Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-01-10-> Autosport Intl, NEC Birmingham
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (18211 totalt)
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

P.P. skrev:

Det är kul att det fortfarande finns firmor som Lotus som vågar bygga små, lätta, effektiva bilar.

Enligt uppgift går den inte att gatregga i Sverige.

3-vligt med alla bilder! Tack!

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Darn shame Niklas.

I helt andra änden av tävlingsbilar hittar vi Galaxien.

Annan, lite mer hanterbar V8-bil.

Lätt svullen. Vem blir först på Rejsa med en?

Bara för att slippa tjatet ifrån Cortinisterna...

Min 20-åriga kollega som hjälpt mig redigera en del bilder (Tack Bramstedt) tänkte M3 så fort han fick se spegeln, men jag är tveksam.

1980 gjorde Stirling Moss comeback til racingen. I en Audi 80... Något han sagt sig ångra i efterhand.

Min gamla hjälte John Clelands bilar. Mannen som körde ifrån M3 E30 med en Vectra A, och som var redo att lägga sitt Visa-kort i pant, bara han fick tokgasa när S60-challenge hade sitt första (uppvisnings)lopp.

Det skulle ju vara auktion senare under helgen, med en del flotta bilar. Vad det svarta är för något har jag glömt. Hjälp mottages tacksamt.

Det här vet jag däremot vad det är.

Det här också. Vet du?

En av de finare Healey 3000 jag sett. Det skall vara ett internationellt Healey-möte i sverige i sommar, och jag tror de skall stanna till i glasriket. Får nog bege mig dit då.

I normala fall går man ju lätt i spinn över en Maserati 250F, men inte här. En förströdd blick, en bild, och så vidare.

Abarthen däremot kunde jag inte låta bli att stå och fnissa över ett par minuter. Jag vill ha en...

Med tanke på att den gode Bramstedt är på väg hem ifrån Göteborg i sin nyinköpta R32 GTR "as we speak", var det inte svårt att få honom att lägga lite energi på den här bilden. Tror det var Johnny Herbert som sålde.

okey... Triumph Stag, en av världshistoriens minst pålitliga bilar. Här anpassad för racing. Jaa, kans... nä förresten, aldrig i livet

och så avslutar vi dagen med en sportFiat till.

Så, kan jag hoppas på lite bidrag ifrån er andra snart? Det börjar bli lite ensamt som bildbajsare. Är ni rädda för dubletter kan jag tipsa om att jag har inte mycket tekniknörderi kvar, så där kan ni lägga ut vad som helst.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ditt detaljminne är enormt till flera av bilderna. Du har även snappat upp massor av saker som jag missat även fast jag stått och tittat på samma bilar

Dessutom är det så bra bilder thumbs up att jag inte riktigt orkat ta tag i mina ännu..
Men det kommer en laddning imorrn kan vi väl säga då, teknikvinklat och lite mer detaljer.

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Minne och minne, det gäller att läsa på. Nu vet jag t.ex att det är en Fisker som sticker fram nosen, att Daytonan är den första officiellt importerade, att det kommer sitta Aston-motor i Lola-modellen, att den KOMMER att köra Le mans och att det inte alls är en Fiat utan en Steyr Puch, precis som det står i rutan

Som hittat...

Som hittat, del 2

Men Maseratin ÄR balllare än Jaggan, och vad är väl £25000?

Det var ovanligt lite Grupp C-bilar på plats. Fanken vet om det var fler än Jaggan och Argon (?) här.

Men en och annan F1 syntes det. Tror mig ha sett A. Senna på karossen. Kan det tänkas stämma, Sören?

Huh, min kamera gillar INTE klarvita bilar.

Ser ni nu vad det var för blå underlighet borta på auktionen? Listerbilarna krigar numera vidare i den brittiska GT-serien efter att konkurensen i FIA-GT blivit för svår. Därmed inte sagt att den är lätt där heller, med Astons, Moslers, Jaggor, Ferraris, Corvetter, TVR:s och annat.

Hemtrevligt värre inne i Maseratikopian. Eller rättare sagt, rekreationen. Notera särskillt de smidga gångjärnen

Rally med gamla 911:or är tydligen hur stort som helst här borta.

Svullen.

Ja, Fredrik, känn ett styng av skuld över att du inte satt igång med förarbetet inför en lack den här vintern heller. Se så fin din bil skulle bli (Interskämt med en kompis som bor här i trakterna och som brötar omkring i en 911T -73 om somrarna, om ni undrar)

Det kommer ev ut en orange 911S till våren också, och en vit T ifrån... var det 68? Gammelgubbarna i trakten börjar visst få smak för veteranPorschar

Kraniel har visserligen redan lagt in en bild på den, bättre dessutom, men jag kan inte låta bli. Daytonan i racekostym är ju rysligt tuff.

Trist sällskap hade den också...

En lätt avvikande avslutning på "startfältet".

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Nu har några bilder har genomgått granskning och censur..

Vi kan börja med en motor som jag gärna skulle vilja ha.

Nipplar

Torra sumpar

och torra pumpar

Inredning i en mystiskt modern Formel Vee. P.P. avbildade den också.

Den här

var kejdedriven

Skitigt ska de va. Bilen körde nog för övrigt samma väg som oss till Birmingham..

Mer kedjedrift, denna gång i en äldre Mini

Formula Academy, cool folie, på håll iaf. En närmare titt visade på tidsbrist vid applicering.

Zcars med sitt bygga-rörhög-skruva-ihop.med-Mini-kaross koncept. Vad kostade ett komplett med allt gatlegalt kit? Drygt 200 kkr?

Racevariant

En av många

Rear shot

En av de absolut mest seriösa racesimulatorer jag sett thumbs up
Allt är egenutvecklat av den holländska firman som jag inte minns namnet på.
Grafik, fysik, ja allt är från scratch. Porsche (var det nån mer) har hjälpt till med bildata, Zandwoorth har släppt till det som behövts för den banan osv osv.
onlinemöjligheter fanns men det förutsätter en till av denna maskin.. Pris? Minns jag fel när jag säger dryga 3 mille för nåt som är startklart?

Låt oss anta att det finns anledning att tvivla när man skriver så här?

Hamiltons tjänstekärra fanns på plats, kul att komma så nära som vi gjorde.

Aerodynamiskt sett kunde man nog i princip köpa en hel F1a (främst Red Bull) om man hade råd och tyckte sig ha användning för det..

En noskon kostade 5300 brittiska pund..

Svincoolt! Men vad i hela världen ska man ha den till

Colin McRae Rally i riktig simulator fick P.P att gå igång. "Håll i min ryggsäck, nu ska det åkas!"

koncentrerad..

De enklare simulatornerna stod lite överallt, här i Yokohamas monter, bredvid...

Priaulxs kärra..

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

När jag är riktigt koncentrerad biter jag på läppana, har jag märkt. Det gjorde jag inte här, och det märktes på tiden. Den var minsann inget att skriva hem om Å andra sidan såg jag tidernas sämsta simracer köra i Yokohamas monter strax efter. Han var bara på asfalten när han alternerade mellan räckena till höger och vänster...

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

P.P.: Antagligen en 97T, den som Senna tog sin första seger på Estoril 1985 med.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004

Dr Schricks kamaxlar som var avfotograferade i monter är av den typ som används i direktverkande system med s k tvåfaslyft. Man har då en mittre låglyftande kam med kort duration som används vid tomgång, lågvarvskörning och lätta laster, sen har man de två yttre nockarna för lång duration, höga fullastlyft och används vi högre varvtal. Man har en liten tryckare inuti den stora yttre tryckaren. Med styrventiler som släpper på eller stänger av oljetryck kan man påverka om den yttre delen av tryckaren är i ingrepp eller ej. I ingrepp trycks den ner av de två yttre kamloberna som kan gränsla den inre tryckaren . Lätt som en plätt eller hur....

Kamsystemet används bl a av Porsche i boxermotorer och kan också hittas i Volvo S80 med nya 3.2L kortsexan. thumbs up

Ger bättre tomgång, lägre förbrukning och emissioner i lågvarv, mer effekt i högvarv. thumbs up

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Right, plättlätt...

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Christian, när kommer resedagboken? Det brukar alltid vara extra kul att läsa "gröngölingarnas" synvinklar. Tills dess att han är klar med det får jag väl bjuda på lite fler bilder då.

Alfa Romeo 33

Hela gänget samlat.

Jooo, som garageprydnad vore det ju rätt kul.

Det är till att frakta sonens trampbil med stil.

Jag brukar inte reagera på fräcka konstruktioner, men den här framvagnen fick t.o.m. mig att stanna och fundera lite.

Ytterligare en stund tillbringades med att studera trianguleringen...

och bakvagnen. Det var ett universitet placerat nära Castle Combe som tillverkat det. Skulle vara kul att veta vad det presterar.

Sen snubblade jag över en jättelik bilbana. Killen som placerade ut bilarna log överinseende när han såg kameran och undrade om jag verkligen fick med något med den där...

Efteråt log jag milt och sträckte fram kameran med den här i displayen. Han trodde nog att jag kunde det där med foto sen...

Sanningen att säga så blev ju de flesta så här. Och ja, de gick med sladd i kurvorna.

De fyrhjulsdrivna lite minde så.

Men man kunde ju ta i för mycket om man ville...

Som sagt.

om du nu inte trodde mig när jag sa att den var jättelik. Perfekt leksak för det STORA garaget.

Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

P.P. skrev:
Jag brukar inte reagera på fräcka konstruktioner, men den här framvagnen fick t.o.m. mig att stanna och fundera lite.

Just det chassit och alla lösningar stannade jag och Anders en bra stund för att få en föreläsning om.
Intressant och ganska nytänkande på flera plan.
Problemen dom brottades med nu var teroetiska för att få det att lira på pappret. Diesesnurra tillsammans med en seriös växellåda som inte riktigt är kontruerad för de låga varven osv.
Som sagt mycket intressant bygge thumbs up
Någon hemsida fanns inte för projektet som byggs av nån form av skola(?) men ett nyhetsmail fanns om jag inte minns fel. Dude kan fylla på med mer info om han har koll på sina papper.
Jag kan bjuda på en hel hög med bilder på rörhögen om det önskas.

Jag ska ta tag i resten av mina bilder, förmodligen ikväll. thumbs up

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

...hette de.

Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Re:

P.P. skrev:
Minne och minne, det gäller att läsa på. Nu vet jag t.ex att det är en Fisker som sticker fram nosen...]

Är inte det där svarta till höger en Maserati GranTurismo?

om inte så väldigt lik

Kanonbilder förövrigt allihop, kul med en inblick i mässan!

/MVH Martin

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Kan vara, fanns med en sån på auktionslistan jag hittade på Coys hemsida.

Kollegan har en sån här som vinterhäck. Han har nu starka planer på att fram rollern och måla den blå och vit...

Det var ju inte såååå länge sen det här var state of the art i rallyskogen, men den ser rätt tanig ut i jämförelse med de moderna modellerna.

Sunbeam Talbot. Med bakhjulsdrift och LotusTC under huven kunde den blivit något i rallyskogen, men så kom Quattron... Tror Blomqvist var fabriksförare.

Några startande i Brittiska GT-mästerskapet.

Tror jag i alla fall... MC12:an stod i samma monter, och det verkar nästan överambitiöst att köra en sån i ett "lokalt" mästerskap.

http://www.crscuderia.com däremot vet jag skall alternera mellan FIA GT och hemmamästerskapet. På bilden syns världens första Ferrari 430 GT2 2008.

Man kan väl lugnt säga att det var stort intresse över premiären för Evo X. Det känns nästan underligt att skriva det, men jag tycker den var snygg. Att den skulle vara tuff trodde jag nog, men snygg? Vad håller på att hända med mig?

Halvdan bild på gammal favorit...

Zolfer orange var tillbaka, nu med en ram som såg vettig ut och svetsar som såg proffsiga ut. Men priset hade också dragit iväg, £26000 drygt.

Det ser ut att finnas skäl till att knubbsälen bara körts halvvägs in i släpet.

V8, slangar, rör, turboaggregat överallt, hmmm. Bisting böjde sig fram och hittade ett Mercedesmärke på topparna. Vad var det då? Toktrimmad DTM-räser? Näää, inte riktigt...

Det satt i nåt lustigt Skylinebygge... Ja, jag säger då det.

Tvära svängar, här en BRM F1-bil. Gissningsvis ifrån 65-66 eftersom det var boxeråtta i den. 3-litersbilarna hade väl H-16? Sören, en insats igen?

Är det inte lite R34 över fronten?

En Seven med slotmags, det trodde jag inte att jag skulle få se igen. Senast var en gul med brg-färgade scallops. En S4 till på köpet. Att det var 1981 förlåter väl en del av det...

Citera
Konstapeln
Sthlm, Hammarby
Här sen Jun 2006

Jodå P.P det går lite trögt :P Har jobbat och varit sjuk så har inte haft någon ork att sitta och redigera bilder som är det jobbigaste. Imorgon är det jobb och party på kvällen men tänkte ta mig tid på söndag att redigera bilder så man kommer någonstans. Har börjat lite smått iaf

Hellre avåkt än frånåkt!
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Re:

P.P. skrev:
http://www.crscuderia.com däremot vet jag skall alternera mellan FIA GT och hemmamästerskapet. På bilden syns världens första Ferrari 430 GT2 2008.

Satsningen på teamet gick inte av för hackor!
Gratis t-shirts till de som hann med när de delades ut (jag fick två) och en väldigt pampig monter

nu, mer bilder från mig

Väldigt lagom, om kärran är tung..

Quaife hade som vanligt mängder av kugglådor på plats

X-bow, JAG VILL HA EN SÅN!!
Regelbändaren i gänget menade utan tvekan att man fixar in den som amatörbyggt... "Inga problem"

Recaro ger en paus i myllret

och visar upp nåt för de mindre

15" brett och 13" i diameter.

nä, det är en tavla jag fotade...

Eldh ligger nästan i lä här..

Fortfarande montermagnet hos owens development..

Ford ford ford

och så en av alla sportvagnar, det finns hur många som helst och alla är supertrevliga

ännu en "sportvagn"..

myten säger att har gästats.. Riktigt helvilt och skamlöst bygge thumbs up

För två år sen fick jag en aha-upplevese genom att kolla på den här

Plötsligt så var det inte mystik med ramper i en diff..

Dubai is teh shizzle, om man ska tro på den här visionen (som snart är verklighet) vilket bygge

Jag och gammalt "skrot".. Inte en aning vad det är, men det ser ju rätt ballt ut..

Det här vet jag dock vad det är och jag gillar det skarpt!

detaljerna är som vanligt det som gör det

finns en hel del bilder kvar, om ni orkar?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Citera
Martin Palm
Örebro
Här sen Okt 2005

Re:

Anton Lillsund skrev:
finns en hel del bilder kvar, om ni orkar?

Absolut!

Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

ok då

Prodrive ville skruva och visa vad man kunde

och där dök två bekanta upp

här är knytpunkten

Stort nog åt Helena...

"Who the f*ck is Mike Biddle?" sa vi förra resan.. Hmm, ja..

smått vansinne kan vi väl kalla det.. tyvärr var det så mycket folk omkring denna Se7en så en helbild var inte möjlig.. Men texten här ovan säger väl en hel del...
Hur som helst så sades det att detta vara Mike Biddles bil..

En 50 åring

Notera klistermärket på bakluckan.. notera även landsnummret..

P.P. har redan visat en del från denna stora och fina monter, en hyllning till Colin McRae

Colins egna vision i full skala, bilen såg ut att varit körd.

Det är väl en Marcos?

ok, lite coola är dom

Den här också

Båda dom här (eller syskonbilar till dem) var väl i sverige och härjade?

Här är det nån form av härdningsprocess som pågår. Plasma-nitrit eller vad det kallades.

Det här fick Anders och mig att gå igång på allvar. Möjligheterna bara öste fram när vi såg vad man kunde göra.
Med en 3d-plastplotter och lite kreativt tänkande så kan man ju göra vad som helst med en sån här handhållen 3D-scanner
Svårt att i text beskriva.. Scanna (dra/måla över objektet på fri hand) och få en färdig modell i datorn.
33 000 £ kändes helt ärligt inte som en så blodig investering..

Blir det någon slags tvåplansvinge-effekt på det här?

Chevron ska sälja några nytillverkade kärror..

Det kommer mer senare..

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Jag lyckades faktiskt få med bilen. Tänk om det är Mike som står lutad emot den? Tanken svindlar...

Burtons Duratec-konverterade mk2. Prydlig...

Ett CSR-chassi, vem blir först att kopiera det?

Ferrari 312B, använd mellan 1970-73.

Rollsen i helbild. Den är manlig på något vis Klart elakare än Kraniels slalompråm med champagekyl.

Det här var första dagen, och jag hade väl inte fastnat någon längre stund någonstans egentligen. Men inte fan hann jag igenom allt på endag för det... Och på fredagen skulle Pistonheads öppna upp ett par egna hallar. Ajajajaj, mina fötter...

om jag nu kommer ihåg rätt så var vi på ett indiskt hak på torsdagskvällen. Det som var BETYDLIGT kryddsvagare av 2006 års ställen. Men det beställdes ändå med STOR försiktighet ifrån vissa håll
Annars var väl det den (relativt sett) lugnaste av kvällarna.

Så, fredag morgon och på språng igen. Pistonheads hade som sagt fyllt upp ett par hallar med sport/super- och banåkarbilar. Här ett kylscoop till bromsar som jag funderar på om det gör någon nytta. Behövs det när bromsar sitter så öppet som på en Seven, och om så är fallet, kommer luften verkligen in utan mer styrning än så här?

Till viss del kan jag ju förstå behovet...

Vad f-n var det nu den hette... Just det http://www.javansportscars.com/index.htm Det här var en demobil som var till salu för man skulle gå ifrån Honda till Duratec-motorer.

Mmmm, Tuscan... The essence of oversteer. En sån här på gatan vore kul.

Inte riktigt vad jag väntade mig att hitta där. Å andra sidan fanns det också en Saab Sonett 2 och en riktigt fin 99 Turbo där.

Du borde redan här förstå vad det är för något.

och har du inte listat ut det nu får du i hemläxa att råplugga http://www.supercars.net/ resten av vintern.

Det finns väl ingen annan bil än Spykern som har så mycket aluminiumdetaljer överallt?

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Königseggen fanns där liksom Kristian von K... Men det var ständigt så mycket folk runt den att det fick bli en detaljbild istället.

Hur var det nu, var det Mosler eller saleen det fanns en av i landet?

Jag läste en intervju med Tony Southgate, en F1-konstruktör, för några år sen. Han fick då frågan om sin största utmaning. RS200 blev svaret. På en racingbil skulle hjulvinklarna funka under en väldigt begränsad fjädringsvärg. Här kunde det röra sig om 30 cm... Och hållbart skulle det vara också. Vilket elände

Det är en sak att se en bil på en utställning eller på en firma, men en helt annan att se den i trafiken. Vi såg faktiskt några som var ute och körde och jag är nu, om möjligt, ännu mer fast i min övertygelse att det INTE finns några snyggare modeller än deras just nu.

Utom möjligen...

Tjejen till höger om mig.... Sorry, kunde inte låta bli...

Tillbaka till allvaret... Den må se ut som en raggarcabbad Corvette 63, men jag tvivlar på att det fanns ett mått eller vinkel som stämde överens helt. Skall likna Sting Ray-prototypen ifrån 1959.

Gul/Grön färgsättning... Tja, det funkar för mig.

Ja, jag vet, det är många övertramp nu. Men det får ni leva med Den var snygg, välbyggd och jänkarna körde faktiskt racing med såna här också emellanåt.

Nu vet jag inte vad continuation-series betydde i GT40-fallet, men dessa två skulle vara såna.

Haha, den väntade du dig inte, va?

Som sagt, en Tuscan för landsväg

och det här såg ju civilserat ut. Eller inte...

Euro Ncap anpassad General Lee.

Med en till Barre.

Ni ser lillkillen vid Formel BMW:n? Han var där med sina föräldrar och han poserade glatt vid alla bilar pappa pekade på. Ni ser också mannen med händerna på ryggen som kommer stolpande? Pappan började nu se lite nervig ut när han kom fram och tittade barskt på grabben... Sen grinade gubben, pekade på lillen och sen på sittbrunnen. Tävlingen om största leendet var hård mellan far och son när han stod där i några sekunder senare

Varför har jag så lätt för att fastna för det udda och det jag så gott som säkert aldrig kan få

Citera
Eftersnack
2008-01-10-> Autosport Intl, NEC Birmingham
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (18211 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande