Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8018 besök totalt |
Ungefärlig årsbudget för en säsong?
Vi är 4-5 grabbar som är sugna som s*tan på att börja rejsa i ER Cup. Tänkte en Porsche 944 kunde vara ett bra val !?! Är väl införstådd med reglerna för det hela (har hårdpluggat nu i över en vecka!), och börjar inse att rejsa i ER Cup inte kostar soppapengar plus däck... Så jag undrar hur mycket man mellan tummen och pekfingret kan räkna med att det kostar nu första säsongen, och om det sen blir lägre kostnad eller om det "håller i sig"??? Tacksam om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter... ![]() Hoppas vi ses på banan ![]() _________________ Hans Rasmusson |
||||
Hejsan Hans!
Kul att ni är intresserade av att börja köra med oss i ERCup! ![]() Känns som vår serie växer stadigt och att det är helt rätt koncept för att kunna hålla ner kostnaderna men samtidigt ha otroligt bra racing. Vi är troligen ett av de team som har den minsta budgeten i ERCup. Vi kör en relativt lite modifierad bil (S40) med lite mindre pulver än de snabbaste. Men samtidigt har vi jobbat hårt på tillförlitligheten och väghållningen vilket både ger möjlighet till resultat och håller kostnaderna nere. I år hade greppet om 4:e platsen totalt innan vi kraschade i finalen, första gånget vi har brutit ett race sedan vi bytte bil för 4 år sedan... Nu blev vi 9:a totalt och vår bästa placering i race är 5:a. Så det går att få bra resultat utan en massa pengar eller de snabbaste varvtiderna! ![]() Sedan kanske det är roligare att köra om på banan än när de andra står i depån.... ![]() ![]() Första säsongen medför naturligtvis alltid en startkostnad. Man måste köpa eller bygga en bil, verktyg, tankanläggning, personlig utrustning, m.m. Men även följande år så behöver man fixa till bilen under vintern, både pga saker som är sönder, sådant som ska förbättras och för att uppfylla ändringar i reglemnetet. Jag tror (naturligtvis!) att en 944 är ett bra utgångsobjekt. Kan börja med originalmotorn och satsa på lättning och väghållning. Då får ni förhoppningsvis en lättkörd och hållbar bil som är relativt billig i drift. originalmotorn är lite svårtrimmad så i ett senare skede hade jag nog satsat på att byta till en Volvo-motor, men det får bli en senare historia.... ![]() Det går att hålla ner kostnaderna rejält om man väljer rätt delar. Vi gick tex i år ner till 15" fälgar för att få billigare däck, sparade nästan 500 kr/däck på detta. Sedan kör vi på mer eller mindre standard bromsbelägg, håller en tävling och kostar ca 350 kr paret fram. Oljebyte är något som ofta glöms bort när man gör sin första budget, vi byter både motor- och växellådsolja mellan varje race. Lådan är ömtålig och driftsäkerheten är viktig... Till sist kan jag nämna att vår budget inkl alla transporter (ej övernattningar) i år var långt under 100 000 kr. Men nu har vi en ganska skadad bil som måste lagas och det kostar naturligtvis pengar... Hör gärna av dig om du har fler frågor! ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Hej Hans
ERCup är en kanon serie, stora startfält och alla i samma klass (den enda). Vi kör med en Porsche 944 med orginal motor och som Thomas skriver är de ganska svår trimmade. Vi har ca 180 hk, ca 1000 kg så vi hänger inte heller med riktigt. ![]() Vår bil köptes mer eller mindre färdig och vi var startklara inklusive snabb tank anläggning för ca 100.000 Vi räknar med en driftbudget för 6 race per år på ca 50.000. Till detta kommer eventuella haveri. Eftersom vi inte vill ha det så budgeterar vi det inte.... ![]() Våra däck håller ca 3 race (15" á 1050 sek/st) = 8.400 Belägg en säsong = 4.000 komplett Soppa ca 11.000 Start avgift = 18.000 Övrigt, smått o gott Kul om ni kommer med nästa år, så det blir fler Porschar _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
Som Du ser är det ett aktivt gäng i ERCup, när Ni blivit "medlemmar på riktigt" så får Ni tillgång till vårt egna forum och där är något nytt nästan varje dag.
Vi åker Opel, köpte kaross med bur och hjulupphängning färdig som vi sedan byggde till komplett bil, slutpris ca: 70.000:-, tyvärr har vi haft strul med växellådan trots att vi har en riktig Quife-låda. Året har kostat oss ca: 60.000:-, då har vi åkt på en hel del nya kugghjul....... ![]() ![]() Vi har ca 170hk och bilen väger under 900 kg, alltså inte klassens snabbaste, ännu! Vi ska om vi följer Carans metodiska arbete med förebyggande underhåll definitivt ligga topp tio med den bilen och motorn. Vi gör av med 2 däck per race, bromsbeläggen räcker hela året - det är ju gasa vi ska göra! Sedan får man inte glömma soppa till transportbilarna utöver racebilen, och så kanske man behöver bo över vid längre avstånd typ Kinnekulle. Även om Ni inte skaffar den snabbaste bilen så är fältet så pass spritt att det är fight nästan varje pass med någon, och Du - hellre 2:a med en Porscherova än 1:a med ett bojsänke från Skövde! Välkomna till garaget i Alvesta mitt i mörkaste Småland en tisdagskväll om Ni vill veta mer, vi kan åtminstone lära Er byta låda snabbt! Hoppas vi syns! |
||||
Fenomenala svar !!!
![]() Man kan ju inte annat känna sig välkommen, med så många svar, så snabbt! Då har jag fått det bekräftat att första året går lös på i grova slängar 150 lök. Förstår självfallet att det går att påverka med hur mycket kontakter och dyl. man har sedan innan , såp vi får nog räkna med lite mer... ![]() Nåja, vi får väl se vad sällskapet av fartdårar som kallas min vänner har att säga... Än en gång tack för ert varma välkomnande, och era kloka råd! ![]() _________________ Hans Rasmusson |
||||
Vår första bil var en gammal yokohama cup Opel som vi köpte av Matz olli från gbg.
Den kostade 10 000 Slängde in en v.o.c motor för 7000 tror jag. Sedan åkte vi på gamla avlagda michelin som vi fick från en däck firma. Så det behöver inte bli så värst dyrt om man inte vill. och som kjellsson sa så finns det alltid någon att fightas med, ibland så har även dom snabba bilarna problem som får deras bilar att gå sakta. Man måste ju börja nån stans, och i ercup så är det inte helt ovanligt att det är konkurenterna som pushar på och hjälper till så att konkurenternas bilar bli fixade så att dom kommer ut på banan igen efter ett haveri. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Re:
Ett sätt är ju att hjälpa varandra att komma ut på banan igen. Att köra den sista timmen "ensam" är ju mindre skoj? Men det är väl ingen risk i ER Cup ![]() |
||||
Mattias, vad ska man skriva för att reta Er Volvoåkare? Har försökt med gjutjärnsänke och annat men Ni tycks fullständigt okänsliga! Inte lustigt att det är högt till tak på racen!
Till Niklas Falk får jag väl säga att tack vare att alla inte åker med Opellåda ![]() |
||||
Peter: Vi körde också Quife låda ett tag i somras, mest för att se hur ni Opel-åkare har det.....
![]() Det höll inte mer än ett halvt race tror jag! ![]() Att vi inte reargerar på gjutjärn/bojsänke eller hissingetraktor eller dyligt är väl helt enkellt för att det var det vi utgick ifrån när vi började bygga..... ![]() _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Re:
[quote="matte #25 tornado"]Vår första bil var en gammal yokohama cup Opel som vi köpte av Matz olli från gbg. Gick 400:an bra?? ![]() Historia om denna kan jag inte helt men Peder Eliasson tävlade med några år innan jag förbarmade mig över den.. Jag körde inte med den tyvärr eftrsom det blev en Sportvagnsprototyp i reabcup några år istället.. Kanske ångrar det lite..men å andra sidan e de j-ligt kul och åka mittmotor.. ![]() _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Re:
[quote="Snowdragon"]
Det var spännande år med den gamla asconan. Volvo original cup motor och gammla avlagda michelin pilot däck, som ibland var mer slitna på däcksidorna än dom var slitna på körytan efter ett race! Bilen gick inte så snabbt så man kunde nästan köra full gas alltid ![]() Det dyraste vi hade på den tiden var hyran på garaget. Ska se om jag hittar nån bild på den. _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Re:
[quote="matte #25 tornado"]
Det vore trevlig att peta in en bild i memoarerna... ![]() _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Re:
Vore trevligt med ngt digtitalt..men offra ingen "meka" tid på detta... \matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||||
Har bara hittat en bild på bilen när Åsanisse racing körde med den.
Innan dess så hade vi sålt den till ett värnamo team som hette Wild ones. ![]() Men jag letar vidare, när jag har tid över från mekandet..... ![]() _________________ Mattias Pålsson-#25 tornado |
||||
Fan vad alla verkar köra billigt.
Vi lyckas alltid "utveckla" lådor mm var säsong. Så vi hamnar nog närmre 150 kkr än 50. Då räknar vi in diesel och service på bussen och all mat mm. I år bygger vi ny buss också med förtält och allt så där går en slant till. ![]() Det fina i kråksången är att vi är 5 teamägare / förare som kan dela på kostnaderna. Vi behöver alltså inte jaga sponsorer för att täcka kostnaderna. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
8018 besök totalt |