Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1458 besök totalt |
Två skolor i corner weight
Det finns två skolor när det gällrer corner weight. Jag har alltid vägt bilen tom.........men det blir allt vanligare att väga med föraren i. Är det någon som kollat vad det blir för skillnad.....och vad tycker tex Göran om detta. Jag tycker att, om man ska väga med föraren i.......så borde man ju ha hårdare fjädrar på förarsidan... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Jag tycker man ska väga bilen som den är när man ska köra. Dvs med förare, bensin och allt i.
Många bilar har ju batteri och annan bråte på högersidan så det jämnar väl ut förarvikten ganska bra. (om man nu inte väger 150pannor) |
||||||
Jag tycker att bilen ska vägas som den står på startlinjen
och min målsättning är att alltd gå ut på banan med full tank.. Bakgrund för tank resonemanget: Med halv så känns det lite instabilt när 30kg rörlig massa far runt där bak.. dessutom så har jag lyckats med att få soppatorsk vid ordentligt svängande med halv tank _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Spelar det någon roll eg.?
Det intressanta är väl mer hur förhållandena förändras mellan full och tom tank eller lättning av någong del på bilen (eller föraren ![]() Då blir man tvungen att väga två gånger eller att räkna på det. Ska iaf själv väga med tom tank och sen lägga in vikten för bränslet i någon lämplig kalkyl och se vart tyngdpunkten tar vägen. För att sträcka det lite längre kan man sen använda kalkylen för att se förändringar vid förflyttning av saker i bilen t. ex. batteri, förarposition m.m. PS. Var ligger tyngdpunkten i en männsika i en bilstol? I buken eller huvudet? Kanske varierar ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
citat:
PS. Var ligger tyngdpunkten i en männsika i en bilstol? I buken eller huvudet? Kanske varierar Vara katogorin blyarsel och ärthjärna måste vara bäst ur viktsynpunkt ![]() Hur lättare bilen blir dessto mer betydelse får dököttets vikt betydelse för balansen i bilen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re: Två skolor i corner weight
Den ena säger att båda diagonalerna skall "väga" lika mycket. Den andra säger att de två icke-drivande hjulen skall "väga" lika mycket.
Jag har aldrig vägt bilen tom.
Självklart skall man ha hårdare fjädring på den tunga sidan, råder det något tvivel om detta? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Blyfot o helt tom i bollen måste väl ändå vara ett snäpp bättre, vikten kommer ju ändå längre ner då ![]() Sorry för OT ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re: Två skolor i corner weight
Det räcker att väga ena axeln........åtmintsoe om man väger med en sån hävstångsgrunka som jag har. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Re: Två skolor i corner weight
Klart man ska väga bilen med förare i, det är ju så den går på banan, annars kan man ju lika gärna slänga in domkraften, extradäcken ett par dunkar soppa etc. etc. innan man väger. Tanken däremot är ju intressant att diskutera även i ett väghållnigsperspektiv. För cornerweight så är ju också frågan hur tankgeometri+placering ser ut. Ett medelvärde på tanken vid start+ tanken vid målgång borde ge bäst resultat. När det sedan gäller Cornerweightfilosofi så beror det ju helt på vad man vill åstadkomma. För de flesta som har samma inställning för alla banor är Prio 1 att ha jämn vikt på framhjulen då den största begränsningen är upplåsning av ett hjul före ett annat. Detta är dels ett bra sätt att undvika bromsplattor men även lite stabilare inbromsning. PÅ en bana som går mest åt ena hållet kan det ju löna sig att preloda ena fram så att man kan bromsa med full kraft lite längre in i kurvan och även pilla lite på greppet. Kolla in ovalbaneracers som är helt skeva (Positiv camber på innerhjulet), Bet your as på att de har udda cornerweight. På standardbilar är det inte så kristiskt med cornerweighten. Man brukar få lite gungor och karuseller=) Men formelbilar är hlet j_a neurotiska. De är så styva så ibland när man parkerar de på ojämn asfalt så står ena hjulet i luften. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1458 besök totalt |