Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2161 besök totalt |
Fråga ang bromspapper
Kan någon förklara skillnaderna? Motor och hjuleffekt förstår jag... Norm uteffekt: 205.4 kw Motor uteffekt: 214.5 kw Hjul uteffekt: 177 kw Förlustuteffekt: 37,5 kw _________________ 964 RS Christian Sjögren |
||||
Normeffekten är omräknad till en viss temperatur och lufttryck.
Detta för att man skall kunna gemnföra olika köringer vid olika temperaturer och lufttryck. Sen hjuleffekten + förlusteffekten ger motoreffekten. Effektprovet kört på rullandelandsväg va??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Effekten mäts på drivhjulen via ett par rullar eller direkt på naven. Till skillnad mot direkt mätning på vevaxeln. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
Re:
Mja, nära inpå, man frikopplar och bänken kommer ge en linje under nollsträcket för det ökade motståndet jämfört med om bänken hade rullat utan motstånd. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag orkar ine en tråd till i detta ämne...
![]() ![]() ![]() Effektmätning på "nedrull" är det som vettiga spakare av rullar använder. Andra snackar fasta %-satser. Eftersom alla drev kommer gå i ingrepp "på fel håll" och att varvtal/moment inte är det samma som vid fullt spett framåtkörning, så kommer det inte bli helt rättvisande...men så pass nära man kan komma med den typen av mätning. Så summa summarum, det är ett helt ok sätt att mäta och felet ska enligt de som testat inte vara särskillt stort i verkligheten. Helt rätt blir det dock aldrig. Basta! ![]() |
||||
Re:
Håller med ![]() Vill man vara riktigt säker så kör man motorn både lös i en bromsbänk och sedan i bilen på en rullande landsväg. Men hur många har den möjligheten ![]() vill betala för det _________________ Nisse Holmgren Umeå ![]() |
||||
Re:
Exakt. Det viktigaste är ju trots allt att man får max...både körbarhet och effekt över hela registret. |
||||
om man istället hoppade över motoreffekter och att alla istället alltid angav effekten på hjulen hade det varit enklare. Det är ju ändå den effekten man har nytta av. Att ha mycket effekt i motorn hjälper inte om dom inte kommer ner i backen.
|
||||
Jo, det är ju det som är intressant. Men då ska man se till att hårdpumpa däcken innan mätning så det ser bättre ut på pappret
![]() _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Re:
Sant. Vill man ha exakt motoreffekt är det enbart mätningdirekt på vevaxeln som är 100% säkert, i andra fall får man alltid med ngn form av förlust som ska dras ifrån/läggas till. |
||||
Re:
om vi bortser från förluster. Rullande landsvägar kan ju visa lite tjohejsan som de vill, finns inte den risken med "motorbänkar" också då? ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re:
Allt som är felaktigt är ju...fel. ![]() ![]() En rullande landsväg är dock oslagbar ur repeterbarhet då den är konstant hela tiden... Finns ingen värme som kan spela spratt, trögheten är den den är...alltid! Sen hur den som gjort programmet sköter sig vid beräkningar av tröghetsmoment för rullen osv osv kan ge kul resultat. ![]() |
||||
Vad har du fått det ifrån?? Jag skulle säga att även här är det spriding. Vad spridingen beror på vill jag ha osakt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Det är inte speciellt svårt att kalibrera momentmätningsutrustning att bli mycket noggran. Jämfört med gissningsvariabeln på rulle är inte ens samma kommun gällande noggranhet. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Vad har man för gissningsvariabeln? Man har ett masströghettsmoment på rullarna. Sen mäter man bara vinkelaxelrationen, simsalabim och man har en effekt. Gämnför man sen vinkelaxet på rullrana med motor. Sen kan man köra 201 och/eller 402m, allså bara i vetenskapligt syfte, och verifiera effekten. En loggutrusting funkar också. Rullande landsvägsköringar brukar inte kosta stjortan, man får kolla på hur rigistert i motorn ser ut. Tar man bara effekten med en nypa salt är allt lunkt. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Re:
Gissningsvariabeln för att få ut "motoreffekt" på rulle menades. Om man nu vill ha en siffra och inte är nöjd med grafen. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2161 besök totalt |