Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (27226 totalt) |
Tack Pär !
Vågade som färsking här inte säga rakt ut det jag tänker, som du gör. Tycker att det gått lite för långt när det gäller säkerhetstänkandet, man borde skilja på hobby och proffesionell motorsport. Hoppas vi slipper se "blackrace" inom rally/racing, för många regler trubbar av människan och gör att vi slutar tänka...... ![]() _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
||||||||
Re:
Vet inte om det är nån som hejar på HANS, är väl mer en frustation att man kanske blir påtvingad att lägga ut minst 20.000 till om man ska vara med och leka, för det var väl det som tråden handlade om. Eftersom att jag åker sjua utan fullbur så är man redan klassad som en "säkerhetsvilde" utan förstånd, och jag åker hellre med både fullbur och hans men eftersom bilen är en gatbil som ska användas till annat än tävling faller fullbur bort, att då bli påtvingad Hans känns då inte riktigt rätt... |
||||||||
Re:
Hehe, inom rejsa så är det ju PK att vara noga med säkerheten och påpeka när nån kör utan med en ruta nere osv ![]() 05 flyttade jag 4 kotor i nacken (ja, jag har ett helvete med det) så HANS är ett självklart val för mig, men att göra det obligatoriskt tror jag inte alls på. Mina två första tävlingsbilar kostade mindre än mitt hans-set ![]() Utan faran försvinner kicken och glädjen. Jag har kört motocross, varit alpinist, friklättrare inget av det hade varit roligt om man hade tagit bort själva spänningsmomentet. Det som lockar är ju att man gör nåt farligt och man behärskar en situation som en "vanlig" människa inte hade gjort. Hockey, innebandy och fotboll har väl fler skador, men de är kanske inte lika allvarliga den dagen det händer nåt? Inom motorsport har vi väl väldigt lite "små" skador (inte många stora heller). _________________ Daniel Steiner |
||||||||
Jag har faktiskt undrat varför det knappt finns någon progressivitet i säkerhetsreglementet. Klivet blir väldigt stort för att ta sig mellan banmöte och racing...
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||
Re:
Ja, det är märkligt. Har själv undrat varför. |
||||||||
För en något oinvigd: Innebär den förändrade hållningen ifrån SBF att man i nationella (dvs inte internationella som tex STCC) får köra med MC/Integral-hjälm? Dvs inte med endast den öppna sk Jet-hjälmen?
Svänger SBF pga av att Peltor slutat tillverka Jet-hjälmen? Slutar Peltor tillverka för att HANS börjar bli så dominerande och HANS är svårt att kombinera med Jet-konstruktionen? _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Å jag som tyckte att kraven var väl tuffa redan idag... (mitt i burbygget)
Har svurit för mig själv i garaget och tyckt precis som ngn föregående att då får man väl sluta med mc-tävlingar... Jag har åkt 200km/h på skinnstället och klarat mig och då känns flera av dessa krav som överflödiga. Enorm skillnad på gräsrotsracing och rally dock. Där känns ju riskerna mer överhängande. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||||||||
Re:
Vad är det som gör en stol HANS anpassad. Blir lite ekonomsikt ängslig då jag både beställt HANS krage och hjälm men inte haft en tanke på stolen. En krage i USA kostar från 865$. Om några månader är säkert Stand21s budget pryl FIA godkänd. Den kostar 695$ ca 4500:-. 1500kr kvar till en integralhjälm med HANS ankare, blir tufft att få ihop det... Det billigaste jag hittat är Arai i Japan för runt 3000kr utan HANS ankare. Sen så skall man ha nån som bär hem prylarna med... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Re:
Det gör det fortfarande, men man måste vad jag förstått lämna dem till någon som är auktoriserad att montera skruvarna för att det ska bli godkänt. _________________ Max Carlsson Lotus Europa S2 -68 BTG: 8.26 (Porsche 944 S2) |
||||||||
Re:
och det där just det steget som inte är godkänt längre, de måste komma monterade från fabrik. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Re:
|
||||||||
Re:
och vad grundar du det på? Det faktum att Stand21 Scandinavia är auktoriserade att borra och montera på Arai hjälmar tyder på att du har fel. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||
Ett sätt att få ner kostnaderna vore att tillåta fler nackskydd än HANS. I USA är LFT Technologies R3 och Hybrid X godkänt som nackskydd.
Ett problem med att godkänna flera olika modeller är att FIA endast godkänner HANS då deras testmetoder är gjorda så att inga andra modeller går att testa. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||
Det låter helt orimligt att det ska kunna vara noll konkurrens på detta område, klart att priserna blir därefter om så är fallet.
Klart att grejerna alltid kommer kosta pengar, men det behöver inte vara onödigt mycket... _________________ /Stefan Leeiner Opel GT -69 |
||||||||
Re:
Det grundar sig på den information jag fick från en för dig känd leverantör av dylik utrustning. ![]() Jag kanske minns fel men det var så jag förstod det, att det förut var godkänt men numera inte. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Re:
Ja det är bälteshålen som är annorlunda. När man använder HANS-skydd så hamnar bältena lite högre upp. |
||||||||
Re:
![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||||
Re:
Dom flesta i rally VM kör med HANS och jet hjälmar så det är det nog inte. _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 1 besök senaste veckan (27226 totalt) |