Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2008-02-09 5Papp Laholm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20816 totalt)
RdF

Här sen Feb 2008

eller va fan jag e ju hemma då , så förhoppningsvis kommer jag =) om allt går vägen =)

Här sen Nov 2007

Re:

RdF skrev:
Nik skrev:
Nästa gång blir det nog så att de som sticker ut med "folkraceattityden" kommer få sig några rejäla knuffar som en hint. Tyvärr riskerar någon av dessa knuffade förare att få lite mer allvarliga skador men vafan, ger man sig in i leken får man leken tåla. Med tanke på arrangörsformen kan man lätt lista ut att en o annan überknuff kommer delas ut.
Whiplash är ju trots allt bara för veklingar och dom borde ha förstånd att inte ställa upp i första fallet så dom kan gott skylla sig själva!

även om du kanske skriver detta som ironi , tycker jag ändå att det e rätt , ger man sig in i leken ska man tåla den oxå =)

Sanning!

och har man inte vett att iaf köra med racingstol och riktiga bälten så får man skylla sig själv, givetvis kan det göra ont att rulla om man sitter i ett originalsäte me bälte som en vissen tulpan runt sig. Visst, jag håller med om att man självklart ska köra sansat och följa reglerna men det är även upp till var och en att ha riktiga grejer. Jag inbillar mig i min enfald att detta även gäller om man kör volvo 245...

Här sen Apr 2005

Re:

J-son skrev:

Sanning!

och har man inte vett att iaf köra med racingstol och riktiga bälten så får man skylla sig själv, givetvis kan det göra ont att rulla om man sitter i ett originalsäte me bälte som en vissen tulpan runt sig. Visst, jag håller med om att man självklart ska köra sansat och följa reglerna men det är även upp till var och en att ha riktiga grejer. Jag inbillar mig i min enfald att detta även gäller om man kör volvo 245...

Först o främst måste jag säga att det är bra att Ni på SLC tänker vidareutveckla detta så man kan få
likasinnade på banan.

Sen J-son så säger jag inte att du har fel i det du säger men det står trots allt inte nånstans på sidan om
5-papp eller bland reglerna att det är tvång på stol o bälte osv och detta är ju så klart för att hålla 5-papp
på en folklig nivå så att 3-barnspappan Allan kan ställa upp o köra med en skrotbil för 1000kr utan att
riskera att familjen ska stå utan pengar till mat osv i slutet av månaden. Kanske inte ett bra exempel men
tror nog att många förstår vad jag menar. Det är inte plånboken som styr ens intresse för bilar. Intresset
finns där oavsett hur plånboken ser ut. Frågan är bara om man ska vara på banan eller sidan om. Sen så
finns det såklart alltid folk som har olika inställningar till saker o ting men som fler innan skrivit så anmäler
man sej till ett rejs så har man accepterat att reglerna ska efterföljas. Det ska ju inte råda anarki på banan.
Nästa gång man anmäler sej så kanske man ska skriva att man har ambitioner att gå i mål efter 5 timmar??
Som förra gången vi ställde upp så var bilen inte värre tilltyglad än att den hade kunnat gå genom SBP.
Nu är det bara skrot av allt. Ramsned o jevlig. Och vi är inte fattiga men känns ju ändå onödigt att behöva
att leta upp ny bil o flytta över alla grejer på grund av någon som inte accepterar reglerna. Säger inte att
Snugge inte borde ställa upp fler gånger men borde överväga sitt körsätt. Det kan ju inte vara kul att
komma ut i depå o bara ha en massa folk runt omkring som går o tittar snett??? Så det här nya med
5-papp sprint kanske är nåt för Snugge???

Låter som sagt bra att det 5-papp utvecklas. Hoppas att nästa rejs blir schysstare från alla håll. Även från mej....

Mvh Tomas

J-son

Här sen Nov 2007

Re:

Tejptomas skrev:

Sen J-son så säger jag inte att du har fel i det du säger men det står trots allt inte nånstans på sidan om
5-papp eller bland reglerna att det är tvång på stol o bälte osv och detta är ju så klart för att hålla 5-papp
på en folklig nivå så att 3-barnspappan Allan kan ställa upp o köra med en skrotbil för 1000kr utan att
riskera att familjen ska stå utan pengar till mat osv i slutet av månaden.

Nej inte tvång, bara sunt förnuft.. Ingen höjdare för Allans familj när han blir invalid för att han snålat nån tusing på en stol heller.

Här sen Apr 2005

Tidigare i tråden så har det skrivits en del om att t ex rullningen på 245:an inte var så allvarlig o
nu så kommer det upp liknelser med att bli invalid om man inte kör med riktig stol?? Motsägelsefullt.

olyckor kan hända var som helst o när som helst. Men för den sakens skull så kör inte var o varannan
person runt i sina bilar till vardags med sportstolar. Är då dessa personer inte förnuftiga?

Säger fortfarande inte emot dej "J-son" men vill gärna vända på biffen ett par gånger till....
om vi inte har dessa diskutioner så kan inte heller de som är ansvariga för 5-papp få veta vad vi som
kör tycker. 5-papp är en mkt bra idé men även en diamant behöver slipas.

Mvh Tomas

RdF

Här sen Feb 2008

Vi hade iaf riktig stol och bälte , men jag tycker nog inte att det ska vara ett måste , då försvinner ju enkelheten, jag tycker att det e fint att det finns e sista chans för bilen man har tänkt att skrota och ta sig ett par varv på banan , Jag tror att det kommer att bli färre som kör om det helt plötsligt e krav på riktig stol osv, det e ju inte alla som har det , och köpa kostar ju lite pengar , ..

Sundsvall
Här sen Maj 2003

Riktig stol och bälte utan bur är farligare än orginal, så nu slipper ni tjata om det.

Tyckte det var en rolig tillställning att kolla på och kommer garanterat testa inom en snar framtid.
Som publik tyckte jag det var ledsamt att se hur vissa körde, prejningar och planerade påkörningar hör inte hemma här. Förstår inte heller vad det är att diskutera, står något i reglementet är det så man får uppföra sig, vare sig man har vinnarambitioner eller bara kör för att ha kul.

Tack till Fredrik och er andra som ordnar ihop såna här roligheter!

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Pontus Hallenheim skrev:
Riktig stol och bälte utan bur är farligare än orginal, så nu slipper ni tjata om det.

Har du belägg för att det är så??

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Tex om man rullar och taket trycks in kommer man ingenstans i en racingstol med fyrpunktsbälte. Med trepunkts i en normalskålad stol lutas man åt sidan. Resultatet säger väl sig självt?

Här sen Nov 2007

Re:

Pontus Hallenheim skrev:
Tex om man rullar och taket trycks in kommer man ingenstans i en racingstol med fyrpunktsbälte. Med trepunkts i en normalskålad stol lutas man åt sidan. Resultatet säger väl sig självt?

Ja om du köper en stol av papier mache för 4:- ,en riktig stol skyddar ju huvudet?

Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Pontus Hallenheim skrev:

Gör en sökning på bur+bälte, så kommer du hitta ett par trådar som förklara hur det fungerar.
Tror t.o.m att det var en uppe igår, där jag la ett par länkar.

Det vore skönt om denna villfarelse om faran med detta som florerar frisk på Svenska forum tog slut thumbs up

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pontus Hallenheim
Sundsvall
Här sen Maj 2003

Re:

Dude skrev:

Det vore skönt om denna villfarelse om faran med detta som florerar frisk på Svenska forum tog slut thumbs up

Det är ju här på rejsa jag har läst det, men det bevisar bara tesen att även solen har fläckar

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

Re:

Pontus Hallenheim skrev:
Dude skrev:

Det är ju här på rejsa jag har läst det, men det bevisar bara tesen att även solen har fläckar

Även moderatorerna har blinda fläckar och hittar inte allt

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Succén med fempapp verkar få ett syskon, från oväntat håll:
http://www.sbf.se/artikel/3105

Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Re:

FredrikÅ skrev:

WTF?? kovändning! man kanske får behålla sin licens nu då

undrar sen var bildena kommer ifrån?

Dock tycker jag att detta är ett bra initiativ av SBF m a p delen om kravet på miljötänkande i depån. Maxhastigheten kommer vara svår att kontrollera, laser? 60 km/h är för lite tycker jag, likaså snitthastigheten om 40 km/h.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Mattias Habenicht (Habbe) skrev:
FredrikÅ skrev:

WTF?? kovändning! man kanske får behålla sin licens nu då

undrar sen var bildena kommer ifrån?

Dock tycker jag att detta är ett bra initiativ av SBF m a p delen om kravet på miljötänkande i depån. Maxhastigheten kommer vara svår att kontrollera, laser? 60 km/h är för lite tycker jag, likaså snitthastigheten om 40 km/h.

Det är en direkt kovändning pga av SMA och 5Papp........

så det finns en liten positiv biverkning med SMA även för SBF anslutna

Men det är fortfarande billigare och enklare att arrangera något med SMA än SBF, för den inbyggda byråkratin behöver vi inte ta betalt för i SMA......

nicklas.s
Oslo
Här sen Apr 2007

En nackdel med SBF's upplægg ær ju hel klart "Kravet är att bilen är tvåhjulsdriven och passerat Svensk Bilprovning."

Gissar på att majoriteten av de startande bilarna i Laholm forra gången inte var godkænda hos SBP.

Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

nicklas.s skrev:
En nackdel med SBF's upplægg ær ju hel klart "Kravet är att bilen är tvåhjulsdriven och passerat Svensk Bilprovning."

Gissar på att majoriteten av de startande bilarna i Laholm forra gången inte var godkænda hos SBP.

näe visst är det så ...... men det är inte den stora grejjen.... SBF försöker begränsa SMA's spridning genom att öppna upp möjligheterna inom SBF som förrut var låsta och gjorde att SMA startades av mig.... men problemet är bara att det finns så många andra fördelar numera med SMA som enkelhet, obyråkratiskt och billigare som gör att fler och fler arrangörer ändå väljer SMA istället för SBF som samarbetspartner.....

och eftersom SBF har insett att det inte går att stoppa SMA genom att försöka "hota" utövare (eftersom det ändå inte går att genomföra hoten i verkligheten) så försöker man nu med nästa strategi och det är att kopiera upplägg.... Och dom lär börja kopiera mera , tex så tror jag att snart kommer det gå att ta en SBF licens på webben såsom vi redan börjat med SMA men tiden är nog förbi för monopol...... tror jag...

denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003

Re:

FredrikÅ skrev:

Dom där reglerna har vi kört efter sen 2002 eller om det var 2001 tom i "9-timmars"

http://www.skepptunamk.com/uthallig.htm

//team VTR

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

D.Sävström skrev:
FredrikÅ skrev:

Dom där reglerna har vi kört efter sen 2002 eller om det var 2001 tom i "9-timmars"

http://www.skepptunamk.com/uthallig.htm

//team VTR

fast det har varit bara ett tillfälligt tillstånd från Stockholms BF och inget med SBF att göra.... det är först nu SBF centralt valt att gå ut med det officiellt....

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re:

Å de skall väll till att hitta en besiktigad & godtjänd bil för 5000kr!
vet inte hur många bilar SOM kostar ens 5000kr på tex laholm.....

Nä, copy-cats är alltid sämre...

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Eftersnack
2008-02-09 5Papp Laholm
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (20816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande