Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1827 besök totalt |
Backtävlingar i västsverige?
Var och när körs det backtävlingar i västsverige? Vilka ligger närmast till hands om man utgår ifrån Åmål i Dalsland..? Enda info jag hittar är ngt gammal och verkar inte uppdateras längre ![]() http://www.motorsportivarmland.nu/ba ![]() |
Dynamitbacken i Uddevalla finns ju, men där är ju underlaget grus och jag antar att det inte var det du ville se eller delta i. (?)
Det kanske finns någon tävling på Varaslätten? ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
|
Njae, backtävlignar på asfalt är väl inte så vanliga i Sverige idag.
Gurlittabacken i värmland var asfalt, men tror inte man kör där numera. samma gäller för ombergsliden. Sundvall tror jag är asfalt (osäker) och kärs även numera. I västsverige körde man mitten 80-tal i Keilers Park på hisingen. (hette det Ramberget?) Den var asfalt. Back SM går som jag förstått annars mestadels på grus. Kanske läge för asfaltsbackar igen? Borde väl finnas en del trelviga i södra sverige, söderåsen, hallandsåsen bl.a. Kanske även upp för Ålleberg i Västergötland. Kruxet är väl att våra asfaltsbacvkar i regel inte är så knixiga som de behöver vara. I Danmark körs det en del sfaltsbacke. finns iaf tvpå jag sett film ifrån. (minns inten manen, Esbjerg?) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
Backtävlingar har under flera år förekommit i Minnesberg mellan Svedala & Trelleborg, har dom helt försvunnit? Jag var där några år och det var väldigt trevliga föreställningar med starten inne i själva byn!
Ingen som vet mer? _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Backe på asfalt är ganska ovanligt i Sverige idag. Back SM kör Sundsvall och Järbo på enbart asfalt.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43828 här kan du ställa upp med din 320 : )
|
Precis som noterat är Sundsvall asfalt.
Södra Berget är en kul backe. Tidigare kördes ju även Skellefteå åxå på asfalt. Vitberget är dock för flackt för backe enligt mig. Parkeringar och en liten snutt uppför sen. _________________ Jocke Hellqvist. |
hehe, med 320:n kan och mig själv bakom ratten så kan jag npg räkna med en stadig sista-plats så nä, det är allt publik jag tänkt agera som
![]() Hmm, synd att det verkar vara så ont om dem ![]() |
Lillen: jag växte upp ett par år på södra stadsberget och farsan jobbade på toppen där och senare på numera FD.regementet i början av slingervägen, har det alltså förekommit backtävlingar där? Borde ju passa perfekt för ändamålet ; ) Har sett en del som hamnat fel så det gäller nog att ha tungan rätt i mun om man skall gasa på där.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1827 besök totalt |