Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (699 totalt) |
viktfördelningsfråga
skrev på ett forum att ja ofta hör impresa ägare säga att deras bilar har bättre viktfördelning pga boxermotorn. genast skrev nån att "men totalvikten är nog densamma" samt "vad har tyngdpunkten med viktfördelningen att göra" samt " Att motorn är tung i botten gör ju inte att vikten flyttas bakåt mot mitten av bilen." allt handlar om när rally impresor hoppar och nosen dyker. så till frågan: har inte motorns placering nåt med viktfördelning att göra eller har ja just nu ett otroligt hjärnsläpp.. eller har alla impresa ägare ja pratat med oxå haft hjärnsläpp? _________________ MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744 |
Jo, motorn har väldigt mycket med viktfördelning i längsled att göra. Och det blir inte bättra av att den hänger långt fram. Däremot har boxern lägre tyngdpunkt vilket skulle kunna vara bra.
Men jag tror viktfördelningen spelar mer roll för balansen i bilen än tyngdpunkten. Mycket vikt i ändarna är aldrig bra heller, även om totala viktfördelningen är bra. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
För att vara lite petig så är tyngdpunkten även ett sätt att uttrycka viktfördelning.
Tyngdpunktens läge är ju inte bara ett höjdledsmått även om man oftast bara talar om tyngdpunktens läge i höjdled. Tyngdpunktens läge i längsled är ju egentligen ett annat sätt att uttrycka viktfördelningen på. En boxer flyttar mycket riktigt ner tyngpunkten men genom att boxermotorn är kortare än en rak motor kan den även flytta tyngdpunkten i längsled. _________________ Tomas Lindbäck |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (699 totalt) |