Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
vad för nya pålager kommer SBF med i miljöns svepskäl?
1422 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
vad för nya pålager kommer SBF med i miljöns svepskäl?

Nu kommer det ändå hårdare regler på miljö, både utsläpp och buller...... enligt utskicket från SBF idag....

frågan är, hur dyrt blir det för hobby-åkarna den här gången och vilka konsekvenser kommer det få på deltagandet?

Citat:

Bilsporten snabbar upp miljöarbetet

Egen miljömässa nästa år och 2012 körs bara 25 procent av tävlingsbilarna på icke kolbaserade bränslen.
Svenska Bilsportförbundet har återigen reviderat sin miljöplan och skruvat upp tempot rejält.

Svenska Bilsportförbundets styrelse har fastställt en ny, mer offensiv miljöplan. Den innebär bland annat att målen med 25 certifierade guldklubbar tidigareläggs med närmare fyra år, från 2012 till 2008! Målet att minst 25 klubbar har väl fungerande miljögrupper uppfylls troligen redan 2009.

Ljudet från bilarna ska strypas ytterligare, och målet är att om tre år drivs bara hälften av tävlingsfordonen av fossila bränslen. Siktet är istället inställt på kolbaserade bränslen och målet är att redan 2012 använda det till 75 procent.
- Utvecklingen av miljöfrågorna går oerhört snabbt nu. Den miljöplan som upprättades för ett år sedan blev snabbt inaktuell, säger Lars Edvall, ordförande i Miljökommittén.

Bilsporten har därför beslutat att revidera miljöplanen varje år för att alltid vara aktuell.
- Det känns oerhört positivt att vi fortfarande ligger i framkant när det gäller miljöarbetet. Vi är beroende av bilindustrins utveckling av miljöanpassade fordon, men det gäller för oss att vara förberedda på förändringarna av drivmedel och annat så att vi snabbt kan använda det bilindustrin producerar, fortsätter Lars Edvall.

Bilsporten har tidigare varit med och utvecklat säkerheten för bilar och dess passagerare. Nästa utmaning är ny teknik för en bättre miljö. I planerna ingår en egen miljömässa redan nästa år.
- Det kräver att vi är snabba i förändringsprocesserna. När det gäller nya drivmedel som eldrift, bränsleceller och vätgas ser vi i dag en snabb utveckling. Där vill vi vara med redan från början, säger Lars Edvall.

Parallellt med fastställandet av miljöplanen har även förslag till en ny miljöpolicy tagits fram. Denna miljöpolicy ska diskuteras och fastställas den 13 april av förbundets högsta beslutande organ - Förbundsmötet.
Det tidigare målet att miljöcertifiera hela bilsportrörelsen senast 2009 ligger fast och är i full gång att genomföras.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Är det E85/biodiesel för hela slanten eller tänker Tekniska jobba fram elbilsbiten också...

Tystare går det ju alltid att få till (så länge man har kaross som kan rymma ljudburkarna (insug och avgas)), men lite känsla försvinner.

Bara 25% fossilt 2012? Det innebär ju att ickefossila varianter måste läggas till som tillåtna alternativ i samtliga reglementen vid nästa revidering (om de tex revideras på treårsbasis).
Det är rätt tajta tidsplaner de krystar fram när de lägger manken till.

Undrar om de räknar E85 som 0%, 15% eller mera ickefosilt beroende på om man går på klassning, innehåll eller innehåll+tillverkning.

40% större spridare var det va

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Än är det väll inte första april Sprit dricker man in kör på. Regnskogarna behövs i dagens tidevarv i stället för att odla sprit och olja..... När vi får kineserna och alla andra i världen att bygga bilar med rening så tycker jag det är dax att börja fundera. Självklart skall vi utveckla sporten och framförallt klasser som STCC mm. men gärsgårdsserierna måste få fortsätta ett tag till.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Men räknas inte bensin och diesel till kolbaserat bränsle för det bildas ju koldioxid vid förbränning?

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1807



Re:

Björnes skrev:
Men räknas inte bensin och diesel till kolbaserat bränsle för det bildas ju koldioxid vid förbränning?


Bensin och motsvarande polare är kolbaserade ja. Vad jag kan få ut så är det högre halt kol i bensin än i till och med etanol.

Det känns alltid tryggt att när de som bestämmer har koll på vad det pratar om....

_________________
Markus Ålind
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Re:

Qaz skrev:
Björnes skrev:
Men räknas inte bensin och diesel till kolbaserat bränsle för det bildas ju koldioxid vid förbränning?


Bensin och motsvarande polare är kolbaserade ja. Vad jag kan få ut så är det högre halt kol i bensin än i till och med etanol.

Det känns alltid tryggt att när de som bestämmer har koll på vad det pratar om....


Ja bensin å diesel är ju kolväten. Tror det är 3-12 kolatomer i bensin och bara 2 i etanol, osäker på mängden i diesel.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Det handlar om att använda det som växer på jordytan och som kommer att avge koldioxid oavsett om det ruttnar bort eller förbränns. Det vi gräver/pumpar upp tillförs i atmosfären/jordytan.

Jag fattar fortfarande inte varför vi skall elda med ved i huset utan rening och köra bil på batterier där strömmen kommer från kol/oljeeldade kraftverk. Vore det inte bättre att elda veden i kraftverken direkt som även har rening och effektivare energiutvinning. Bilarna med sin rening kunde ju gå på något lämpligt att förbränna dock inte fosila bränslen.
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Björn skrev:
Det handlar om att använda det som växer på jordytan och som kommer att avge koldioxid oavsett om det ruttnar bort eller förbränns. Det vi gräver/pumpar upp tillförs i atmosfären/jordytan.

Jag fattar fortfarande inte varför vi skall elda med ved i huset utan rening och köra bil på batterier där strömmen kommer från kol/oljeeldade kraftverk. Vore det inte bättre att elda veden i kraftverken direkt som även har rening och effektivare energiutvinning. Bilarna med sin rening kunde ju gå på något lämpligt att förbränna dock inte fosila bränslen.



Det svåra är bara att hitta det där som är lämpligt, nu är ju rösterna höjda om E85 också. Men ved i bilen har ju provats förr men effekten var väl inte så väldans hög men.... men ved går väl att utvinna Metanol ur och det kom ju fram från förbundet men försvann igen i de flesta klasser.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

Björnes skrev:
Björn skrev:
Det handlar om att använda det som växer på jordytan och som kommer att avge koldioxid oavsett om det ruttnar bort eller förbränns. Det vi gräver/pumpar upp tillförs i atmosfären/jordytan.

Jag fattar fortfarande inte varför vi skall elda med ved i huset utan rening och köra bil på batterier där strömmen kommer från kol/oljeeldade kraftverk. Vore det inte bättre att elda veden i kraftverken direkt som även har rening och effektivare energiutvinning. Bilarna med sin rening kunde ju gå på något lämpligt att förbränna dock inte fosila bränslen.



Det svåra är bara att hitta det där som är lämpligt, nu är ju rösterna höjda om E85 också. Men ved i bilen har ju provats förr men effekten var väl inte så väldans hög men.... men ved går väl att utvinna Metanol ur och det kom ju fram från förbundet men försvann igen i de flesta klasser.
SBF's representanter verkar ju vara tillräckligt intelligenta att inte speca vilka drivmedel som skall användas 2012, bara att max 25% skall vara fossilt (hur dessa 25% skall specar är även det oklart).

Tar man dagens bilpark rakt av så är ju E85 det som är enklast, alla andra lösningar blir ju rejält jobbigare. Sen får man väl kanske certifiera E85 med "Skogstjärnan" (endast gjord av skogsavfall) eller likande.
För sprintracing skulle det nog gå att göra med E100 också (om man får starta med extraslurk dinosaurie).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



Re:

Niklas Falk skrev:
Björnes skrev:
Björn skrev:
Det handlar om att använda det som växer på jordytan och som kommer att avge koldioxid oavsett om det ruttnar bort eller förbränns. Det vi gräver/pumpar upp tillförs i atmosfären/jordytan.

Jag fattar fortfarande inte varför vi skall elda med ved i huset utan rening och köra bil på batterier där strömmen kommer från kol/oljeeldade kraftverk. Vore det inte bättre att elda veden i kraftverken direkt som även har rening och effektivare energiutvinning. Bilarna med sin rening kunde ju gå på något lämpligt att förbränna dock inte fosila bränslen.



Det svåra är bara att hitta det där som är lämpligt, nu är ju rösterna höjda om E85 också. Men ved i bilen har ju provats förr men effekten var väl inte så väldans hög men.... men ved går väl att utvinna Metanol ur och det kom ju fram från förbundet men försvann igen i de flesta klasser.
SBF's representanter verkar ju vara tillräckligt intelligenta att inte speca vilka drivmedel som skall användas 2012, bara att max 25% skall vara fossilt (hur dessa 25% skall specar är även det oklart).

Tar man dagens bilpark rakt av så är ju E85 det som är enklast, alla andra lösningar blir ju rejält jobbigare. Sen får man väl kanske certifiera E85 med "Skogstjärnan" (endast gjord av skogsavfall) eller likande.
För sprintracing skulle det nog gå att göra med E100 också (om man får starta med extraslurk dinosaurie).




men så står det inte det står ju att det skall vara max 25% som inte kör på kol baserat bränsle och bensin och diesel är väl kolbaserat. det står inget om fosil eller ej. Det innebär ju dessutom att elbilarna är direkt uteslutna för el är ej kolbaserat alltid då det kan vara vindkraftsel man råkat få.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20217



Re:

Björnes skrev:
men så står det inte det står ju att det skall vara max 25% som inte kör på kol baserat bränsle och bensin och diesel är väl kolbaserat. det står inget om fosil eller ej. Det innebär ju dessutom att elbilarna är direkt uteslutna för el är ej kolbaserat alltid då det kan vara vindkraftsel man råkat få.
Tyvärr kommer jag inte åt protokollet med den antagna miljöpolicyn (BS-online verkar inte vilja svara) men det står nog inte exakt som i nyhetstexten iaf (så klantiga kan de inte ha varit).
Ska du köra med 75% icke kolbaserat bränsle så innebär det en enorm satsning på vätgas och el (om vi nu begränsar oss till det som sker inom SBF's verksamhet, hur dessa energibärare fylls på är en lite annan fråga (svårkontrollerat dessutom)).

Dessutom skall policyn revideras årligen så man vet ju inte vad planen är om 12 månader... Miljömodet kanske svänger åt nåt annat håll då.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Elitracing (åskådarracing)
vad för nya pålager kommer SBF med i miljöns svepskäl?
1422 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande