Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2860 besök totalt |
Bromsvåg tillsammans med ABS?
Hallå, jag har ett problem som inte gärna vill lösa sig.. På min E30 får jag inte nog med bromsverkan, jag hade först en liknande original bromscylinder fast mindre servo pga platsbrist. Detta funkade inte alls, alldeles för dålig bromsverkan. Tog bort detta och köpte en komplett bromsbox med våg från Sellholm. Kopplade den med ena cylindern till framkretsen på ABS:en och den andra till bak. Samma sak igen, helt usel bromsverkan, inte ens om man ställer sig på pedalen kan det låsa upp. Fågan är om det bromsar oljan i ABS:en? Cylinderstorleken som sitter i nu har funkar perfkrt på E30 innan med original ok och skivor enl. säljaren av vågen. Någon som har tips vad jag ska göra ![]() Mvh _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
Vad har du för utväxling på pedalen och vilken storlek har du på huvudcylindrarna fram/bak?
Jag kör med bromsvåg och abs på min E30 och det är inga problem. Men man får trycka hårt och då har jag ändå gått ner till 15mm cylinder fram. Men det beror ju på pedalutväxling förståss. |
||
okej, skönt att höra att det ska funka i alla fall. Pedalutväxlingen är original, men det sitter ju en liten utväxling i vågen och det har jag inte rört.
Cylindrarna är Girling, och det står 75 på den ena och 70 på den andra, vad nu det betyder? När jag beställde hade jag ingen aning om vad jag skulle ha för cylindrar, så jag lät honom avgöra. Men de förstog det säkert som jag skulle åka utan ABS systemet, om det nu har någon inverkan på bromskraften. Mvh _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
Då har du samma typ av cylindrar som jag. Fast jag har en 625
75 betyder att det är 0,75tum diameter. Alltså 25,4*0,75=19,05mm Min är 15,9mm. Du skulle helst behöva ha lite högre utväxling eller en mindre cylinder. Men du kan ju börja med att kolla så du åtminstånde ha satt den minsta till frambromsarna. Ganska avgörande också vad du har för kolvdiameter på oken. Du har säkert mindre area på oken vilket gör det trögare. Du har säkert mindre skivor än mig och kanske sämre friktion i beläggen vilket också gör det trögare. Snabbaste sättet att få ordning på det är att byta till mindre cylinder. Ex. 13-14mm |
||
Tack! Har du en 75 bak och en 625 fram alltså? Precis så har jag nu, och då är det i alla fall lite broms om jag skruvar vågen på max fram.
Men då är det nog som du säger att jag behöver byta till ännu mindre eftersom jag har 325i original bromsar. Frågan är om jag ska byta till mindre bak också, kanske sätta 70 bak? Mvh _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
Har fortfarande funderingar över detta
![]() Åkte denna säsongen, men tyckte aldrig jag fick riktig ordning på bromsarna, man får ta i väldigt hårt. Jag har en .625 cylinder fram och en .70 bak, jag har provat att lufta allt, bak blir det fint tryck i pedalen men när jag luftar fram blir den aldrig helt stum, utan med nog pedaltryck går det att pressa den ända i golvet.. mindre bra! Jag har vågen ställd på max fram, så något är fel. Är bakre cyl. urkopplad så nyper det ju riktigt fint fram när jag kan trycka pedalen en bit till, men med bakre inkopplad så bromsar ju den upp. Är det någon som har en idé vad detta kan vara? Kan det vara i ABS:en det spökar? Känns som luft men det är omöjligt att få ur i så fall!? _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
Re:
Främre bromspumpen som har en repa i sig och läcker 'tryck' tillbaka till inloppet/behållaren kanske? Bara för att saker är nya behöver de inte vara hela eller fullt fungerande. _________________ Roland Johansson |
||
Kan det vara så att bromsvågen är för tight ihopskruvad....så den inte kan jobba som den ska.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Ja Rolle jag har varit inne på detta.. men jag tycker inte trycket minskar när jag håller broms på den. Bara gummisnoddkänsla i pedalen. Får nog testa att byta ut den i alla fall, för att får bort en ev. felkälla.
_________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
Re:
Låter inte som läcka då, men en annan luring som kan ställa till problem är om kolven antingen kärvar när den ska gå tillbaka eller mekaniskt hindras av pedal eller liknande att gå tillräckligt långt tillbaka för att ny bromsvätska ska kunna rinna ner. Sällan första sak man letar efter. _________________ Roland Johansson |
||
Beslöt mig för att gå till botten med detta, tog bort ABS för att utesluta en felkälla till.
När jag öppnar bakre kretsen så inte den cylindern hindrar så kan jag trycka pedalen helt i botten och främre cylindern (Girling .625) går ihop nästan helt. ![]() Ska det vara möjligt att orka trycka ihop den 3-4cm? Jag fattar inte längre vad som kan vara fel, cylindern läcker ju inte förbi nån olja, ABS borta, och luftat som en tok med alla metoder. Är det någon som har koll på hur det ska uppföra sig? ok och skivor är 325i original. Får alltså stum och fin pedal bak (Girling .700) men fram är den som en gummisnodd. Strypventilen till bak är borta. Skillnaden på cylinderstorlek kan väl inte göra så mkt att man orkar komprimera så? _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
Re:
Ja de är stålomspunna, nya för ett par år sedan.. Problemet med den okänsliga och fjädrande pedalen låg nere i oken! Tog i sär dem, var inget fel synligt. Satte ändå i nya tätningar i dem, men framförallt Millways mässingsbussningar för att få bort att oken kan röra på sig. Gav resultat! Ska man få bromsmsvåg att funka med glidok verkar detta vara lösingen för en bra pedal, minsta spel så förlorar man känslan. Tillsammans med Carbotech XP10 belägg så bettar det riktigt fint när man fått upp tempen. _________________ Mikael Grindvall ------------------ BMW SC #612 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2860 besök totalt |