Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW 1500 Typ 1 1967 - avsomnat säljes | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (41815 totalt) |
Hejsan, 8:e bubblan här om jag räknat rätt
Tänkte ta och presentera min bil, målet är att bli en gat/ban/stippen-bil. Bilen är en VW bubbla (Typ 1) som rullade av bandet i augusti 1966 och vi försäljning här i Sverige var dess officiella beteckning VW 1500 LIM 113, vilket betydde att baki satt en 1500 cc motor, egentligen 1493 cc, på 44 ystra hästar kopplad till en fyrväxlad växellåda med svingaxel. Fram satt det för första gången i bubblans historia skivbromsar med bakhjulen fick hålla tillgodo med trummor. Fartresurserna var imponerande med en 0-80 km/h tid på dryga 18 sekunder och toppfart på kollosala 130 km/h. Efter en del år hamnade denna bil ihos mig i feburari 2006, eftersom man hade jobbat i ett halvår och var trött på att cykla till jobbet passade det dessutom bra att man helt såld på gamla luftkylda folkor, framförallt Typ 1. Eftersom jag inte hade tillgång till något garage det första året hände inget förutom att köra runt och sladda. Om vi tar ett stort kliv till hösten 2006 började jag plugga uppe i Arjeplog till Högskoleingenjör i Bilsystemteknik. Och till slut fick vi tillgång till ett garage där man kunde göra lite större arbeten. Under resten av 2006 och våren 2007 hände i princip ingenting, både på grund av finaniella svårigheter och idéöverflöd, med bilen förutom lite mer sladdande. När höstterminen 2007 började hade jag dock bestämt mig för ett koncept som jag tyckte var bra. Hela Plattan blottades från karossen och arbetet med att rensa platan från underredsmassa påbörjades, fy fan va jobbigt. Efter diverse rostlagingar, bagvagn omgjord till IRS-upphängning och förstärkningar av bakvagn såg den ut såhär: och senast i helgen har plattan påbörjat målning med rostskyddande färg: Det är där läget står nu. Motorn kommer bli en typ 4 från en grön Folkabuss från mitten 70-tal, kommpletterad med Megasquirt med triggertändning och turbo. Denna morot satt även i VW Typ 4, VW-Porsche 914 och Porsche 912. Målet är att bilen skall vara klar till Bugrun som alla väl vet är 6-8 juni! Det som skall göras tills dess är: Chassi: Sätta in skyddsbur Fixa ny framvagn Nya hjul Nya hjullager runt om och bromsar Rensa bärarmar bak Nya stötdämpare runt om Montera styrkortare Montera snabbväxling Motor Borra och gänga oljakanaler Sätta in nya lager Ny kamaxel och lyftare Hårdare ventilfjädrar Större oljepump Putsa kanalerna i topparna Bygga turbosystem med alt vad det innebär Bygga ihop MS och mappa Inredning Skruva dit två skalstolar Fixa moccaratt Nya instrument 6-pkt bälte Kaross Ny brandvägg eftersom intercoolern kommer ligga ungefär är baksätet en gång var Göra en avtagbar bakdel Polykarbonatrutor Lätta dörrar maximalt Det är en del att göra och iom att jag studerar har jag varken hur mycket tid eller pengar som helst men då och då är det ju tenta vecka, då brukar det bli en hel del gjort. Och den som räknar rätt ser att jag ändå har fem månader och två veckor på mig, så det skall väl funka, kanske... Hälsningar från ett mörkt och snöigt Lappland |
Kul med fler bubblor.
Bra att du satsar på Bug Run. I år kommer det bli stort! Jag kommer som vanligt ha hand om tidtagningen på dragracingen. Bara att komma upp och säga hej. Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
Välkommen!
Som sagt trevligt med fler bubblor. Dragracing ligger i mitt blod så det välkommnar jag men även mer och mer banracing. Det är himmla kul med en underhyggare som en bubbla. Vad kommer du att göra för att få till bromsar och väghållning så du kan ta kurvorna utan allt för mycket mod? _________________ Fredrik Reichel |
Angående bromsar tänkte jag skaffa Talbot ok fram och slitsa skivorna, kanske försöka på mig en kylning på bromsarna som jag har lite idéer om. Bak skall jag nog sätta dit typ-3 trummor.
Jag har 944 Turbo grejor men dom kommer nog inte på i denna omgång. Fjädring: Bak har jag 944 Turbo torsionsstavar och hårdare gasstötdämpare fram blir det hårdare dämpare. Fetare R-däck runt om skall väl hjälpa till lite iaf. Sen tänkte jag kanske försöka få dit 944 kränghämmare ibak och en lite större där fram. Sen så nya urethanbussningar runt om Sen självklart hoppas jag att den blir lite lättare och på så sätt blir det automatiskt bättre bromsar, väghållning och fartresurser. |
Nu har det hänt lite grann sen senste uppdateringen.
Chassit ar nu helt målat och håller väl borta rosten i några månader i alla fall... Lite andra småsaker blev också målade. Jag har provmonterat 944 bärarmar, dessa skall dock inte användas denna säsong men förhoppningsvis nästa. Lite pillande med motorn har också hunnits med. Vissa pluggar till oljekanalerna är kända för att pluppa ut, särskilt vid renoveringar när oljetrycket är högt igen. Därför kan man ta bort de gamla pluggarna och gänga för att sätt in pluggar. Hemtillverkad glidhammare,"It ain't pretty but it works" om du vill se fler bilder och lite mer förklaring kring saker kan du besöka min nyöppnade hemsida om detta projekt: rearengine.com Hälsningar |
Mmm.. Kdf-Wagen!
Det var länge sedan. Jag har också haft min beskärda del av typ 1or. Hade en mycket trevlig Callooker (pistagegrön.. ) med en 1914 cc motor, 044 toppar, 2x IDF, Eagle 284 kam etc.. Jobbade på Custom & SpeedParts på den tiden, vilket inte gjorde saken bättre. Vi hade mycket godis på hyllorna. Körde ifrån mååånga med den! Jag har dock aldrig varit en fan av typ4 motorer, det är en bussmotor.. Men med turbo blir det säkert bra! Lycka till!! _________________ Håkan Persson |
Nja, typ 4 satt ju faktiskt först i familjebilen 411/412, och senare även i VW-Porsche 914.
och vill du dessutom ha 600 häst och inte behöva riva motorn efter var 402 meter kan du inte ha Typ 1...=kunna köra bana Mvh |
Dåligt med uppdateringar här tycker jag!!!
Men ialla fall. Förra veckan prövades 944 bärarmar bak men kommer tyvärr inte att användas till denna säsong pga framför allt tid. I helgen fixades det med framvagnen, eftersom jag har köpt en ny kortad framvagn behövdes fjäderpaketen och styrarmarna också kortas motsvarande grad. När detta var gjort bultades framvagnen fast på plattan och spindlarna med bromsar sattes fast. Sedan skruvades bakvagnen dit med drivaxlar och växellåda. Nedsänkning för stoppskruv Bärarmar monterade Kapad styrarm Kortade styrarmar Bakvagn på Efter hjulen var påskruvade började jag gräva fram karossen som nu hade ett ganska ansenligt snötäcke på sig. Väl inne i garaget lyftes karossen på plats, efter lite kapande i den för att inte slå i vissa modifikationer på plattan. Nere på hjulen Kaross på väg ner Karossen nere, ser lägre ut i verkligheten En till Jag började även passa in buren, men hann inte mer än börja slipa på huvudbågen innan det var dags för hemgång. Hemsidan uppdaterad med bilder och text: www.rearengine.com Har även kommit fram till att vissa uppgraderingar på bilen får stryka på foten iom en något begränsad ekonomi men jag tyckte det var viktigare/roligare att komma ut denna säsong, med lite sämre spec dock, än att vänta ett helt år till eftersom jag ändå planerar ganska omfattande ombyggnationer nästa vinter. Mvh |
Jo det är det som är meningen
IC:n e nån kinasak, ungefär 50x30x10 cm, skall förhoppningsvis klara av även nästa version av motorn. Turbon blir till att börja med en Garret TB343 från en SAAB 9000 -86, som hade 175 hästar original. Mvh |
Förra helgen hände mycket lite grann igen
Glasfiberkylplåtar över cylindrarna, som i ett tidigare skede hade bortrationaliserats, slipades till och passades in. Glasfiberkåpor Insug från en insprutare har införskaffats och kapats till. Spridarhålen är tänkt att borra upp så att moderna spridare passar. Insug Hemsidan som vanligt uppdaterad med större bilder: http://www.rearengine.com Mvh |
Nej, tyvärr. En klasspolare till mig som har den, tyvärr har han knappt rört den sen han köpte den i höstas
Mvh |
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
I den gångna veckan blev det lite mek igen.
Insugsrören borrades upp till 14 mm för att moderna spridare skall få plats. Hål Spridare Sen var det dags att bygga lite insug, insugsrören är byggda av rör med innerdiameter på 34 mm vilket matchar portarna och de original insugrör, och skall förmodligen vara ganska bra storlek med tanke på mitt väntade effektuttag och ventilstorlek m.m. Runners Båda sidor klara Efter detta konstruerades plenum vilket består av två 3-tums rör på varje sida ochh som binds ihop av ett till tretums rör mellen de två, där också spjället kommer att sitta. Plenum Ena sidan Mellanrör och fläns för spjällhus Hela systemet färdigt Runt och fint Sen så hittade jag en rolig liten sak ute på skrothögen. Nån som kan gissa vad jag ska använda den till? Nån grej (skall inte använda hela) Hemsidan som vanligt uppdaterad, www.rearengine.com. rallyelwood: ta't lingt brorsan... Mvh |
Gissning 1 A
Att du ska kunna remote öppna ett avgasspjäll för att kunna lufta turbon utan ljudämpning. Du använder vakuum/tryckdosan alltså för att manövrera ett vanligt spjäll. Jag hoppas att jag har rätt med denna gissning Gissning 1 B Egen modell av blow off till turbon. Egna spjället öppnar när det blir högt vakuum på inlopps sidan innan gasreglage spjället. Samma vakuum / tryckdosa som ovan. - - - - Gissning 2 Säg att jag har fel......någon slags hemma gjord mega wastegate? Vill inte gissa på vilken du tänker använda i så fall...:-) _________________ Fredrik Reichel |
Gissning 1B är väl närmast. Kommer dock bara använda mig av övre delen för som jag sätter på före spjället, med en vaccumslang till insuget, som en vanlig dumpventil (blow off).
Mvh |
Lite pill har hunnits med den gångna veckan
En efterlägtad stol har dyckt upp, denna bhövs då bågen skall passas in. Det medföljande fästet kapades och höjdes lite för att få till vettig sitthöjd: Sittastillstolen Modifierat fäste Stol i bilen Huvudbågen till buren har passats in och med punktade plattor skruvad fast. Huvudbåge Framstöttor www.rearenine.com Mvh |
Våra race- och banåkarbilar VW 1500 Typ 1 1967 - avsomnat säljes | 1, 2, 3 >> 5 besök senaste veckan (41815 totalt) |