Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E85 BMW-cup
1, 2   >>
5511 besök totalt
triss
Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
E85 BMW-cup

Hej!
Hur är inställningen till E85 för BMW-cup? Läste igenom reglementet lite snabbt men hittade inget, antagligen missade jag det bara.

Citera
Rolfson
Nyköping
Här sen Jun 2005

Re: E85 BMW-cup

triss skrev:
Hej!
Hur är inställningen till E85 för BMW-cup? Läste igenom reglementet lite snabbt men hittade inget, antagligen missade jag det bara.

Ej tillåtet i dagens reglemente

Facebook/Stålheim Motorsport
BMW 700 Sport Coupé - 60
M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

Våra cuprepresentanter hittar snart tråden och ge dig ett svar.
om inte så är fallet kan du kontakta dessa: http://www.bmwsc.com/kontakt_index.html

EDIT: Se där, Roffe har varvtalet uppe

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Kolla i det tekniska reglementet.
Citat:
4.0 Bränsle
Bränsle av typ E85 är ej tillåtet.

Anledningen till att det är förbjudet är att det skulle öka kostnaderna för de tävlande, dvs. tvingas bygga om bilarna, mappa om motorerna mm. Dessutom behövs speciell släckutrustning som inte finns i alla rescue-bilar.

Visby, Stockholm
Här sen Jun 2005

Trådstartare
ok! Då säger jag till köhler imorrn att vi kör bensin. Han håller på o mappar motorn och ville veta om jag ville köra på E85 eller bensin. Men eftersom jag gärna vill kunna köra BMW-cup också så skippar jag etanolen då...

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:
Kolla i det tekniska reglementet.
Citat:
4.0 Bränsle
Bränsle av typ E85 är ej tillåtet.

Anledningen till att det är förbjudet är att det skulle öka kostnaderna för de tävlande, dvs. tvingas bygga om bilarna, mappa om motorerna mm. Dessutom behövs speciell släckutrustning som inte finns i alla rescue-bilar.

Hur ser framtiden ut för E85 i BMW cup? Tänkte nu när JTCC har kört med det ett par år samt Volvo och några BMW i STCC och nu camaro cup som ska börja iår så bör ju räddningsbilarna vara utrustade med det nu.

Angående kostnader så kan man ju se det såhär. I dagsläget måste jag köra med "racebensin" á 30kr/l eller ställa ner effektiviteten på motorn och åka med 98 oktan (V-power finns närmast i Sundsvall och jag har inte tänkt åka 60 mil för att tanka) och vara osäker på vad man får ur pumpen. Eller köra på E85 för 8-9kr/l med samma effekt som racebensinen.

Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Niklas Sandström skrev:
Angående kostnader så kan man ju se det såhär. I dagsläget måste jag köra med "racebensin" á 30kr/l eller ställa ner effektiviteten på motorn och åka med 98 oktan (V-power finns närmast i Sundsvall och jag har inte tänkt åka 60 mil för att tanka) och vara osäker på vad man får ur pumpen. Eller köra på E85 för 8-9kr/l med samma effekt som racebensinen.

Håller med Niklas helt & hållet, nu är det ju inga banor som inte har släckutrustning för E85 längre och bygga motorer & mappa får man ju göra ändå...
Dessutom så ställs det högre & högre krav även på klubbar att hålla hög miljöprofil med miljöansvarig och rapporter högt & lågt så att våra gamla argument att inte tillåta E85 i cuppen håller inte längre...
-Arne, ni får allt dra detta en runda till i gruppen så vi kan åka E85 2009.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Vi kan ta upp frågan inför 2009..

Kostnads argumenten köper jag inte.. Ok, för de som bygger nya motor nu så kan jag förstå det. Men för alla övriga som måste uppgradera blir det dyrt. Man måste tänka på att vi kör klubbracing och inte stcc.

och så länge vi drar våra bilar till och från banan med gamla diesel/bensin kärror så tycker jag miljö-argumenten haltar också.

Stockholm
Här sen Jul 2004

Nu drar ju inte dragkärrorna flera liter milen som cupbilarna gör så visst finns det en miljöaspekt i det hela.

Som Arne nämner, något att dryfta inför 2009.
Kanske en lämplig motion att lämna in för diskussion tillsammans med en rekommendation från reglementsgruppen lagom till Årsmötet 2008 då flertalet är samlade ?

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:
Vi kan ta upp frågan inför 2009..

Kostnads argumenten köper jag inte.. Ok, för de som bygger nya motor nu så kan jag förstå det. Men för alla övriga som måste uppgradera blir det dyrt. Man måste tänka på att vi kör klubbracing och inte stcc.

och så länge vi drar våra bilar till och från banan med gamla diesel/bensin kärror så tycker jag miljö-argumenten haltar också.

Men bara för att det är tillåtet måste man ju inte byta till det.
I övrigt så haltar ju SBF's övriga miljökrav också då det bara är viktigt på pappret men om dom efterlevs i verkligheten är inte så noga. Bara det i miljökretsar ser ut som man är föregående.

om man gör av med 40 liter soppa på en tävlingshelg så går det på 1600:- med bensin och 360:- med E85, då behövs det inte så många tävlingar tills man tjänat igen för uppgraderingen att byta spridarna.

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Nu kör man ju betydligt längre till banan än vad man gör på densamma.
Kanske i snitt 60-80mil tur-retur för merparten förutom för norrländningarna som har betydligt längre.
Race + träning landar på ca 15mil.

Är ni medvetna om att varken en normal fuelcell eller alu-tank/alurör tål etanol?
Man bör inte låta etanolen stå i systemet när det ej används, utan tömma ut det och skölja igenom med bensin. En hel del extra miklande mao..

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Arne skrev:
Nu kör man ju betydligt längre till banan än vad man gör på densamma.
Kanske i snitt 60-80mil tur-retur för merparten förutom för norrländningarna som har betydligt längre.
Race + träning landar på ca 15mil.
Miljöprofilen från-till tävlingarna faller på den enskilde, miljöprofilen på bana och i depån faller på klubben (det är ju där klubben har sin verksamhet)...

Att tvärvägra E85 är ju förmodligen inte det man skriver med de största bokstäverna i miljöprofilen år 2008...

Men det är ju bara små åsikter från sargkanten som vanligt.

Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
....
om man gör av med 40 liter soppa på en tävlingshelg så går det på 1600:- med bensin och 360:- med E85, då behövs det inte så många tävlingar tills man tjänat igen för uppgraderingen att byta spridarna.

Man måste inte heller köra på racesoppa som kostar 40kr/liter (enligt din uträkning).
Dessutom måste du räkna med 50% högre bränsleförbrukning med E85 (en tävlingsmotor tar mer en de vanliga extra 30%) så då blir det 60liter istf 40

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:

Är ni medvetna om att varken en normal fuelcell eller alu-tank/alurör tål etanol?
Man bör inte låta etanolen stå i systemet när det ej används, utan tömma ut det och skölja igenom med bensin. En hel del extra miklande mao..

ATL's plasttankar tål både etanol och metanol dom rekomenderar bara att man byter ut skummet. Däremot så rekomenderar dom också att man tömmer systemet om det ska stå en längre tid.

Vi har kört ett par år med etanol i rallycrossen med aluminiumtank utan att tömma systemet på hela året förutom vid den årliga genomgången av bilen.

Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:
Niklas Sandström skrev:
....

Man måste inte heller köra på racesoppa som kostar 40kr/liter (enligt din uträkning).
Dessutom måste du räkna med 50% högre bränsleförbrukning med E85 (en tävlingsmotor tar mer en de vanliga extra 30%) så då blir det 60liter istf 40

Fel av mig en dunk soppa rymmer 25l och kostar 800:-. När vi konverterade rallycrossmotorn behövde vi inte ens 30% mer soppa.

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:

ATL's plasttankar tål både etanol och metanol dom rekomenderar bara att man byter ut skummet. Däremot så rekomenderar dom också att man tömmer systemet om det ska stå en längre tid.

Helt rätt Niklas. Men en gummiblåsa tål inte det.. Lite läsvärt här: http://www.atlltd.com/pdf/important/Ethanol_Warning_DS-555_Unleaded_Fu . . . .

Kalix
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:
Niklas Sandström skrev:

Helt rätt Niklas. Men en gummiblåsa tål inte det.. Lite läsvärt här: http://www.atlltd.com/pdf/important/Ethanol_Warning_DS-555_Unleaded_Fu . . . .

Hur ska man då göra när vanlig macksoppa också innehåller 5% etanol?

Förstår att det redan är taget ett beslut i frågan så jag ska inte tjata något mer men jag vet vad jag kommer köra med iaf.

Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Att tvärvägra E85 är ju förmodligen inte det man skriver med de största bokstäverna i miljöprofilen år 2008...

Att tillåta t.ex. E85 bara för att verka som om man är miljövänlig fast det är status quo tycker jag inte är rätt.. Kanske hjälper det nån med att slippa dåligt samvete, vad vet jag

Kan däremot i viss mån förstå att man vill införa det i större serier eftersom det kan påverka publiken att köpa mer miljövänliga bilar.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
Förstår att det redan är taget ett beslut i frågan så jag ska inte tjata något mer men jag vet vad jag kommer köra med iaf.

Nja, vi har faktiskt inte diskuterat detta i samband med uppdateringen av reglementet till 2008.. Men till 2009 får vi definitivt diskutera detta ordentligt, men tycker man skall undersöka vad alla förare tycker.
Hoppas ni inte uppfattar mig som alltför motsträvig, jag bara försöker skapa en balanserad bild av vilka för/nackdelar det är.. Att du Niklas är för är klart iaf thumbs up

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Arne skrev:
Niklas Falk skrev:

Att tillåta t.ex. E85 bara för att verka som om man är miljövänlig fast det är status quo tycker jag inte är rätt.. Kanske hjälper det nån med att slippa dåligt samvete, vad vet jag

Kan däremot i viss mån förstå att man vill införa det i större serier eftersom det kan påverka publiken att köpa mer miljövänliga bilar.
Det var medvetet som jag vände på frågan.
Snart kan det hända att man blir korsförhörd i lokalpressen varför man inte tillåter miljövänligare alternativ när det finns och fungerar?
Men BMW-Cup kanske inte har nåt PRvärde att vara rädd om?

Vi hann ju inte hinna införa kattar i alla klasser innan det PRvärdet försvann (eller minskade betydligt), nu är det andra saker man behöver göra för att vinna poäng (och E85 gör det rätt lätt att påstå att man går före vanlig biltrafik).
om det spelar mätbar roll för smälthastigheten på Antarktis hör lixom inte hit, det är PR och politik. Men för en gång skull så finns det en halvmesyr som faktiskt tjänar motorsporten ganska väl.

Nu ska man bara utveckla en bekväm enhet så man kan tanka Racebussarna på frityrolja och metanol

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Arne skrev:
Hoppas ni inte uppfattar mig som alltför motsträvig, jag bara försöker skapa en balanserad bild av vilka för/nackdelar det är..

Utan att ta mer sida än att E85 som helhet är kejsarens nya kläder vill jag anföra följande:
Den roll du antagit Arne, är absolut nödvändig. För att någonting skall kunna utvecklas måste det finnas motpoler, gärna flera.
om ingen infrågasatt något skulle gud fortfarande levat, kvinnan inte haft rösträtt och jorden varit platt.

// Ivrig ifrågasättare

E85 BMW-cup
1, 2   >>
5511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande