Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3475 besök totalt |
Kostnad för en säsong i Renault Junior Cup
Sitter som vanligt och drömmer om att komma ut på racingbanan och upptäckte rätt nyligen Renault Junior Cup. Ser ut som en väldigt intressant serie. Helt klart något man vill köra. Men det kostar ju såklart lite pengar också så jag undrar om någon som har kört en eller några säsonger skulle vilja dela med av några siffror om hur mycket det har kostat så man vet vad man måste lägga ner för att man ska kunna få köra lite bil på en bana. |
||
Hej!
Efter i alla fall två års erfarenhet av Renault Junior Cup hoppas jag kunna ge dig lite info om vad det ungefär kostar att åka (icke inkluderat startavgifter): Först gäller det ju att "välja" bil. Den äldre Renault 5an är väl kanske en bra start om du bara vill prova på att åka lite, en bra i ordning gjord sådan går på runt 10-15 000 kr. Om du dock känner att det här vill jag nog hålla på med ett tag och vill satsa lite mer är det Clion som gäller. Som du kanske sett på annonserna går dom från allt mellan 80 000 ända till 100 000 kr (vi köpte våran för 85 000). Det är väl nånstans där priset hamnar om du ska köpa en färdig. Vill du däremot bygga en ny Clio så drar det iväg bortöver 100 000 kr, vet flera bilar som kostat cirka 110 000 kr att bygga men å andra sidan vet du i alla fall vad grejerna går för när du kommer ut med den på banan. Som du ser beror kostnaden mycket på hur mycket du vill satsa och sedan tillkommer ju startavgifter, boende kanske, bensinpengar osv. Osv. Men nu kanske du har fått en lite bättre inblick om hur det ligger till kostnadsmässigt. Angående startavgifter förresten, låg de på 1800 kr/tävling förra året om jag inte har fel (*5 tävlingar=9000 kr totalt). Har du fler funderingar är det bara att fråga på så ska jag (eller nån annan insatt) besvara så gott det går ![]() MVH Erik _________________ Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång! |
||
Re:
Ingen fara! och som sagt, har du fler frågor är du välkommen att skriva här så svarar vi på dem så gott det går! _________________ Erik Gelotte, Golf II Grp. H-bygge igång! |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3475 besök totalt |