Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Detaljerad information om nivåskillnader på svenska banor?
2137 besök totalt
Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare

Google earth verkar vara riktigt bra på att ge information om bredd och sträckning på banor för att skapa bra datormodeller. Tyvärr har inte dess informationen om nivåskillnader önskvärd upplösning. Är det någon som vet om detta finns väl dokumenterat någonstans (t ex i samband med att man byggt banorna eller genom mätningar på ngt vis) och i så fall var/hur man kan få tag på denna information? Anledningen att jag frågar är att det finns funderingar på att bygga några nya 3D modeller av svenska banor för simracing och då underlättar det betydligt om man kan få tag på så exakt information om detta som möjligt

Här sen Maj 2003

Lantmäteriets kartor? Vet iofs inte om grön blå eller röd ger bäst upplösning?

Edit: grön..
Är det detsamma som orienteringskartor?

Edit: tydligen inte, orienteringskartor har mycket bättre upplösning.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Du kan beställa specialkartor från lantmäteriet (ogratis som allt) med rätt bra x/y-upplösning iaf. Jag minns inte hur bra höjdkurvor det är (5m eller nåt).

oavsett så lär du inte få med bankning, curbhöjd mm (ta tex Bäcken på Knutan).

Edit: Gluttade lite på Kinnekulle. en höjdkurva syns vid TV-krönet men ingen för Mohlins, inte direkt den upplösning man vill ha i spel iaf

Örjan Carlborg
Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Tack för input - som ni kom fram till tror jag inte att denna typ av kartor räcker. Jag tror att Google Earth är bättre än så faktiskt Jag tror att Nasa har något som kallas "World Wind" som kan ha ännu bättre upplösning, men optimalt vore om man skulle kunna komma över ritningar som användes i samband med att man byggde banorna thumbs up

Här sen Mar 2003

Det finns inga kartor från lantmäteriet med sådan detaljerad information som du vill ha. Men däremot så borde byggnadskontoret kunna ha den informationen från byggnadslovet. Nu vet jag inte hur noga dom är på höjdskillnader på en bana eller om det bara är x,y som är intressant då. Men på byggnader får man ju lov att uppge plushöjd på byggnaden.

Banägaren borde annars ha ritingar med rätt information. Annars får du låna våran GPS som mäter med 1cm nogranhet i höjd och ge dig ut på banorna och mäta in dom.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Petter skrev:
Det finns inga kartor från lantmäteriet med sådan detaljerad information som du vill ha. Men däremot så borde byggnadskontoret kunna ha den informationen från byggnadslovet. Nu vet jag inte hur noga dom är på höjdskillnader på en bana eller om det bara är x,y som är intressant då. Men på byggnader får man ju lov att uppge plushöjd på byggnaden.

Banägaren borde annars ha ritingar med rätt information. Annars får du låna våran GPS som mäter med 1cm nogranhet i höjd och ge dig ut på banorna och mäta in dom.

Tack! Det vettigaste verkar alltså vara att

i) kontakta banägarna och se ifall de kan tänka sig att dela med sig av sin info. Någon som har bra kontakter Gelleråsen, Sviesta och Gotland Ring känns som prio 1 då dessa banor ännu inte finns ute alls för de moderna spelen

ii) om i) inte lyckas kontakta byggnadskontoret

iii) Prata med Petter - med den frekvens du besöker banorna är det ju bara att lägga GPS + logger i din bil en säsong så har vi alla mätpunkter vi behöver Förresten - det är nog bättre att jag hänger med och kör bilen, för vi behöver ju mätpunkter över hela banans bredd och inte bara i idealspåret

Här sen Dec 2002

Här är en höjdgraf från Knutstorp. Mitt varv var på 2025m.

Bromma
Här sen Nov 2002

Såhär här ser Sviestad ut.

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det verkar ju som GPS'arna ger bra upplösning - för att det skall kunna användas för modellering behöver man nu då få in komplett information på ett x,y grid över hela banorna. Skall man göra på detta vis krävs ett antal varv och då inte bara i idealspår

Här sen Mar 2003

Nu vet jag inte vad dom använt sig av för att få fram höjderna men en vanlig gps har du ingen vettig höjdmätning med överhuvudtaget. Inte ens med DGPS får man rikig höjdangivelse. Vi köpte en gps som ger bra höjdangivelser men då måste man ha en basstation och den kostade begagnad 180 000:-

oftast har en klocka med tryckhöjdmätare bättre angivelse än en vanlig gps.

Men å andra sidan är ju inte den riktiga höjden det viktigaste att få in för ett spel, utan stämmer differansen så räcker ju det

Jönköping
Här sen Sep 2004

Hur seriöst är det här?

Jag har en del erfarenhet av att bygga racingbanor till spel

Har nog inte tid att göra så mycket själv men jag hjälper gärna till med lite rådgivning..

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

obizzz skrev:
Hur seriöst är det här?

Jag har en del erfarenhet av att bygga racingbanor till spel

Har nog inte tid att göra så mycket själv men jag hjälper gärna till med lite rådgivning..

Det beror väl på hur man definierar seriöst Även om jag jobbat med IT i 10+ år är jag är ingen erfaren 3D modellerare själv men jag har några kontakter som har mer erfarenhet även om de inte byggt banor från scratch tidigare.

Jag har börjat med simracing för att komma bättre förberedd till sommarens banträffar. De flesta Svenska banor finns tillgängliga för rFactor/GTR 2 som jag kör mest, men fortfarande saknas Gelleråsen, Sviestad och Gotland Ring. Har märkt att det uttryckts en del intresse för att dessa banor tas fram också (inte bara bland Svenskar) och efter att ha pratat med en del som bygger banor är en av de saker som gör att de inte ger sig på våra banor (trots att de på grund av sin storlek inte är några mastodont projekt) är att man saknar bra input data att modellera från. Tråden är ett försök att utnyttja den stora kunskap som finns på detta forum om våra Svenska banor till att samla in den information som kan göra att vi kan locka någon att bygga en användbar modell av dem.

Rådgivning från en expert på området kring mer exakt vilka data man skall satsa på att samla in och i vilken form man skall sammanställa dessa för att på bästa sätt kunna utnyttjas för modellering vore därför ypperligt

Här sen Aug 2005

Ursäkta om detta är en dum kommentar men kan man inte använda/modda Gelleråsen som finns i STCC-spelen?

Gotland
Här sen Nov 2004

Kan väll tala om att Stadsarkitektkontoret på Gotland inte har någon bra karta på Gotland Ring tyvärr.

Prova och ring eller maila ägaren Alec Havrén alec@gotlandring.com eller +46 731 822 822 [Sverige], +358 40 5001353 [Finland]

Finns en liten chans att den kan vara mätt av konsult.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Hotte skrev:
Kan väll tala om att Stadsarkitektkontoret på Gotland inte har någon bra karta på Gotland Ring tyvärr.

Prova och ring eller maila ägaren Alec Havrén alec@gotlandring.com eller +46 731 822 822 [Sverige], +358 40 5001353 [Finland]

Finns en liten chans att den kan vara mätt av konsult.

Tack för information och tips! Jag provar kontakta honom

Här sen Maj 2006

Trådstartare
Det finns redan ett projekt på gång att bygga modell av Gotland Ring där ägarna är inkopplade. Här är en liten preview http://www.youtube.com/watch?v=U-f8t6Xgssg om någon kan tänka sig att bidra till projektet, så tror jag säkert att det uppskattas då det är en enda person som gör allt jobb i dagsläget

Här sen Aug 2004

Kan man inte använda banprofilerna som finns i Driftbox/Performancebox-tråden?
De är inget annat än GPS-loggat data från banornas vänster och högerkanter med hyfsad upplösning (bra nog för att man skall kunna studera sina spårval).

2137 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande