Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 9616 besök totalt |
Re:
Det står folk runt större delen av banan, det står träd precis i bankanten. Det är staket runt banan och inga avåkningszoner. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
Trädet är väl det enda som räknas som fast hinder av det du räknar upp, men nog finns det lediga ytor att sladda av på. Jag har dock inte varit där med måttband, tänk på att det är folkraceavstånd och inte racingavåkningsytor vi pratar om. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Re:
Jaja, gör hur ni vill. Det blir nog bra. Men ett tips är att sluta jämföra er med andra racingformer, skapa något eget efter era förutsättningar och med egna motiv till besluten. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
Tror nog inte det är "dom" som inte vill eller försöker skapa något eget..... utan SBF som istället för att titta på förutsättningarna för Drifting utan istället likriktar in dom i samma regler/förutsättningar som befintliga sportgrenar inom SBF typ racing...... men sånt kan SMA göra ![]() |
||||||||
Re:
Jag har en känsla av att du har helt rätt. Diskussionen här i tråden verkar bekräfta att det inte är applicerbart att kopiera delar av andra standarder till drifting. ![]() _________________ Anders Hansson |
||||||||
Re:
"Driftingtävling i Modified klassen äger rum på tillfällig eller permanent bana, där toppfarten aldrig får överstiga 80km/h. Banlicens utfärdas av godkänd banbesiktare för Drifting, Folkrace, Rallycross eller Racing." Var står det att det är på en stor öppen yta? Står väl inget om att det inte kan vara på en vanlig räserbana? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||
Nu är det så här att ang: 80-gränsen -
Så postade Daniel en tråd på drifting.se (försvunnen tråd pga att forumet hackades) Att denna 80-gränsen försvann om arrangörerna hade en ambulans/säkerhetsbil på plats. Vilket hittills ingen arrangör haft vad jag vet (förutom S-D-S på action Meet 2006, men då nämnde ingen detta alls ... Ambulansen fanns ju vid dragstrippen) Eller är det så att denna regeln försvunnit från SBFs regelbok ? K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
80 km/h verkar ju rätt bäng...
och ska inte drifting "på riktigt" vara två bilar i parallellslalommodell?? |
||||||||
Re:
80Km/h begränsningen handlar mest om att om man kör någon sorts biltävling och håller sig under det så är det lägre krav från svenska staten på sjukvården för att uppfylla FAP512. Det finns nämligen ett grundkrav från svenska staten när det gäller fordonsarrangemang och dom ställs upp i FAP512 och därifrån har SBF hämtat en del av sina krav och lagt till en hel del andra krav.... men just fartgränsen på 80Km/h är något som hämtats därifrån och i FAP512 så avgör den vilken sorts sjukvård som måste finnas, helt utan får det egentligen aldrig vara... så att man kan köra helt utan bara för att man kör max 80km/h stämmer faktiskt inte...... Så här säger lagen (FAP512, eller rättare sagt Polisen Författningssamling som är dom som fått i uppdrag och sätta reglerna för detta) 6 kap. Sjukvårdsberedskap 1 § Under en tävling skall det inom tävlingsområdet finnas minst en läkare och en sjuksköterska som båda har erfarenhet av akutvård. Nödvändig sjukvårdsutrustning skall finnas tillgänglig. Vid en tävling där hastigheten inte på någon punkt av banan överstiger 80 km/h får sjukvårdspersonalen begränsas till endera en läkare eller en sjuksköterska. De ytterligare resurser som erfordras skall bestämmas av polismyndigheten med hänsyn till förhållandena vid varje tävling. 2 § En ambulans skall finnas tillgänglig inom tävlingsområdet eller inom sådant avstånd att den kan vara på plats inom 15 minuter. 3 § Sjukvårdspersonalen skall vara väl insatt i banans säkerhetsorganisation, tävlingens uppläggning och genomförande samt den typ av skador som kan förväntas uppstå. En tävlingsarrangör skall i god tid underrätta omkringliggande sjukvårdsinrättningar med akutmottagning om tävlingen. |
||||||||
|
||||||||
Re:
Nej det gör det inte....... det är sånt som jag tagit reda på vad lagen egentligen kräver till skillnad mot vad SBF tycker, när jag startade SMA..... så att vi kan ägna åt oss det som är viktigt enligt lag istället för att köra på vad "någon" tycker eller såsom det "alltid" har varit..... Och lämna övrigt till enskilda arrangörer att bestämma själva över..... |
||||||||
Re:
Jag förstår inte alls vad du skriver eller vad du menar. Ingen arrangör har väl kört något annat än modified, och då räcker det med att en ambulans finns 15 minuter bort - enligt fappen. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Re:
Nej, riktig drifting är två bilar som jagar varandra på en bana. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Re:
Fap är inte lagtext. Fappen är föreskrifter och allmänna råd från RPS om hur de lokala myndigheterna ska sköta sin tillståndsgivning. Driftingen har tidigare år haft krav på 2st LABC-utbildade på plats, och det har godkänts av tillståndsgivande myndighet. Här är en av fördelarna med att köra under SBF-flagg. Tillståndsgivare verkar inte bry sig nämnvärt om vad det är man söker tillstånd för om det är SBF-sanktionerat, eftersom dom vet att SBF "har ordning i leden". Kommer man ned något nytt så tar dom stöd i fappen innan dom fattar beslutet. Dags att splitta tråden kanske? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||||
Re:
Det stämmer, lagtext är det inte men däremot polisens föreskrifter, men det är ju mera en semantisk diskussion om vad man ska kalla det..... för oavsett så är det ju något reellt som man ska uppfylla normalt sett för att få tillstånd att köra av polisen. fast jag har å andra sidan inte märkt någon skillnad i hantering av tillståndsgivare Polisen när man säger att det är ett SBF arrangemang eller SMA arrangemang i verkligheten..... |
||||||||
Re:
här är väll inte riktigt korekt heller.. finns olika grenar inom drifting. när du kör själv och får poäng. twin, dvs jagar varandra, osv |
||||||||
Re:
jo det finns flera former av drifting. singel, twin och team körning typ 5 bilar efter varandra singel drift: http://www.youtube.com/watch?v=6YH9S singel dubbel trippel: http://www.youtube.com/watch?v=nSP0d trippel drift: http://www.youtube.com/watch?v=gsTBE hitta ingen bra team: http://www.youtube.com/watch?v=YPCb5 _________________ Conny Jensen www.m-d-s.se www.gasamk.se (Styrelseledamot) 1:a SDS 2006 (Swedish Drifting Series) |
||||||||
hjälmrelaterat!
Finns inte regeln inom SBF kvar för hjälmar som säger följande: Ej tillåtet med integralhjälm i sluten kaross (bil med fast tak) (endast tillåtet vid nyttjande utav internationell licens) Ej tillåtet med Öppen hjälm (jethjälm) i öppen bil (cabriolet) ? ? ? Nån som vet ? eller har detta endast varit rekommendationer från SBF ? mvh/ ........Kristian _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||||||
Angående vagnsbok så ska vi enligt Anders i driftingutskottet ha den enklaste vagnsboken som troligen kommer kosta 75 kr och de kommer finnas att köpa på tävlingarna. Ingen speciell besiktning annat än den besiktningen som görs på tävlingen kommer att behövas .
_________________ Thomas Gustavsson |
||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 9616 besök totalt |