| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpa "sportbil" Behöver hjälp!
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4780 totalt) |
|
Hejsan. Efter ett liv med volvo 740 av olika modell ett par BMW 3 serie och en stor klumpig V70 AWD så har jag nu bestämt mig för att jag är inte 43 utan jag är fortfarande 23år (Sant jag är 23! Bara gillat svensonbilar hela mitt liv) Så nu tänker jag sälja av min BMW e36 328i med automat och köpa vad man säger "sportbil" Det jag har tänkte på är : *Supra N/A Targa Automat (importerar själv) *Supra TT Manuell (importerar själv) *BMW z3 coupe 2,8 manuell *3000GT TT manuell Jag är riktigt sugen på en SUPRA TT men priser hindrar mig lite från att köpa en vänsterstyrd. Det är inte riktigt effekten jag är ute efter så jag har även tittat på N/A motorer men då med targa. Mer No Go ALL SHOW liksom. Även en BMW z3 coupe har jag i tankarna. Snygg , men går inte så bra mot dom andra. Jag skulle jätte gärna vilja höra lite erfarenheter och tankar bakom detta. Kända problem, tankar och ideer. Jag skulle juh gärna vill köra lite bana och konkörning också ibland. så man får ha det i åtanke. Vad tycker ni ? _________________ Magnus Fernlund |
||
|
Jag skulle bara provköra en BMW Z3 coupee, men blev kär. :woot: Har inte varit utan z3 sen dess. Jättebra på bana också och inte jättedyr.
Kan ju tillägga att vi har var sin jag och min sambo, för den är så rolig att köra. Kan rekommendera den, men provkör så har du nog lättare att bestämma dig. Det går ju alltid att byta om du tröttnar, vilken sportbil det än blir
|
||
|
Re: Köpa "sportbil" Behöver hjälp!
En spontan tanke som kanske är lite ogrundad men värd att tänka på... Vad är vikten på en körklar bil i nån av de där modellerna? Jag tror att speciellt Mitsu 3000GT är en rätt tung vagn, mer en GT (långfärdsvagn) än en bansmiskare? Tung bil = mer slit på däck, stötdämpare och bromsar på banan? Personligen skulle jag nog siktat på BMW Z3 Coupé som ban/busbil, om plånboken inte behövde vara med i funderingen.
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
|
||
|
Z3 Coupé är väl lättviktaren i det gänget (även om den inte är en flugviktare den heller).
Maxda RX7 FD är ju ungefär lite samma stuk (lite motorstarkare sportbilcoupé) men då lättare men Wankeln kanske inte passar alla. Porsche 968/CS finns ju alltid (och CSen sjunker inte i värde längre). oavsett vad som är snabbast runt banan är det lite jobbigt att behöva uppgradera bromsar mm för att klara ett antal 15minuterspass på bana under en dag och sen kunna ta sig hem. En del vagnar klarar sig inte långt med orginalutrustningen oavsett hur väl dimensionerat det är för en autobahnsinbromsning i timmen (och vikten är ju största boven). |
||
|
supra z3
http://www.mytoyotasupramk3.com/pict
z3 röd - 8000,- euro (~75000) + ett 50 tal till http://www.kapaza.be/Autos/BMW/?sort _________________ hartmut stammler |
||
|
Verkar som de flesta här rekomenderar z3 ? ok..
om man bortser från banåka då ? om ni kan tänka i dom banorna hehe
Skall funka fram och tillbaka till jobbet, åka lågnt, köra lite nattliga raktfram race , åka och handla ? _________________ Magnus Fernlund |
||
|
Re:
Är det inte banåka, så är du på fel forum. Detta är ett banåkarforum.
|
||
|
Re:
Men föreslagna bilmodeller (som fömodligen speglar trådskaparens önskemål/tankar) är ju alla en bra bit från Speedstern (och annat lätt och hurtigt).
|
||
|
Har också haft en Z3 Coupé 2,8.
Mycket körglädje för pengarna och lämpar sig för både gata och bana. Jag körde iofs inte på bana med min, men körde ibland som om jag vore på en bana.
_________________ Ronny Steisjö ____________________________ Porsche 996 -00 |
||
|
med lite uppgradering och inställning så fungerar en z3 utmärkt i de flesta sammanhang.
Kolla in www.snowdragon.se vi kör med dessa på bana och som pendlar bil..otrimmad maskin..
I våra couper sitter H&R ringen kit framtagna av Dan på forza och stålspunna slangar.. det är en riktigt bra start..då får man en Z3 som går riktigt fint på bana och är helt ok att köra till jobbet..det blir små förbättringar i år typ m broms och lite godis från millway..
\matz _________________ Matz Olli 0702-263604 Fluffen en gammal grön compact |
||
|
|
||
|
Re: Köpa "sportbil" Behöver hjälp!
Ingen av dessa är väl sportbil
Sikta på en så lätt bil med så bra chassi som möjligt. Behöver du inte mer än 2 platser --> Boxster!! Grymt fin sportbil oavsett ålder/motor. Funkar året runt. _________________ Jan Å |
||
|
Nackdelen som jag upplevt med Z3 (både Coupé och Roadster) är att jag känner mig så lång i bilen. Jag måste huka mig för att se under backspegeln i korsningar. En skalstol på golvet borde lösa problemet...
Visst, man sitter högt i alla bilar men just Z3:an är nog den enda som backspegeln verkligen är i vägen. Är normallång, 183 cm. Chassiesättningen är mjuk även i M-bilarna. Har aldrig själv ägt någon Z3:a men i familjen finns en 2,8 roadster och tidigare fanns en M Coupé. Mitt tips på helrätta bansmiskare: Porsche 968CS eller M3 E30.
_________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||
|
Bland de bilar du räknat upp blir valet Bmw Coupe. Får jag komma med egna ideer skulle jag
titta på Samsons förslag men kanske helst en fin 944 turbo , tycker det luktar lite rattlås-racing om den här tråden och 944T har definitivt rödljuspotential också! Men Cooper S är ju förstås mitt förstahands val ! Lycka till med kommande köp , blir du inte nöjd är det bara att byta , lätt som en plätt.
MS// _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||
|
Re:
Tack, varken jag eller Lasse Swärd är således ute o cyklar _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
|
Det står en jäkligt fin Miata på Mercedes i Karlskrona. Jubileumsmodellen med 6 petad låda, hardtop, 7500mil, 99,000kr har för mig att det var en -99a
|
||
|
Det står en jäkligt fin Miata på Mercedes i Karlskrona. Jubileumsmodellen med 6 petad låda, hardtop, 7500mil, 99,000kr har för mig att det var en -99a
|
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4780 totalt) |