Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (1671 totalt) |
Bygga en elräser?
Vad ska man då tänka på? Kanske kan ta upp detta i denna tråd? Mer tekniska grejer istället för miljömässiga. Som ju såklart är en del av det hela men... ja, ni fattar... ![]() Jag kan börja! ![]() Jag har hittat några olika motorer, den största jag fått tag på som går på likspänning är 120Volt. Men jag vet inte om det räcker. Högre volt ger ju lägre förluster. Dock har jag inga bra batterier. De är ju rätt saftigt dyra om man ska ha tag på bra grejer har jag förstått. (Det är anledningen till att jag har hittat en massa beggade motorer - de slänger helt enkelt hela trucken eller vad det nu gäller för maskin istället för att byta batterier) Tja, jag spekulerar lite här... Fyll på om ni tycker det är intressant eller flytta tråden till lämplig forumdel/papperskorg... ![]() ![]() EDIT: Ändra till elRÄSER - för det är ju det som är intressant!! ![]() |
||
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Jag tror inte att en likspänningmotor på 120 V är så bra att utgå ifrån. I exemplet strax ovan mitt inlägg
användes en växelströmsmotor på 135 000 W (motsvarar ca: 180 hk). Vid 120 V skulle det innebära att du skulle behöva hantera ca: 1100A vid maxeffekt. Det är en väldigt hög ström. Uppskattningsvis 100 bilbatterier (en matris av 10 x 10 batterier) som skulle funka i 10-15 minuter (ingen vetenskaplig uträkning). Jag tror att det är bättre att satsa på motorer med högre spänning för att få ner strömstyrkorna (lite som tåg som drar megawatt och drivs på 16 000 Volt). Växelström är lättare att reglera vid dessa effekter (eller är det bara något jag har fått för mig?). _________________ Jörgen Eriksson |
||
Jo, jag misstänkte det.
Jag kan inte så mycket, därför jag starta tråden... ![]() Tror att den i Halmstad gick på 400Volt, men är inte säker |
||
Hur man hanterar frågan är mycket en kostnadsfråga. Ska man göra något billigt och kul eller dyrt och roligare.
Ska man göra något billigt så kan man mycket väl utgå ifrån blybatterier men då blir man drabbad viktmässigt rätt mycket. Eller så får man kolla på effektsvagare motorer. Det är ju ok om man kanske ska tänka sig något som bara är betydligt större än en gokart. Där är det inte fart rakt fram som räknas utan kurvhastigheten. En lagom stark dc-motor, en enkel motorstyrning (det är ett litet problem (kan jag ta fram schema på)) och några fritidsbatterier borde göra att man fick något kul att snurra runt med om man har ett lagom stort chassie. Denna har ju funnits i några år och den har en dc-motor på några kW och 3 eller 4 fritidsbatterier. http://www.cityel-import.dk/ Ska man däremot upp i effekt så får man nog kolla på andra lösningar. Dels så måste man upp i spänning (som Jörgen skriver) för att inte få ohanterliga strömmar. Det gör att man inte vill köra med dc-motorer utan trefasditon med anpassad styrning (kallas borstlösa dc-motorer). Dc-motorer är lätta att styra men de genererar en förfärlig massa störningar och man vill inte ha så höga spänningar med mekaniska kontakter. Ska man upp i dessa spänningar som kan bli aktuella (några hundra volt) så bli blyaccar ohanterliga bara i det utrymme de tar. Man behöver kanske 30-40st. Då är det mer aktuellt med litium-varianter. De är dock förfärligt dyra (de jag har sett). Kanske någon har tips på bra accar som inte är så dyra men som klarar några hundra ampere kontinuerligt? Gör man denna investering så kanske man inte vill utgå ifrån någon befintlig ottomotorförsedd bil. Där finns ju en massa saker som man delvis kan klara sig utan på en elbil. Växellåda och övrig transmission exempelvis. De kan ju ersättas med navmotorer. Bara att fästa länkarmarna i motorn och på med hjulet på andra sidan och köra. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Skummade igenom det här forumet, och där verkar finnas lite matnyttigt
http://www.diyelectriccar.com/forums Hittade bl a en länk hit http://www.evhelp.com/index.htm EDIT: se även http://www.proev.com/ _________________ Johan Lekås |
||
http://www.grassrootsev.com/index.ht
http://www.grassrootsev.com/motor.ht där fins de en helmassa coola bilar kanske du kan sno nå ideer därifån eller köpa ett kitt ![]() _________________ tomas blomstrom |
||
Ett företag i USA/CA, som heter http://www.acpropulsion.com/ gör konverteringar.
Jag har nämnt om dem tidigare i nån tråd om Tesla. En herre från Chalmers, vid namn Frank, gör just nu examensarbete där. Han kanske har något förslag. Vet inte om man fortfarande kan kontakta honom via mailen han anger på sin hemsida men det är väl vät ett försök: http://home.swipnet.se/frankzz/ Hälsa från mig, så får du garanterat ett spydigt svar ![]() (Hans Amazonbygge är värt några minuters klickande...) |
||
Hög verkningsgrad, klarar höga varvtal (mindre behov av flera växlar), effektiv bromsenergiåtervinning och lägre vikt/mindre storlek för given effekt. Bland AC motorerna är synkronmotorn med permanentmagneter den mest lämpliga (lägre vikt, högre verkningsgrad) men också det dyrare alternativet. Induktionsmotorer är lättare att få tag på i lämplig storlek. Till skillnad från förbränningsmotorer så är det vanligen inte motorn som begränsar effektuttaget hos en elbil, utan det är batterierna, så batterierna kommer att vara det största problemet. Blybatterier är inte lämpliga för applikationen, NiHH eller litiumbatterier bör det vara. Batterierna bör vara försedda med någon form av kylning, troligen är vätskekylning mest lämpligt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1 besök senaste veckan (1671 totalt) |