Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banbilsämne för en n00b?
<<   1, 2
4511 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Miata! thumbs up

Den är dessutom MYCKET snyggare än Bmw:s kålkorgar...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

Westfield skrev:

Jag skulle lätt kunna köpa mig en 911 från tidigt 90-tal, men jag gör det inte eftersom slitdelar (framförallt däck och bromsar), försäkring, bensinkontot, värdeminskning och service gör att totala ägarkostnaden förmodligen är 3-4 gånger mer än jag lägger nu, tackvare att min bil är så pass billig att äga och köra, löpande kostnaderna är försumbara.


Niklas Falk skrev:

Min förslitningsbudget för en tävlingssäsong är fö ca 8000:- (en uppsättning däck+bromsbelägg+oljor)


Både Niklas och Westfield är inne på ett bra spår här: Välj en lätt bil.

Däck, bromsbelägg eller bensin blir ju inte automatiskt dyrare om du t.ex. väljer en Porsche, det är
bara skillnaden i vikt som ger ett ökat slitage/förbrukning.

om jag stod på ruta noll igen - utan bilar - så skulle jag helt klart sikta på en lättviktare.

Annars kan du ju köpa min "Berit", det är ju ett bra banobjekt om något, billigare än en Miata dessutom!

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Vet inte vad E36 BMW 325 kostar men E36 M3 är mycket bang for the buck numera när man hittar ett välskött ex bland alla de tristare kanske inte riktigt lika prisvärda exen.

Men mitt råd är att INTE satsa på BMW E36 med sexa för de är tunga vilket kan ge hiskeliga driftskostnader på däck och bromsbelägg. Vet detta väl efter sju säsonger...... Men det är klart, ett toklättat färdigbyggt räserbilexemplar då

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Fast det är klart, det här ser skitkul ut och är ju E36 BMW (och jag ser att du redan följt den tråden noga )

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=38378

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



om du gillar E36 kan du ju alltid kolla denna annonsen:

http://www.blocket.se/vi/14212706.htm?ca=15_s&last=1

Ingen aning om priset är rätt eftersom jag har dålig koll på BMW, men jag blev lite sugen själv...

Lycka till!

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Jo det är sant som ni säger, låg vikt väger just nu tyngst
Har dock alltid varit svag för E36an. Gillat den sen den kom ut och har väl något vridet känslomässigt band till den?

Niklas Falk> 8k persässong? Låter helt utomordentligt.

Miata i sverige är inget alternativ då jag tycker de är drygt dyra här. Importera från tyskland kan nog både vara skoj och givande. Kollade www.racingbeat.com och med stålomspunna slanga, konidämpare samt fjädrar och värre krängare så skulle man landa på en ca 6k+ frakt. Inga pengar alls mao.
Får ta och kolla lite mer Miatatrådar. Cyberoids verkar riktigt trevlig.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255



Re:

robber skrev:
Niklas Falk> 8k persässong? Låter helt utomordentligt.
Tricket ligger i att kunna köra med 205/50-15 (billig dimension) och köra skiten ur Toyo R888 så det inte märks att de är lite långsammare än de 50-100% dyrare däcken.
Sen är ju en säsong för min del ca 8 timmar på bana.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
robber skrev:
Niklas Falk> 8k persässong? Låter helt utomordentligt.
Tricket ligger i att kunna köra med 205/50-15 (billig dimension) och köra skiten ur Toyo R888 så det inte märks att de är lite långsammare än de 50-100% dyrare däcken.
Sen är ju en säsong för min del ca 8 timmar på bana.


Just ja, med miatan kommer man ned i svinbilliga storlekar med däck och fälgar. Viktigt att tänka på.
Blir nog en import från tyskland av en miata. Det mesta talar för det fast E36 suget finns också.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Det går ju att köra 205/50-15 på 325 också.
Runt 1200 ska väl en urplockad 325a med lite utrustning väga.

M3:or är tyngre, särskilt de med fet skinninredning.
Min 3.0 coupe vägde 1430, olättad med alcantara, utan taklucka men med AC.

Min snik 320i sedan 92 verkar lättare.

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Re:

ILiveTORide skrev:
Det går ju att köra 205/50-15 på 325 också.
Runt 1200 ska väl en urplockad 325a med lite utrustning väga.

M3:or är tyngre, särskilt de med fet skinninredning.
Min 3.0 coupe vägde 1430, olättad med alcantara, utan taklucka men med AC.

Min snik 320i sedan 92 verkar lättare.


Jora men tyngre bil vill ha större bromsar mm. Miatan väger om jag inte missminner mig original runt 970kg dvs ca 230kg mindre än en toklättad E36. Många kilon där.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Vill minnas Leif Amplers Roadsport-Miata 1.8, 1994 vägde nästan exakt lika mycket som min RX-7 när vi vägde dem på Kinnekulle. Det innebär en racevikt på ca 1090 kg.
Den var egentligen inte lättad överhuvudtaget bortsett från skalstol på förarsidan. I vikten är förare samt bensin och allehanda vätskor samt givetvis störtbåge medtaget. En tom bil väger säkert under 1000 kg.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Re:

robber skrev:
ILiveTORide skrev:
Det går ju att köra 205/50-15 på 325 också.
Runt 1200 ska väl en urplockad 325a med lite utrustning väga.

M3:or är tyngre, särskilt de med fet skinninredning.
Min 3.0 coupe vägde 1430, olättad med alcantara, utan taklucka men med AC.

Min snik 320i sedan 92 verkar lättare.


Jora men tyngre bil vill ha större bromsar mm. Miatan väger om jag inte missminner mig original runt 970kg dvs ca 230kg mindre än en toklättad E36. Många kilon där.


Jo, visst är det skillnad säger inget annat. Men nog tror jag orginal storlek på bromsar räcker en bra bit. Och då funkar det med 15" om jag inte är helt ute och cyklar.

Belägg storleken är iaf nära samma som M3 också, beläggen bak är helt lika.

192hk mot 120 eller vad det är också. Och så är det en BMW Där det också finns en klubb med bra utbud av träffar.

Ville bara ge en annan vinkel och säga att det inte rör sig om någon flodhäst

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Re:

ILiveTORide skrev:
robber skrev:
ILiveTORide skrev:
Det går ju att köra 205/50-15 på 325 också.
Runt 1200 ska väl en urplockad 325a med lite utrustning väga.

M3:or är tyngre, särskilt de med fet skinninredning.
Min 3.0 coupe vägde 1430, olättad med alcantara, utan taklucka men med AC.

Min snik 320i sedan 92 verkar lättare.


Jora men tyngre bil vill ha större bromsar mm. Miatan väger om jag inte missminner mig original runt 970kg dvs ca 230kg mindre än en toklättad E36. Många kilon där.


Jo, visst är det skillnad säger inget annat. Men nog tror jag orginal storlek på bromsar räcker en bra bit. Och då funkar det med 15" om jag inte är helt ute och cyklar.

Belägg storleken är iaf nära samma som M3 också, beläggen bak är helt lika.

192hk mot 120 eller vad det är också. Och så är det en BMW Där det också finns en klubb med bra utbud av träffar.

Ville bara ge en annan vinkel och säga att det inte rör sig om någon flodhäst


Som vanligt med Miata så är det "andra" faktorer som spelar in...

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Re:

ILiveTORide skrev:
robber skrev:
ILiveTORide skrev:
Det går ju att köra 205/50-15 på 325 också.
Runt 1200 ska väl en urplockad 325a med lite utrustning väga.

M3:or är tyngre, särskilt de med fet skinninredning.
Min 3.0 coupe vägde 1430, olättad med alcantara, utan taklucka men med AC.

Min snik 320i sedan 92 verkar lättare.


Jora men tyngre bil vill ha större bromsar mm. Miatan väger om jag inte missminner mig original runt 970kg dvs ca 230kg mindre än en toklättad E36. Många kilon där.


Jo, visst är det skillnad säger inget annat. Men nog tror jag orginal storlek på bromsar räcker en bra bit. Och då funkar det med 15" om jag inte är helt ute och cyklar.

Belägg storleken är iaf nära samma som M3 också, beläggen bak är helt lika.

192hk mot 120 eller vad det är också. Och så är det en BMW Där det också finns en klubb med bra utbud av träffar.

Ville bara ge en annan vinkel och säga att det inte rör sig om någon flodhäst


Jag förstår dig fullständigt. Med tanke på att jag inte har för avsikt att tävla utan bara nöjeskörning så kommer jag inte jaga kilon som en tok, dock är det trevligt med låg grundvikt. Sen väger nog inte miatans inredning något mycket då inredningar i gamla japaner inte brukar vara något att ha
BMCS och BMWSC är utomordentliga klubbar och jag har ett medlemskap i BMWSC och de verkar vara ett glatt gäng bannötare och mycket events mm. Sånt måste självklart vägas in. Sen har de en egen del här på rejsa också som inte är helt pjåkigt.
Fnular så det knakar nu.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20255



Re:

robber skrev:
BMCS och BMWSC är utomordentliga klubbar och jag har ett medlemskap i BMWSC och de verkar vara ett glatt gäng bannötare och mycket events mm. Sånt måste självklart vägas in. Sen har de en egen del här på rejsa också som inte är helt pjåkigt.
Fnular så det knakar nu.
Fokuserade klubbar är en viktig del av det... www.mx5racingclub.se

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Re:

ILiveTORide skrev:
Det går ju att köra 205/50-15 på 325 också.
Runt 1200 ska väl en urplockad 325a med lite utrustning väga.

M3:or är tyngre, särskilt de med fet skinninredning.
Min 3.0 coupe vägde 1430, olättad med alcantara, utan taklucka men med AC.

Min snik 320i sedan 92 verkar lättare.


Med halv tank o mig i väger min M3 1650 kg. Men då har jag stereo, AC och all utrustning utom elstolar. Kul o lättkörd o snabb! Ger trevlig resa till o från träffarna inte att förglömma! Men den förbrukar lite tråkigt mycket däck på en säsong. Fast då kör jag ju som jag gör osså

_________________
Magnus Thomé
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Gillar inte fwd bilar så mycket men sitter faktiskt och kollar på Golf GTi mk1 och mk2. Hade en risig mk2a 16v förut och trotts att den var en bil jag fick gratis och sen fick 9st 2or av bes så var den rolig Små och lätta och kostade nada att försäkra (bokstavligen, sålde bilen i oktober atava har inte skickat en räkning än)
Finns mycket kunskap och blir billigt i drift med däck, bromsar mm då de är lätta. hmm

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3008



När jag läser tråden förstår jag ju att det är min E21a du behöver.
Färdigbyggd lätt bil ca 950 kg. Skattebefriad och besiktning varannat år för enkelt bilägande.

Finns annons här på rejsa och biltråd E21 320 -76.

MS

_________________
M @r cus S v e nning son


Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Cyberoid
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1895



Re:

robber skrev:
Alltid varit svag för BMW och har ägt ett gäng senaste åren.


robber skrev:
rätt svag för BMWs och M50B25ans motorljud är underbart.


robber skrev:
Har dock alltid varit svag för E36an. Gillat den sen den kom ut och har väl något vridet känslomässigt band till den?


robber skrev:
Det mesta talar för det fast E36 suget finns också.


robber skrev:
BMCS och BMWSC är utomordentliga klubbar och jag har ett medlemskap i BMWSC och de verkar vara ett glatt gäng bannötare och mycket events mm. Sånt måste självklart vägas in. Sen har de en egen del här på rejsa också som inte är helt pjåkigt.


Det låter som om du har ett BMW-beroende? Då är inte rejsa rätt plats att hänga för här finns många med samma skada. Själv har jag "nyktrat till" och brukar bara till vardags nu för tiden.

Att gilla en viss modell/märke väger naturligtvis tungt och är inte nödvändigtvis något negativt. Det gäller ju att trivas med bilen och allt runt omkring trots att man kanske inte kör den "optimala" bilen. Klassiska räsers är ju sällan snabba med besitter en charm och attraktion som få tex.

Men var inte rädd för att testa något annat och se till att provköra en Miata (hårt) innan du bestämmer dig. Är nog allra bäst att få åka med några varv på bana i lite olika bilar om möjligt. Det är stor skillnad på en standard bil och en som är "klar för bana". Miatan kan vara snuskigt tråkig på gatan. Jag fundarade själv på vad jag köpt till en början men är nu inne på min andra och ångrar mig inte en sekund.

_________________
H e n r i k P i h l
#52 Modsport II
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Re:

Cyberoid skrev:
robber skrev:
Alltid varit svag för BMW och har ägt ett gäng senaste åren.


robber skrev:
rätt svag för BMWs och M50B25ans motorljud är underbart.


robber skrev:
Har dock alltid varit svag för E36an. Gillat den sen den kom ut och har väl något vridet känslomässigt band till den?


robber skrev:
Det mesta talar för det fast E36 suget finns också.


robber skrev:
BMCS och BMWSC är utomordentliga klubbar och jag har ett medlemskap i BMWSC och de verkar vara ett glatt gäng bannötare och mycket events mm. Sånt måste självklart vägas in. Sen har de en egen del här på rejsa också som inte är helt pjåkigt.


Det låter som om du har ett BMW-beroende? Då är inte rejsa rätt plats att hänga för här finns många med samma skada. Själv har jag "nyktrat till" och brukar bara till vardags nu för tiden.

Att gilla en viss modell/märke väger naturligtvis tungt och är inte nödvändigtvis något negativt. Det gäller ju att trivas med bilen och allt runt omkring trots att man kanske inte kör den "optimala" bilen. Klassiska räsers är ju sällan snabba med besitter en charm och attraktion som få tex.

Men var inte rädd för att testa något annat och se till att provköra en Miata (hårt) innan du bestämmer dig. Är nog allra bäst att få åka med några varv på bana i lite olika bilar om möjligt. Det är stor skillnad på en standard bil och en som är "klar för bana". Miatan kan vara snuskigt tråkig på gatan. Jag fundarade själv på vad jag köpt till en början men är nu inne på min andra och ångrar mig inte en sekund.


Jo beroende är man allt. Haft en E23 745iA-84 , E28 518iS -88, E32 735i -88 (manuell med diffspärr) och nu en E34 530 -89. Kollat runt en massa och det verkar som att det blir en BMW E36 325. Den budget jag laggt upp lite snabbt som inkluderar de mesta landar i närheten på vad bara en Miata kostar i inköp och då snackar vi inkl 1st BMW E36 325 Sen är försäkringen billigare på bmwn. Dock lär den dra mer sås och däck men ljudet, utseendet och att det är BMW övervinner det mesta.

Nu är bara frågan vad jag ska ha för grejor till den. Kollat runt en massa och det dräller verkligen med delar till E36or. Beställa från england och tyskland är nog det som gäller.

Någon som vet en bra setup med chassit får gärna bidra med dessa här.

Tack för alla svar.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5631


Trådstartare
Såhär ska en E36 se ut i min regi:

Vet ni något mer om denna bil så hör gärna av er. Hittade denna bild i min msn nerladdade bilder...

_________________
R0b1n F0rsb3rg
"Full of sport mind & luxury feeling super potential in winter wheel iver"
______________________
Citera
Allmänt banåkaforum
Banbilsämne för en n00b?
<<   1, 2
4511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande