Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-02-09 5Papp Laholm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20816 totalt)
RdF

Här sen Feb 2008

Re:

BMWTobbe skrev:
RdF skrev:
jo men du måste väl förstå att det naturligt blir mer aggresiv körning när du vet att bilen ska skrotas efter loppet e över ??

om jag förstod det hela rätt så slutade hela saken med att båda teamen blev uteslutna. Om så nu var fallet så har ni ju inte bara förstört för teamet ni körde på, utan även ert eget deltagande blev ju avslutat. Det måste ju vara värdelöst att köra så tufft att man förstör för andra och dessutom sig själv?

vilka ni , jag har ingenting med den olyckan att göra .. , men jag personligen att lite ruff körning gjorde eventet mer intressant .

Stockholm
Här sen Jul 2005

Vill man köra folkrace kan man köra folkrace...

Här sen Feb 2008

fan det finns ju lika många gnällspikar här som det finns zatzy ju .. vissa blir poliser och vissa blir bovar =)

Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

RdF skrev:
fan det finns ju lika många gnällspikar här som det finns zatzy ju .. vissa blir poliser och vissa blir bovar =)

Du är på ett banåkarforum, är du förvånad över att vi är intresserade av spårval, tävlingar och att komma i mål?
Verkar inte riktigt som om du är med på vad 5-papp är och skillnaden mot folkrace eller stubbrace.

Ser att du är väldigt ny medlem med. Är 5-pappen det enda som drar dig till rejsa om jag får fråga?

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Äh, va fean.
Lås denna tråden nu så får vi se hur det blir till nästa rejs!

Å föresten mattias:
Nästa gång får det bli efter målgång med grillkorv å sportdryck

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002

Re:

Jovani skrev:

Nästa gång får det bli efter målgång med grillkorv å sportdryck

Just det! Vi får köpa en back lättpilsner att ha vid servicebilarna så vi har något bra att dricka till den obligatoriska korvgrillningen!

Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
HebbeLelle
varberg
Här sen Feb 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Re:

RdF skrev:

Suuuck.

Yatzy är inte rejsa, men jag tror jag har vad ni söker:
Hitta hem

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Nu var jag inte med i Laholm, men jag körde däremot på Ljungbyhed förra våren. Även där var det i stort sett samma diskussion. Ett eller två team som körde väldigt aggressivt utan hänsyn till "motståndarna".

Nu är det såhär att när man anmäler sig till ett evenemang så går man också med på att följa de regler som arrangörerna för evenemanget har ställt upp. Man förväntar sig också att alla andra deltagare följer reglerna, och man förväntar sig att arrangören ser till att reglerna efterföljs. Ungefär som i samhället i stort.

Naturligtvis är det skitkul att köra bil aggressivt och knuffas med andra bilar, det är jättehäftigt och känns lite sådär lagom farligt, vilket höjer adrenalinnivån ytterligare. Särskilt om man går in för att skrota den egna bilen och inte behöver ta någon som helst hänsyn till skador.

Men nu är det ju inte det som 5-papp går ut på... så det är kanske lämpligare att de som verkligen vill köra och knuffa runt varandra och köra sönder sina bilar så mycket det bara går, gör det tillsammans med personer som är ute efter samma sak och inte förväntar sig hänsynsfull körning.

Det står faktiskt klart och tydligt på flera ställen i reglerna för 5-papp vad som gäller avseende körstil och hänsyn:
http://www.slc.se/5papp/5papp_tips&amp;regler.pdf

Det kan vara ett tips att läsa dem och faktiskt fundera på om man verkligen ska anmäla sig till 5-papp om man nu ska köra med avsikten att skrota både sin egen och så många andras bilar som möjligt...

RdF

Här sen Feb 2008

jo men kan man verkligen förvänta sig att reglerna efterföljs , med tanke på vilken nivå dessa race ligger på ?? Jag skulle ju inte göra det iaf , och det verkar ju som att jag har rätt i det oxå , sen om det e rätt el fel det bryr jag mig inte om. men faktum e ju så att, kostar bilarna man tävlar med 1000 spänn så kan man ju förvänta sig att det blir på det här viset. Och det kommer säkert alltid att vara så , så varför inte acceptera det ist ??

Här sen Feb 2008

Re:

Figgz skrev:
RdF skrev:

Du är på ett banåkarforum, är du förvånad över att vi är intresserade av spårval, tävlingar och att komma i mål?
Verkar inte riktigt som om du är med på vad 5-papp är och skillnaden mot folkrace eller stubbrace.

Ser att du är väldigt ny medlem med. Är 5-pappen det enda som drar dig till rejsa om jag får fråga?

Jag förstår vad alla menar osv , men jag kan inte förstå gnället bara .. de som nu blev knuffade i 245an sa ju nått i stil med att det var ju tur att han höll i sin kompis annars hade det kanske gått illa , och det tycker jag e något man ska reagera på ist , vi vill väl iaf inte att vi ska springa runt i depån och misshandla varandra el ?? men det verkar det ju inte varit nån som reagerade på !!! och det e osportsligt om nått!!!

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

RdF skrev:
jo men kan man verkligen förvänta sig att reglerna efterföljs , med tanke på vilken nivå dessa race ligger på ?? Jag skulle ju inte göra det iaf ,

Ja, jag, precis som de flesta andra, skulle nog förvänta mig respekt för reglerna som gäller, särskilt vad avser säkerhet. Vad är problemet med att följa dem?

För dem som vill köra mer aggressivt finns det andra former. Hyr ett grustag och ta med några kompisar som är med på grejen och kör sönder bilarna.

RdF

Här sen Feb 2008

Re:

Miataninja skrev:
RdF skrev:
jo men kan man verkligen förvänta sig att reglerna efterföljs , med tanke på vilken nivå dessa race ligger på ?? Jag skulle ju inte göra det iaf ,

Ja, jag, precis som de flesta andra, skulle nog förvänta mig respekt för reglerna som gäller, särskilt vad avser säkerhet. Vad är problemet med att följa dem?

För dem som vill köra mer aggressivt finns det andra former. Hyr ett grustag och ta med några kompisar som är med på grejen och kör sönder bilarna.

JAG har inga problem med att efterfölja reglerna , det jag har sagt e bara det att , e det så konstigt att reglerna kanske tummas lite på , med tanke på vilket race det är .. ?? det e ju inte direkt en prestige tävling

Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Re:

RdF skrev:
RdF skrev:

JAG har inga problem med att efterfölja reglerna , det jag har sagt e bara det att , e det så konstigt att reglerna kanske tummas lite på , med tanke på vilket race det är .. ?? det e ju inte direkt en prestige tävling

Det är skillnad på att "tumma" på reglerna men ändå försöka köra enligt dem, och på att köra på ett sätt som går tvärtemot allt som står i reglerna.

Det står ju på flera ställen i reglerna att man ska köra hänsynsfullt. Då tycker jag att man kan förvänta sig att deltagarna faktiskt gör det.

Naturligvis är det inte förbjudet med plåtkontakt, så det får man ju räkna med, däremot tycker jag inte att man ska behöva räkna med att man flera gånger avsiktligen blir hårt påkörd.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Det finns lite olika åsikter om vilken karaktär sådana här körtillfällen bör ha

a) Biltest, kul körning i 5 timmar. Lite meka. Bra säkerhet. Snygg körning, snygga omkörningar. Regler följs

b) Aggresiv körning, publikfriande, bilskrotning, regler som tänjs

För de som förespråkar och lever efter a) finns 5-pappcuppen till.

För de som förespråkar eller lever efter b) finns inte 5pappcupen till om jag får bestämma (vilket jag naturligtvis inte gör, utan det är Fredrik som gör det).

Då majoriteten förefaller förespråka a) och därmed med automatik ogillar b) så föreslår jag att team och individer med b)-inställning eller beteeende helt enkelt inte är välkomna till 5-pappscuppen.

Skåne
Här sen Sep 2003

Nästa gång blir det nog så att de som sticker ut med "folkraceattityden" kommer få sig några rejäla knuffar som en hint. Tyvärr riskerar någon av dessa knuffade förare att få lite mer allvarliga skador men vafan, ger man sig in i leken får man leken tåla. Med tanke på arrangörsformen kan man lätt lista ut att en o annan überknuff kommer delas ut.
Whiplash är ju trots allt bara för veklingar och dom borde ha förstånd att inte ställa upp i första fallet så dom kan gott skylla sig själva!

Här sen Aug 2003

Re:

RdF skrev:
BMWTobbe skrev:
RdF skrev:
jo men du måste väl förstå att det naturligt blir mer aggresiv körning när du vet att bilen ska skrotas efter loppet e över ??

om jag förstod det hela rätt så slutade hela saken med att båda teamen blev uteslutna. Om så nu var fallet så har ni ju inte bara förstört för teamet ni körde på, utan även ert eget deltagande blev ju avslutat. Det måste ju vara värdelöst att köra så tufft att man förstör för andra och dessutom sig själv?

vilka ni , jag har ingenting med den olyckan att göra .. , men jag personligen att lite ruff körning gjorde eventet mer intressant .

Ursäkta då, jag vet inte vilket team du körde i, men eftersom du hängde med på klart-att-det-skall-smällas-tåget antog jag att du var teamkompis med de andra i snugge.

Kul att du tyckte det var intressant, men det verkar som om fler tycker det är mindre intressant om vi ska se till inläggen i tråden. Trist att ett fåtal skall förstöra för en större massa, och ännu tråkigare att ni hårdnackat inte vill inse att de andra deltagande kanske inte uppskattar er syn på saken.

Självklart är det inte okej att slå ner folk i depån, lika lite som det är okej att slå ner en person på gatan. Det är också ett brott mot en regelsamling som kallas Sveriges Rikes Lag. Alla förväntas att respektera reglerna i lagboken, varför ska man då inte kunna följa ett par enkla regler i en tävlig? Tycker man att reglerna är fjantiga behöver man ju inte delta. Självklart är det skillnad på en lätt knuff och en totalramponering. Ingen har väl trott att alla bilarna går helt oskadda ur denna tävlingen?
Citera
RdF

Här sen Feb 2008

Re:

Nik skrev:
Nästa gång blir det nog så att de som sticker ut med "folkraceattityden" kommer få sig några rejäla knuffar som en hint. Tyvärr riskerar någon av dessa knuffade förare att få lite mer allvarliga skador men vafan, ger man sig in i leken får man leken tåla. Med tanke på arrangörsformen kan man lätt lista ut att en o annan überknuff kommer delas ut.
Whiplash är ju trots allt bara för veklingar och dom borde ha förstånd att inte ställa upp i första fallet så dom kan gott skylla sig själva!

även om du kanske skriver detta som ironi , tycker jag ändå att det e rätt , ger man sig in i leken ska man tåla den oxå =)

Här sen Feb 2008

Re:

BMWTobbe skrev:
RdF skrev:
BMWTobbe skrev:
RdF skrev:

Ursäkta då, jag vet inte vilket team du körde i, men eftersom du hängde med på klart-att-det-skall-smällas-tåget antog jag att du var teamkompis med de andra i snugge.

Kul att du tyckte det var intressant, men det verkar som om fler tycker det är mindre intressant om vi ska se till inläggen i tråden. Trist att ett fåtal skall förstöra för en större massa, och ännu tråkigare att ni hårdnackat inte vill inse att de andra deltagande kanske inte uppskattar er syn på saken.

Självklart är det inte okej att slå ner folk i depån, lika lite som det är okej att slå ner en person på gatan. Det är också ett brott mot en regelsamling som kallas Sveriges Rikes Lag. Alla förväntas att respektera reglerna i lagboken, varför ska man då inte kunna följa ett par enkla regler i en tävlig? Tycker man att reglerna är fjantiga behöver man ju inte delta. Självklart är det skillnad på en lätt knuff och en totalramponering. Ingen har väl trott att alla bilarna går helt oskadda ur denna tävlingen?

varför e det då så många som reagerar så på att det var ett team som knuffade av en annan bil , när det var ett par andra dårar som tänkte börja misshandla ett team .. det tycker jag e mkt värre el vad tycker ni andra ??

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Finns det några som liksom jag tycker att alla inblandade har fått sitt sagt vid detta laget. Snugge är nog tillräckligt uthängda vid detta laget. Jag gissar att alla bett om ursäkt både här och på plats och vi är nog alla (iaf jag) övertygade om Snugge kommer bete sig annorlunda nästa gång.

Sen var Snugge långt ifrån ensamma med detta beteende (inget specifikt försvar endast klargörande) även om fler reagerat över deras körning. Hoppa av drevet nu för sjutton gubbar!

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
Finns det några som liksom jag tycker att alla inblandade har fått sitt sagt vid detta laget. Snugge är nog tillräckligt uthängda vid detta laget. Jag gissar att alla bett om ursäkt både här och på plats och vi är nog alla (iaf jag) övertygade om Snugge kommer bete sig annorlunda nästa gång.

Sen var Snugge långt ifrån ensamma med detta beteende (inget specifikt försvar endast klargörande) även om fler reagerat över deras körning. Hoppa av drevet nu för sjutton gubbar!

japp.... håller helt med hobbe...

nu lägger vi ner diskussion om det här tills vidare.....

för övrigt så kommer vi med en vidare utveckling av 5pappen för dom som vill åka lite tuffare...

5papp sprint ......

Upplägget då är att man kör ca 20bilar 3varv..... i 10 heat med 15min break mellan varje heat.... Och startordningen är förbestämd innan så man varierar mellan långt fram och bak varje heat.... sen delas det ut målpoäng till dom 8 första i varje heat..... Och flest poäng efter 10 heat vinner....

och det är hysteriskt kul men då är det ok med lite tuffare körning med vändningar osv.... naturligtvis inte rena avrättningar såklart....

om det finns intresse så kan vi fixa en sådan 5papp sprint körning till söndagen den 2 mars på laholm när jag ändå är där nere ????

så ni som är intresserade av en sådan körning skriv gärna här....

fast då kommer vi kräva rallystol och fönsternät i bilarna som minimum säkerhet.... Och rekommenderar även halvbur.....

och man får självklart även då vara flera förare och dela på bil om man vill...... det är bilen som tävlar.

RdF

Här sen Feb 2008

hade defenitivt ställt upp , fast jag e tyvär inte hemma då .. men det låter ju kanon !!! =)

2008-02-09 5Papp Laholm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande