Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
24h i Dubai 10-11-12/1 -08
<<   1, 2, 3
4153 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



såg slutställningen iaf..... Och att hubbe-gänget bröt tydligen efter 19.11....... men förhoppningsvis får vi väl lite rapporter om vad som hände snart......

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Re:

Kristian Larsson skrev:
oförändrat med en kvart kvar. Nu är den stora frågan om rapporteringen från Dubai varar tävlingen ut eller om det börjas packa ihop

Dumt att vara kaxig när man rapporterar på rejsa... skrev en slutrapport strax efter målgång men då dök forumet

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Efter 24 blöta och hårda timmar föll så äntligen målflaggen

Topp 3
1. VIP Pet foods - 504 laps - Porsche RSR
2. Bleekemolen 1 Race Planet - 499 laps - Porsche 997 GT3 Cup
3. Delahaye 2 Renault Belgium - 498 laps - Renault Megane Trophy

Svenskintressena!
16. Maeder Motorsport - 458 laps - Honda S2000 (etta i klassen )
40. Oktanas Racing Team - 420 laps - Porsche 996 RSR
63. Hubert Bergh Motorsport - 341 laps - Porsche 997

_________________
/Kristian Elisson
Citera
RBC-Lars
HQ
Här sen Mar 2003
Inlägg: 1292



Det blev ett rejält stökigt race för Hubbe i Dubai. Redan på träningen började problemen med att en vajer i växellådan gick av. just denna fanns förstås inte i reservdelslådan, men det löste sig så småningom. Någon kvaltid att tala om blev det inte, eftersom det mest handlade om att lära känna kombinationen bil och bana för de fyra förarna.

Starten togs av Lars Stugemo, från en relativt blygsam ruta 33. Planen var att Stugan och Marcus Lönnroth skulle ta de första sex timmarna för att sedan lämna över till Manfred och Magnus Öhman som skulle sköta nästa sex timmar.

Allt funkade perfekt fram till Mackans sista varv innan bytet till. I tolfte position gick något på tok i manövreringen och det blev ett dubbelsidigt besök i muren. Däred försvann alla tankar på en framskjuten placering.

Bilen in i boxen för reparationer både fram och bak. det var ingen vacker syn som mötte mekarna när vraket kom in och det var ingen vacker syn som mötte publiken när den rullade ut igen. Men den rullade i alla fall.

Manfred och Magnus började jobba sig upp igen från den 43:e plats depåbesöket givit som ny utgångspunkt. Fram till platserna runt trettiofem gick det bra, men sedan blev det svårt att komma vidare. Att det började regna för första gången på fem år blev ett effektivt hinder mot fortsatt avancemang. Bilarna for som käglor runt banan vilket resulterade i ständiga Code 60. Banan i Dubai saknar brunnar för avrinning vilket komplicerade läget ytterligare. De flesta team, inklusive Hubbes, saknade också regndäck, varför det blev till att börja skära. Hubbe fixade detta med hjälp av Dunlop, som förstås fanns på plats.

Nåväl, situationen kändes rätt hopplös, speciellt med tanke på att standarden hos konkurrenterna höjts rejält sedan tidigare år. "Även om vi hade gjort precis allt rätt, så hade vi aldrig kunnat bli bättre än femma. Möter man 600 hästar på lika många kilo, finns inte mycket att sätta emot", analyserade Hubbe.

Trots detta vill framför allt Magnus Öhman köra vidare. Med Mackan på sjukhus (för kontroll efter kraschen, och ja, han är tillbaka hos teamet), Stugan i bivacken och Manfred alltmer uppgiven och rätt less på Code 60 i vätan, bestämdes att Hubbe skulle hoppa in och köra vidare med Magnus. Båda fick efterhand upp tempot igen och började klättra i resultatlistan så sakteliga. När nitton timmar gått var man uppe på plats 27.

Efter 341 varv beslutade sig emellertid kopplingen sig för att ge upp. Visst, på 24 minuter borde det gå att byta (Konrad gör det på fjorton, vilket säger en del om nivå på "fabriksteamen"), men med ett hopplöst utgångsläge och ungefär trettiofem varv upp till en topp tio-placering, beslutade man sig för att kasta in handuken - och resten av utrustningen i containern.

I resultatlistan kommer det att stå plats 63 och 341 varv, men bakom den raden finns mycket vånda och dramatik. Ett besviket team tröstar sig med en god middag och kanske det viktigaste. vetskapen om att det gick bra för Mackan.

Fri tolkning av telefonsamtal med Hubbe

_________________
Lars Wiezell

RBC-general mm som oftare skriver i min facebookgrupp rbcracing
Citera
Elitracing (åskådarracing)
24h i Dubai 10-11-12/1 -08
<<   1, 2, 3
4153 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande