Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
TVR T350
1 besök senaste veckan (4079 totalt)
Marcus_72
Södertälje
Här sen Sep 2005
Inlägg: 33


Trådstartare
TVR T350

Hej,

jag skulle vilja se vad den allmänna uppfattningen bland rejsputtar är när det gäller TVR.

Jag har hört så mycket om det märket. Är bilen bara skräp?
Konstigt nog är det bara TVR-ägare som talar gott om dem...det är min erfarenhet.

Har hört att temperaturen i växellådsoljan fortplatar sig upp i växelspaken så den blir mer än lovligt varm när man pressar bilen...

Går det att få en bil med de prestanda till ett liknande pris?

_________________
Marcus Freivald
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Det är en riktigt läcker bil men den är ju engelsk, så man får väl räkna med att den har lite egenheter för sig...
Fast att växelspaken skulle bli varm låter inte som ett speciellt allvarligt problem om du frågar mig. I värsta fall får man väl byta knoppen mot en som inte leder värme så bra! Eller så monterar man kylare på lådan så den inte blir så varm

Har du kollat på pistonheads? Där verkar det finnas både inbitna entusiaster och realister som säger som det är.

Min TVR har väl fungerat bra för mig, men den ju gammal samt renoverad i Sverige och har motor och låda från Volvo så den kan man nog inte jämföra med.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17977



Jag borde inte utge mig för att vara kunnig i ämnet, men för ett par år sen funderade jag allvarligt på en sån. Den stora akilleshälen verkar vara motorerna som inte är tillräckligt tåliga. Det finns en firma som har ett "tillförlitlighetskit" som tydligen löser problemen, men det är inte billigt.
Grundrådet är att ha en buffert liggande för att kunna köpa en ny motor eller renovera den gamla.

Alternativet är att köpa en äldre TVR med Rover-baserad maskin, men de är ju inte lika tuffa...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Marcus_72
Södertälje
Här sen Sep 2005
Inlägg: 33


Trådstartare
Jodå, har allt kikat på pistonheads. Anglosaxerna är dock eniga i att det är en bra bil...med engelska mått mätt då..

Teknikens värld testade Sagaris(vilken man får tro har samma kvalitet som T350):

Den lilla TVR-fabriken är känd för sin kompromisslösa stil, men med Sagaris överträffar engelsmännen sig själva. Sagaris är lika mild som en rabiessmittad pitbull.


Sagaris är bilarnas svar på en punkrockare med röd tuppkam, militärkängor och "Antikrist" skrivet över hela pannan. Den är förbjuden för barn och tar du någonsin ut en dejt i en Sagaris så ska du aldrig någonsin visa dig i närheten av svärmor igen. Diskretion är en hederssak, säger man. Bullshit, säger TVR. Titta en gång på den violetta Sagaris. Visst liknar den något från en Alienfilm, med de smala strålkastarna. De stora intagen för kylluften ser ut som hungriga käftar och kan med säkerhet i alla fall sluka en mindre hund. Motorhuven är så perforerad av skåror och luftintag att man skulle kunna tro att "Jack the Ripper" har gått lös på bilen.
När du har skrämt upp folk genom att dyka upp i deras backspeglar och passerar dem får de syn på din bak. Den är på inget sätt mindre dramatisk. De två avgaspipor sticker ut i sidorna som två kanoner. På bakluckan tornar en stor genomskinlig spoiler upp på boomerangformade aluminiumfästen.

TVR Sagaris är baserad på den något mera diskreta T350 C, men de två delar inte några karossdetaljer. Sagaris har fått rollen som TVR:s gatracer och flera detaljer leder tankarna till en racerbil, till exempel den delade fronspoilern under de främre luftintagen, motorhuvens luftintag och inte minst urgröpningen i taket - så att föraren ska kunna ha hjälm på sig i kupén.
TVR har använt sig av sin aerodynamiska erfarenhet från Le Mans, där de i år har haft ett par Typhoon-racers tävlande. Skårorna ovanpå framskärmarna skulle egentligen ha lett ut varmluften från bromsarna, men i sista stund blev det för dyrt att lösa. Nu finns de bara där som en extra visuell effekt.
Karossen är som alltid när det gäller TVR byggd i glasfiber och står på ett chassi i stål. Det ger vagnen en vikt på strax över ett ton.
Under motorhuven finns TVR:s egen raka sexcylindriga motor på 4,0 liter, den skickar vid 4 000 r/min 400 hk ut genom bakhjulen via en femväxlad manuell växellåda. Motorn, som har torrsumpssmörjning, ligger lågt placerad bakom framaxeln. Med en totalvikt på 1 078 kilo så ska var och en av de 400 hästarna klara av att flytta på 2,7 kg (Porsche 911 = 3,94 kg). Sagaris exploderar från 0-100 km/h på 3,7 sekunder och toppar lite över 300 km/h. Om du törs. Som vanligt när det gäller TVR saknar Sagaris både airbags, ABS-bromsar och antisladdsystem.

Den violetta Sagarisen står i källaren på TVR:s nya showroom i utkanten av London. En lätt vridning på tändningsnyckeln och motorn vaknar med ett sånt vrål att larmen går på bilarna som står parkerade för nära.
TVR:s presschef berättar att TVR nu satsar mer på kvaliteten än någonsin tidigare. Men hans trovärdighet får sig genast en knäck, när klimatanläggningen inte funkar utan blåser den varma luften från motorn rakt in i kupén. Ingen höjdare i ett 27 grader varmt London.
I stan är Sagaris ganska lätt att umgås med. Kopplingen är lättarbetad och motorn har ett bra vridmoment också på låga varv. Efter en timmes körning kommer vi ut från stan och in i en skog.
Gaspedalen har en överraskande lång väg, men trampar du den ändå ner i botten så sticker Sagaris iväg som en gepard som fått vittring på middagsmaten. Det går inte att ta miste på motorns racinggener, den drar fantastiskt fin ända upp till 7 000 r/min där den låter som en Le Mansracer. Växelspaken i aluminium ska hanteras med ett fast grepp, den är mycket precis, men dessvärre blir växelspaksknoppen brännhet på grund av värmen från växellådsoljan.
Bilen stryker genom kurvorna som en laserstyrd missil, och krängning verkar vara någon som TVR aldrig har hört talas om. Med händerna på ratten känner du precis hur framhjulen beter sig.
En timme på öppna landsvägar med Sagaris är en fysisk upplevelse som lever upp till bilens bisarra design. Den bär sin personlighet utanpå huden och lämnar efter sig ett intryck som det tar tid att komma över.


Så visst finns det brister...men som du skriver så får man nog leva med dem.

En T350 går ju att få för kring 19000 Pund och uppåt vilket är moderat för en sådan prestanda och skönhet...


_________________
Marcus Freivald
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



En oerhört vacker bil!

Vart vänder man sig om man vill få hem en från England?
Mvh Håkan

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Ligger effekttoppen vid 4000rpm? Ganska massivt vrid vid det varvtalet iofs. Men om den ändå varvar 7000?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17977



Re:

Eric Josefsson skrev:
Ligger effekttoppen vid 4000rpm? Ganska massivt vrid vid det varvtalet iofs. Men om den ändå varvar 7000?
Näe, de har skrivit lite galet.
350.0 bhp @ 7200 rpm
393 Nm @ 5500 rpm
Verkar vara de siffror som normalt uppges.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4334



Jag är inte speciellt insatt i ämnet, men häromdagen läste jag följande artikel:
http://www.pistonheads.co.uk/news/default.asp?storyId=17422

Bitvis mycket roliga formuleringar... "Quality was less of a problem than the loads placed on the parts."

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Frågan är ju om en "vanlig svensk motorrenoverare" kan lösa eventuella motorproblem som uppstår eller om man verkligen måste vända sig till en engelsk specialist?
Visserligen är det sällan något problem att hitta mängder av just engelska specialister på småseriebilar men ändå...

Både Sagaris och T350 är ju såååå läckra. Vill ha!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jonas Jonsson
Vallentuna
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1947



Vet inte varför men jag tycler dom är helcoola TVR. Vore kul att höra lite fler åsikter fårn ägare hur dom är att äga. Rak sexa på 4 liter måste vara underbart i en så lätt bil. Ljudet vågar jag knappt ens tänka på hu ballt det måste vara

_________________
Jonas Jonsson

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Läste lite om speed-six motorerna. Det finns helt klar en hel del bekymmer med dem men det går ju uppenbarligen att lösa. Fast i vanlig ordning så kostar det en slant. Intresserade kan kolla på följande länk så hittar ni en del om dessa motorer.
http://www.pistonheads.com/gassing/forum.asp?h=0&f=152



Men vem f-n bryr sig om pengar om man får möjligheten att köra runt i en Sagaris? Man lär ju bli kung på banmötena i alla fall
http://www.pistonheads.com/pics/news/15317/tvr_sagaris_2007_ciceley-L.jpg
http://www.mcarsweb.com/tvr/sagaris.jpg
http://www.leblogauto.com/images/20050903tvr112b.jpg

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
stenben
teckomatorp sweden
Här sen Jun 2006
Inlägg: 63



Stackars snubbe som ligger före den.

Kommer bli sketarädd när han kollar backspeglen för att bromsa in till nån kurva och skutta ut i lecakulorna utan att fatta vad som hände när 4liter rak 6a ylar förbi.

Suck en sån pojkdröm den bilen thumbs up

_________________
Alexander Viksten
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Riktigt vacker bil men det gäller nog att hitta ett bra exemplar annars kan det nog bli riktigt dyrt att få ordning på den omdet blrjar strula.

I det senaste nummret av tidningen EVo(nr 114) har dom en köp guide till T350 kanske kan vara intresant för dig att läsa.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Marcus_72
Södertälje
Här sen Sep 2005
Inlägg: 33


Trådstartare
Re:

Hakan skrev:
En oerhört vacker bil!

Vart vänder man sig om man vill få hem en från England?
Mvh Håkan


Ja www.pistonheads.com/sales brukar ha en och anna läckerbit till salu.
Kul att så många svarat på tråden.

Funderar lite på en Ford Mustang GT, bakpartiet är ingen höjdare men framifrån är den snygg.
Men inte lika snygg som T350.....

_________________
Marcus Freivald
Citera
Hakan
Örserum
Här sen Nov 2005
Inlägg: 81



Re:

Marcus_72 skrev:
Hakan skrev:
En oerhört vacker bil!

Vart vänder man sig om man vill få hem en från England?
Mvh Håkan


Ja www.pistonheads.com/sales brukar ha en och anna läckerbit till salu.
Kul att så många svarat på tråden.

Funderar lite på en Ford Mustang GT, bakpartiet är ingen höjdare men framifrån är den snygg.
Men inte lika snygg som T350.....



Tack för länken.
Verkar som att man kan få en T350 i bra skick för 250-300.


Ja om du har möjlighet att få hem en från USA så kan du komma undan billigt. Dessutom går dom att få riktigt svängvänliga


Mvh Håkan

_________________
Håkan Bergkvist
Toyota GT86
Citera
Allmänt banåkaforum
TVR T350
1 besök senaste veckan (4079 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande