Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Katalysator i Roadsportbil
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16627 totalt)
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Ang Katalysatorkrav i Roadsportbil

Bilsportförbundets styrelse tittar på om man ev kan ändra regler för katalysatorkravet i Roadsportbilar

En rimlighets princip borde vara att en Roadsportbil som är godkänd av Svensk Bilprovning vid en registreringsbesiktning utan katalysator, borde få köra på bana utan katalysator

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

thumbs up thumbs up

www.modsport.se
Citera
Kenlad
Södra Sandby
Här sen Jun 2005

Hej

Rimligtvis borde orginal alltid fungera thumbs up thumbs up
Besiktigar man utan katalysator så uppfyller man ju inte kravet att tävla med en bil som är densamma som man besiktigade hos bilprovningen om man måste montera katalysator efteråt.

//Kenneth

Westfield SEiW
Mini Jem GT
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: Katalysator i Roadsportbil

Bengt Metz skrev:

Bilsportförbundets styrelse tittar på om man ev kan ändra regler för katalysatorkravet i Roadsportbilar

En rimlighets princip borde vara att en Roadsportbil som är godkänd av Svensk Bilprovning vid en registreringsbesiktning utan katalysator, borde få köra på bana utan katalysator

Det låter ju bra och vettigt, men nog hade SBF väl kunnat fundera på det lite tidigare.
(Javisst - jag har redan köpt en katalysator. )

Fixhult
Här sen Apr 2004

Nja, nu ska man inte vara alltför selektiv med beskrivningen av rutinerna. En dispensansökan har skickats in från RoadSportåkare, den låg obeaktad under väldigt lång tid under hösten och kom så småningom fram till miljöutskottet (strax innan Bilsportmässan har jag för mig).
I vilken instans som dispenansökan ligger nu vette katten men det är inte "självupptäckt" av högre instans iaf.

Sen är det ju som vanligt med demokratin inom SBF, få som påverkas av beslut orkar engagera sig innan besluten fattas (och med dagens avstånd från utövare till utskott är det fullt förståeligt).
Att idag ojja sig över katalysatorers effektivitet vid maxlast på tex en förgasarmotor är ju lite sent när det är ett antal år sen som planen för katalysatorernas införande i svensk motorsport lades fast.

burgass
Täby
Här sen Jun 2004

Vad är det som gäller för modsport?

Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Katt

Hej Niklas

Mest ojande har det nog varit över att bilar som är reggade UTAN katt måste ha en så snart man kommer innanför grindarna på en bana

Sen är nog ojandet inne på andra eller tredje året

/ Bengt Metz

Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Katt

Bengt Metz skrev:
Sen är nog ojandet inne på andra eller tredje året
Precis, efter beslutet var taget. Dagens ojande kommer att ha samma påverkan som det haft hittills.
SBF's förbudsstyrelse skeppade ju frågan vidare till Tekniska redan under 2004 (och planen fastslogs 2004-10-15) så numera är det nog tyvärr att bara bita i det sura äpplet (om dispensen inte går igenom dvs).
Det är ju bara när bilen används enligt vagnbok som bilen behöver vara därefter (MGCC KM kan innebära andra krav iofs). Banägarna kommer nog inte att ställa katkrav för att befinna sig i depån.

Men antalet tillgängliga mätutrustningar är ju dessutom ganska få.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

OJ, efter att ha plöjt lite protokoll av ren nyfikenhet så verkar det som om Tekniska har berett ett ärende till förbundsstyrelsen med titeln "Revidering av katalysatorkrav gamla fordon". Det skall kanske tas upp under möte under Svenska Rallyt (enligt TK's protokoll från 2008-02-04).

Så optimismen kanske inte är helt obefogad. Men sen kanske inte "gamla fordon" avser katfria amatörbyggen utan Bugattis etc.?

easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Förstår inte var bekymret ligger, bara att följa reglementet. Intressant är väl att se om MGCC har testinstrument som kan testa. Hur skall testet utföras? Skall bilens utrustning modifieras för att ansluta testinstrumentet?

Skall bli roligt att se badkarsbil med kat.

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006

Hjälpmoderator

Re:

easec skrev:
Förstår inte var bekymret ligger, bara att följa reglementet. Intressant är väl att se om MGCC har testinstrument som kan testa. Hur skall testet utföras? Skall bilens utrustning modifieras för att ansluta testinstrumentet?

De klasser som haft krav på kat sedan tidigare gör man en okulär besiktning av katten, dvs man tittar in i katten och ser att innehållet är kvar i den. sitter den så till att man inte enkelt kan kolla detta får man skruva isär. Vanlig placering är därför i slutet av systemet och inte nära motorn som är den vannliga placeringen på en std bil. Det kan till och med vara så att katten blir mer effektiv på en maskin som går för fullt då gas hastigheten hinner sjunka något innan denm träffar katten om den sitter längst bak.
/Janne Warg

Stockholm
Här sen Dec 2004

Re:

Jan Warg skrev:
easec skrev:

De klasser som haft krav på kat sedan tidigare gör man en okulär besiktning av katten, dvs man tittar in i katten och ser att innehållet är kvar i den. sitter den så till att man inte enkelt kan kolla detta får man skruva isär. Vanlig placering är därför i slutet av systemet och inte nära motorn som är den vannliga placeringen på en std bil. Det kan till och med vara så att katten blir mer effektiv på en maskin som går för fullt då gas hastigheten hinner sjunka något innan denm träffar katten om den sitter längst bak.
/Janne Warg

Gör dom okulär kontroll på orginal kattar också?
Avgasmätning före och efter om man har orginalkatt?

//Christopher

BMW 1M -12
Citera
Jan Warg
Båstad
Här sen Feb 2006

Hjälpmoderator

Re:

CK skrev:
Jan Warg skrev:
easec skrev:

/Janne Warg

Gör dom okulär kontroll på orginal kattar också?
Avgasmätning före och efter om man har orginalkatt?

//Christopher

Vi har ju inte haft problematiken själva ännu så jag kan inte svara på hur det skulle se ut hos oss. Jag har svårt att tänka mig att det är praktiskt möjligt att göra avgasmätningar i samband med besiktning.
om det är original kat eller kan jag inte se att gör någon skillnad. Den största anledningen till att katten kollas okulärt är att det är lätt att rensa burken ifrån dess innehåll och ev få en lätt effektökning.

/Janne

Halland
Här sen Maj 2003

Re:

Jan Warg skrev:
Vanlig placering är därför i slutet av systemet och inte nära motorn som är den vannliga placeringen på en std bil. Det kan till och med vara så att katten blir mer effektiv på en maskin som går för fullt då gas hastigheten hinner sjunka något innan denm träffar katten om den sitter längst bak.

Framförallt skapar du dig en större volym fram till strypningen, vilket iom att avgaserna är ett pulserande flöde ger lägre mottryck.

mvh/Ragnar

Skåne
Här sen Sep 2004

Re:

Jan Warg skrev:
easec skrev:

/Janne Warg

Vad jag har förstått, kommer att klasser el serie att göra andra typer av tester än okulär. Står det inte specificerat i reglementet värdena som skall mättas upp? Eller drömmer jag alldeles för mycket.

Tänk att jag för en gång skull inte drömde http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Katalysator.pdf varvräknare plus Bosch avgastestutrustning el liknande. Skall denna utrustning finnas vid varje tävling?

Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004

www.spvm.se

Citat:
Roadsportare! Senaste nytt från SBF: troligen bortfaller kravet på katalysatorer på bilar som är registreringsbesiktigade utan
katalysator. Man har ett nytt möte om ett par dagar och då kommer det troligen att fastställas. Många års enträget uppvaktande ger
i tolfte timmen resultat

Blir ni väl glada

Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Re:

Josen skrev:
www.spvm.se

Citat:
Roadsportare! Senaste nytt från SBF: troligen bortfaller kravet på katalysatorer på bilar som är registreringsbesiktigade utan
katalysator. Man har ett nytt möte om ett par dagar och då kommer det troligen att fastställas. Många års enträget uppvaktande ger
i tolfte timmen resultat

Blir ni väl glada

thumbs up thumbs up

MexBeetle -90 1600cc
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Josen skrev:
www.spvm.se

Citat:
i tolfte timmen resultat

Blir ni väl glada

Delvis, alla har väl ändå hunnit köpa en kat nu? Blir ju billigare för framtiden men ändå... thumbs down thumbs up

BMW 330i -05
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004

Kommer detta att gälla alla serier, som är baserade på Roadsportsreglementet? Typ MGCC o PCSR? Kör utbildning så jag har inte hunnit läsa på i detalj. /Mats

Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Kör dit o se vad som händer...
Händer det inget, grattis du har sparat massa pengar, händer det något, grattis du har sparat lite mindre pengar.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (16627 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande