, men tyvärr inte original. Bussningarna borde i alla fall inte vara slut. Jag får kanske chansa på att det är toe out i kombination med övriga faktorer som jag nämnt tidigare och kanske ett lufttryck i underkant som ställt till det. Jag kommer riva framvagnen under vintern så jag lär väl inte få veta om toe varit hel-fel. Det som oroar lite är om en kraftigare krängningshämmare fram kan ställa till det med ökat hjullyft med mer innerkantsexponering som följd!? /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
Ganska liknande slitage fick jag på min Golf GTi Mk II.
Nu är ju den framhjulsdriven iofs , men inget som skrapade eller tog i. Det hade åxå bara nött på insidan av däcket likt bilden. Mest beroende på felaktiv Toevinkel efter påkänning av kurbs vid banåka. Hade väl ca: -2,5grader camber på bilen. _________________ Jocke Hellqvist. |
||
Re:
Jag har haft exakt sånt slitage som din bild visar på min bil (BMW M3 -96) och precis som du bara framdäcken och klart mest på höger fram och just på insidan. Samma mycket kraftiga vinkel på slitaget. Identiskt som det ser ut på ditt foto. - Jag fick detta problem med r-däck som måste ha mycket camber, delvis för att deras stomme ska orka min tunga bil. Tex Pirellis Corsa men även andra med lite vek stomme. Så det har mest varit problem när jag haft kring 3 grader camber ihop med såna här däck. - Mer eller mindre hjullyft på det minst belastade innerdäcket vilket ger att det skrapas längs asfalten halvt i luften i en pga rakt-fram-toe-kring-noll men sen ackermanvinlar som ger ändrad toe vid rattutslag. Mycket sånt här slitage på träffar på Gelleråsen tex (tex kurvan ut på rakan) För mig så försvinner problemet totalt med andra däck (med bra stommar). Speciellt Bridgestone RE540S men även Yokohama 048 m.fl. På bilar som inte ger så heltossiga hjulvinklar som min BMW (tex då just inner framhjul i högerkurvor) när man tar i lite ![]() ![]() PS: om man totalt överkör i en slalom och man får massa tydlig abuse understeer så kan däcken se ut sådär osså efter bara några repor i slalombanan. Speciallt om det är lite grov asfalt och man som sagt tar i alldelles för mycket och struntar i att backa av sitt tempo. Typ: "Shit nu ruppar det i framdäcken pga understyrnig. Jaja, skit i det, plattan i mattan" ![]() _________________ ![]() |
||
Mycket intressant jämförelse; speciellt att du fick det på en bil som inte driver på framhjulen. Det där med ackerman och toe funderade jag lite tillsammans med caster. 155:an har väldigt lite caster (2,2 grader) och jag antar att större castervinkel motverkar ett sånt här fenomen. Hur stor castervinkel har din M3:a?
Det där med stommar är ju också intressant. Jag fick inte minsta tendens på mina Yokohama 032 på Gelleråsen, men jag hade inte förväntat mig att Michelin skulle falla igenom på en sådan punkt (om det nu är det som är problemet), men ålderna kan ju ha tagit ut sin rätt. /A _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
||
![]() känns det igen lite? (Inner på hö fram) Detta slitaget berodde på att muttern som håller dämparen i benet inte satt fast. ![]() Resultatet av det var dynamiska toe/camber/caster-vinklar ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 5126 besök totalt |