Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
IR insug.
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13983 totalt)
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Kommer den gå filterlös?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Eric Josefsson skrev:
Kommer den gå filterlös?

Nej, jag har några tankar om hur det skall lösas men inte bestämt mig ännu.
En snygg lexanlåda med stor volym som dessutom tar kalluft är en tanke.
Göran

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Eric Josefsson skrev:
Kommer den gå filterlös?

Nej, jag har några tankar om hur det skall lösas men inte bestämt mig ännu.
En snygg lexanlåda med stor volym som dessutom tar kalluft är en tanke.
Göran

Såg ut som det var lite dåligt med plana ytor att täta emot bara, därför frågan.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Eric Josefsson skrev:

Såg ut som det var lite dåligt med plana ytor att täta emot bara, därför frågan.

Jag förstår frågan i och med att jag lurat mycket på den själv, men jag vill inte låta jobbet stanna av och sitta på rummet å lura. Jag tänkte även att trattarna skulle gå in en liten bit i luftburken och då blir det att täta mot den runda halsen. Det får väl bli någon mera bild senare.

Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Nu har jag gjort ett luftfilter. En burk i lexan för lite bling effekt...
Så kan jag få lite kalluft uppifrån oxå.

Göran

Fixhult
Här sen Apr 2004

Är det inte Lexan för att du ska kunna se nåt i bakrutan?
Det hade ju varit en lite vettig anledning (du kan ju hävda det iaf )

Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Är det inte Lexan för att du ska kunna se nåt i bakrutan?
Det hade ju varit en lite vettig anledning (du kan ju hävda det iaf )

Jo, men det ä sant. Om Du kollar min hemsida så har jag i alla år haft genomskinlig
luftburk för att se i backspgeln. Men filterburkarna har varit mer eller mindre snygga.
Eller tunga, den har väger 700 gram med filter! Det är i och för sig ingen design på
burken nu heller men den blingar insuget då den är böjd med genomskinlig botten.
Jag körde falsar på trattarna.
Gammal som jag är, men det är kul om saker både funkar och ser fina ut. För att inte
tala om att få upp ljudet i maskin, det är som att få till ett bra bassolo!
Göran

Forshaga
Här sen Dec 2002

Var tog mitt inlägg vägen ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Göran Malmberg skrev:
Nu har jag gjort ett luftfilter. En burk i lexan för lite bling effekt...
Så kan jag få lite kalluft uppifrån oxå.

Göran

Vad blev det för filter (till vilken bil) och hur stor är filterarean (ungefär)?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Anders Jeppsson skrev:

Vad blev det för filter (till vilken bil) och hur stor är filterarean (ungefär)?

Det var en av de större vad jag kunde se när de gäller konsol filter. !,66 m^2.
om man veckar ut hela papplängden.
Hör till flera billar som Skoda o Wv, t,ex Golf tdi 1,9.
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Glömde, det kostar 79:-.
Då får man både ett pappfilter, med tanke på filterdebatten, och bättre pris
än KN. Eftersom det är stort så födar det nog okej ockå, särskilt om man byter
varje år, (300 mil).
Göran

Uppsala
Här sen Sep 2003

Det är lätt att kolla om det blir stort tryckfall över filtret om du ersätter en av skruvarna med en liten luftnippel.

Guson

Göteborg
Här sen Nov 2002

Spontant ser volymen i plenumet ut att vara i underkant, men hur stort är det eg?

BMW 330i -05
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Spontant ser volymen i plenumet ut att vara i underkant, men hur stort är det eg?

om filtret är så luftigt som det inte fans där så är det ju rätt öppet uppåt vad volymen anbelangar.
Ett spjällat plenum lär ju fungera annorlunda, eller? Jag har inte räknat det som en plenumvolym, men storleken är 200x420x100mm, där 100 är höjden till nederdelen av filtret, annars 140 högt.
Göran

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Skulle det behövas så går det väl enkelt att bredda plenumet och dubbla filterarean, räcker inte det så kan man ju dra ned sidorna så att man får plats med ett filter på var sida där också, dvs totalt 4 filter, i det läget borde man ha försumbart vaccum i boxen, klarar man sig med att endast ha filter i toppen av boxen så borde det ju gå att förse luftburken med kall luft också direkt utifrån, tex via takscoop? Eller är det möjligen likställt med helgerån på en klassisk bil som Panthera?

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Göran Malmberg skrev:
MaZ skrev:

om filtret är så luftigt som det inte fans där så är det ju rätt öppet uppåt vad volymen anbelangar.
Ett spjällat plenum lär ju fungera annorlunda, eller? Jag har inte räknat det som en plenumvolym, men storleken är 200x420x100mm, där 100 är höjden till nederdelen av filtret, annars 140 högt.
Göran

Sant, det blir väl nån slags överdel på den där med. thumbs up

Hur är det med trattarnas närhet med väggarna då? De som sitter i hörnet borde väl störas mer av grannen än de som sitter mot mitten? Nu är det väl nån grymt mystiskt tändföljd men flödesbalansen är väl inte oviktig?

BMW 330i -05
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Re:

Cobolt skrev:
Skulle det behövas så går det väl enkelt att bredda plenumet och dubbla filterarean, räcker inte det så kan man ju dra ned sidorna så att man får plats med ett filter på var sida där också, dvs totalt 4 filter, i det läget borde man ha försumbart vaccum i boxen, klarar man sig med att endast ha filter i toppen av boxen så borde det ju gå att förse luftburken med kall luft också direkt utifrån, tex via takscoop? Eller är det möjligen likställt med helgerån på en klassisk bil som Panthera?

Göran har väl släppt de flesta spärrarna angående originaliteten men det är inte enkelplåt i taket som sitter ovanför motorn. Det är ett par cm tjockt och fullt med lodräta mellanväggar från sida till sida på taket. Det har gjorts takscoop förr men jag skulle hellre slanga in luften från de bakre sidorutorna som ändå bara är kosmetiska eftersom de sitter ute i motorrummet. Själv slangar jag upp luften från bilens undersida ungefär i framkant på motorn.

Guson

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Cobolt skrev:
så borde det ju gå att förse luftburken med kall luft också direkt utifrån, tex via takscoop? Eller är det möjligen likställt med helgerån på en klassisk bil som Panthera?

Jag har ju haft takscoop på min förra Pantera med 4 IDA. Ett sk shakerscoop. Det ger inget ingrepp i själva bilen, om nu min bil har nått orginalvärde. Men som sagt, det får gärna se snyggt ut.
Göran

Bromma
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Re:

Guson skrev:

1
Göran har väl släppt de flesta spärrarna angående originaliteten men det är inte enkelplåt i taket som sitter ovanför motorn. Det är ett par cm tjockt och fullt med lodräta mellanväggar från sida till sida på taket.
2
Det har gjorts takscoop förr men jag skulle hellre slanga in luften från de bakre sidorutorna som ändå bara är kosmetiska eftersom de sitter ute i motorrummet. Själv slangar jag upp luften från bilens undersida ungefär i framkant på motorn.

Guson

1
På sätt och vis har du rätt, men faktum är att jag är stordiggare av GT-5 stuket, så det är inte mycket som är ändrat formmässigt mer än splittern. Fast den största "orginalförstörelsen" har nästan varit väl hård körning.
2
En bild på mitt förra takscoop. Ser lågt ut, men gav faktiskt ett övertryck i luftburken ända till 80% gas vid 100km/tim. Ganska slimt och kanske inte stör så mycket. 1/3 av filtret sticker ut bakom takavslutningen med fri vy upp mot molnen, så man gör ett par sidor frammåt mellan taket å luftburken. Scoopet har alltså en svängd bakkant som skickar fram luften över filtret.
Det kan kanske vara lite högre, eller vad säger stämman här på rejsa?
Göran

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Jag är inte mycket för stylingprodukter.. men...
Satan vad frän den skulle bli med en riktigt fet diffusor där bak, tror det skulle gå att få till en hyfsat bra funktion också om man inte har fullt så mycket vinkel

Ang scoopstorleken så räkna på ca 60km/h i lufthastighet genom scoopet och dimensionera mot motorns luftbehov vid full gas å maxvarv, höjdmässigt så kan det nog vara lite högre då det ser ut att sitta lite i underkant jämfört med takets kurva.

Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Har det hänt något med detta?

IR insug.
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (13983 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande