Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9616 besök totalt |
Driftingupproret!
http://www.namninsamling.com/driftin Detta är en namninsamling mot ändringarna i drifting. när du skrivit under kommer det ett mail till mailen du angivit för att konfirmera att det är du som skrivit under. _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||||
Re: Driftingupproret!
Tips Ni kan ju alltid hota SBF med att ni istället arrangerar driftingtävlingarna inom Svenska Motorsport Alliansen istället för SBF.... för där har ni inte samma bekymmer. Eller så byter ni oavsett.... Och spar pengar samtidigt. www.svenskamotorsportalliansen.se |
||||||
Re: Driftingupproret!
har kollat på det förut men nu är det nog tid att börja gå över till er... men vi får se ger inte listan något så är det ju högaktuellt! _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||||
Jag måste erkänna att jag inte läst alla driftingregler, men jag är förvånad över att man snackar om att man tillåts köra 110 km/h utan hjälm på väg. Det är iofs sant men så fort man börjar nöjessladda i aldrig så låg hastighet så är det ett lagbrott.
om man nu inte vill följa SBF så borde det finnas massor med tillfällen till ickesanktionerade tillfällen att prova på. Jag förstår inte riktigt vad man ska ha ett bilsportförbund involverat för om man bara vill prova på eller leka av sig lite och inte ska tävla.. ![]() och SBF har till skillnad från Systembolaget inte monopol, även om de verkar tagit på sig den rollen. Krav på säkerhetsutrustning är ingen debatt jag tänker ge mig in på. Men horden som inte håller med mig kommer att dö bort snabbare än de som håller med.. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Det är väl tävling dom vill hålla på med...... men en av dom få vettiga anledningarna till att ansluta sig till SBF eller SMA är att då blir evenemanget försäkrat och skulle någon 3dje person bli skadad så blir inte arrangören betalningsansvarig själv.... |
||||||
Re:
Jag tolkade som att instegsklassen var mest till för de som provar på sporten, missade att tävlingsmomentet var en del av det. ![]() och är man inte nöjd med en leverantörs villkor är det ju naturligt att kika på alternativ, som SMA då.. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||
Klippt från tråden:
"det bästa med nya reglementet är att modified inte behöver ha katalysator." Va? Vagnbokskrav men inte krav på katalysator? Varför skall jag ha en kat då som har en bil som är skattebefriad pga ålder? > ![]() "Till det vagnsbok, visserligen billigt, men ändå en kostnad. 75:- Ger en total på 4110:-, innan man ens har hunnit tittat åt bilen, eller startavgift, trailerhyra, bensin, licens osv osv...... Galet säger jag bara för att "prova på" sporten. Drifting som var den billigaste sporten, är snart nästintill den dyraste sporten......." ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
I en tråd på drifting.se så säger någon att denne fått information från utskottet att vagnboken ska kosta 2000:- Driftingens vagnbok står inte med i SBF's prislista för 2008. Jag tycker att nya modifedreglerna är helt åt skogen. Att hitta på så mkt förbud när du ska sladda runt själv på en asfaltsplätt i 80km/h där det inte får finnas några fasta hinder i närheten... skoghag: du får nog ett samtal snart från Driftingförbundet... _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Jag kan hålla med om att det är lite knasigt, å andra sidan så är det alltså "prova på" i max 80 med folk som skall öva på att sladda?
Känns lite som att det kan komma att bli lite fler incidenter än vanlig prova på där man kör runt i max 80 utan att sladda. Sen varför man blir upprörd över att man inte får ha slicks och lustgas när man skall köra max 80 är ju en helt annan fråga. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Inte bara öva, utan de får tävla också - individuellt. Visst kan det verka fånigt med slicks och lustgas i 80 knyck, men varför ska det förbjudas med regler? När vi skrev reglerna för den klassen så var det 4 hjul och en ratt som var grundkriteriet - så att ALLA skulle få komma och prova på. Nu stängs många hembyggen ute, med paragraf 1.2. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Hade jag stått för försäkringen hade jag nog också varit lite restriktiv. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Samma förbund tillåter att du kör i 180km/h två och två i dragracing med enklare regler. Dragracingreglerna har funnits ett tag och är väl inarbetade. Förra årets driftingregler hänvisade till dragracingreglerna, för om det dög för 180km/h i dragracing, två och två och ibland utmed en mur/räcke så kunde det väl duga för 80km/h ensammen på en öppen yta. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Dragracing? Varför inte jämföra det med bankörning som har enormt mycket mer likheter? _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
I vilket moment i bankörning sladdar du runt på en öppen asfaltsplätt utan fasta hinder? Anledningen till att det hänvisades till dragracingen var för andra likheter också, som att man inte behöver vagnbok i instegsklasserna. Allt för att hålla sporten enkel. edit: snabba klassen (Proint) jämförs dock med bankörning, men många hänvisningar till de reglerna, men nu är det inte proint-reglerna som är på tapeten. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Ah, bilden jag har från drifting är när det var landskamp USA-Japan på California speedway. ![]() Jag jämför det du beskriver som öppen yta i 80 km/h med konbanekörning? och det är ju en typ av bankörning med tillfällig sträckning på banan. Där drifting är en av teknikerna som ingår i bilkörningen men utan eget syfte. _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Ehrm, Nej... det här är vad vi talar om: http://www.youtube.com/watch?v=NLWqX I racingreglerna så finns inga regler för körning i konbana i max 80km/h... så där finns inte mycket att snegla på heller. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Fasta hinder är ju precis överallt på den videon! _________________ Anders Hansson |
||||||
Re:
Kan vara mig du syftar på Daniel. [quote=Corpze]hur gör man för att skaffa en vagnsbok då? hur går enbesiktning till? var görs besiktningen?[/quote] [quote=KHRacing][quote=Corpze]hur gör man för att skaffa en vagnsbok då? hur går enbesiktning till? var görs besiktningen?[/quote] Kostar ca 2000kr & görs av SBF-godkänd vagnboksbesiktigare. Innan tävling -alltså inte på tävlingsdag - om man såklart inte bokat en tid exakt då på plats med vagnboksbesiktigaren. Kan ta allt från 10 min till flera timmar att besiktiga bilen.[/quote] Mitt svar var lite otydligt skrivet isf, då jag syftade på vad vagnboksbesiktningen skulle komma att kosta - alla svaren var dock från SBF, efter förfrågan i September -07. Sedan har jag inte nämnt utskottet eller 2008 överhuvudtaget. mvh/ ........kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||
Re:
Tycker du? Kanske dags med en kurs för banbesiktarna isåfall. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
Re:
Du nämnde att det var priset du fick i höstas, och Berna bekräftade att det är den ändringen som ska göras. Det är märkligt att du får ett pris redan i september, men att det inte finns protokollfört eller i SBF's prislista vid det här laget. Jag förstår att de aktiva är missnöjda med utskottet. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9616 besök totalt |