Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3071 besök totalt |
Nu har jag inte provkört nån R32:a men jag har läst en del negativt om den bilen, framförallt om vikten som du nämde men ochså om motorn. De menar att den tydligen ska vara rätt "tråkig", den är ju trots allt till stor del konstruerad på en "vardagsmotor" så det kanske är förståligt? Sen tror jag kvalitetskänslan i matrial och beetende är klart bättre än Focusen. ![]() |
||||
Hmm, ja, jag vet inte jag - EVo, mfl, anser ju den vara det klart bästa köpet i klassen? _________________ ![]() |
||||
_________________ Tim Kjellsson Uppsala |
||||
Personligen kan jag inte unna mig den lyxen av att gå till närmsta Ford handlare och provköra en RS (dels för att dom inte har en för provkörning, och dels för att jag antagligen inte skulle få i vilket fall som helst). Men en Ford Ficus ST170 har jag kört dock! Den var rolig måste jag bara säga, fast den var juh klart ett nära sönderkört provex...
Bromsarna verkade dock inte hålla måttet, började brinna och ryka kraftigt efter ett tag ![]() Är det för övrigt så mycket som skilljer en ST170 från en RS? Bortsett från att RS är bestyckad med auto-lag gaspedal? För Ficus ST170 är helt klart roligare att köra än tex VW Golf GTi, även om Golfen känns mer som en bil innifrån... |
||||
Hej
Skillnaden mot ST170 och vanliga Focus är ju rätt stor, som det delvis framgår av den eminenta provkörningsrapporten. Motor, låda och slutväxel, andra hjulupphängningar (ombyggt för att få dit 18-tummarna "optimalt", förstärkt kaross, breddad... Motorn är baserad på Duratech som i sin tur är en utveckling av Zetec, den trivs nog rätt bra med turboladdning men jag blir inte förvånad om turbokicken är avsiktlig... Jag har inte haft chansen att testa bilen (är ju inte vanlig som demobil...) men det finns faktiskt två RS inom 30 mil, det är rätt kul. Priset kan kännas högt men jämfört med vad Sierra/Escort Cosworth kostade är det inte så stor höjning - dessutom är bilen knappast riktad till dem som funderar på en beggad 993 eller EVo - bilen är byggd för oss som gått ned oss i Fordträsket och vill ha den för att den är det ballaste Ford Europa byggt på snart 10 år... ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag har kört R32. Trots att jag inte direkt hade några förväntningar blev jag faktiskt besviken. Man hade lyckats göra den BÅDE hård och svampig på en gång! Fjädringen var hård och stötig (gillar jag!), men ändå kändes den svampig i reaktioner och feedback. Märklig upplevelse. Den verkade också väga väldigt mycket, typ 200 kilo extra ljuddämpning. Speciellt fort gick det inte heller. Motorn lät gott, ska det sägas. Och bara bakifrån, alltså avgasljud. Gillar jag. Lite svårt att inse vilka kundkretsen skulle vara. De som vill ha en snabb lyxgolf lär bli besvikna på den hårda fjädringen. De som vill ha en kul bil att klämma runt kurvor/racerbanor lär bli besvikna på svampigheten och tyngden. Möjligen skulle den passa oss svenskar som vill ta sej någorlunda bekvämt ned till Ringen och samtidigt kunna köra någorlunda snabbt runt den ![]() Focus RS har jag tyvärr inte kört, men får ju intrycket att den vänder sej till kurvor/ban-folket och lyckas med det. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Visst är det trevligt med prestandauppgifter men tycker nog man skall köra bilen innan man dömer den efter andras åsikter (Motorjournalister t.ex) Det är ju inte dom som betalar 300k för en bil och det är inte domsomanvänder den varje dag...Köpa en sån här bil handlar om känsla, vad man attraheras av helt enkelt
Bra reportage skrivet om bilen, personligen är jag inte speciellt förtjust i turbomaskiner med lag i men skulle inte säga nej för en provkörning om tillfälle erbjuds ![]() Tips till er. Fick Automobil i brevlådan häromdagen. Där testas Fård Fikus mot Folka Golf R32 och Rostalfa 147 GTA. Mycket bra test! ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Instämmer helt. Mäniskor är olika och det är naturligtvis därför bilar är så olika. Man ska köpa det man SJÄLV vill ha, inte det motorjournalisterna gillar, eller kompisarna, eller morsan. Jag känner folk som går helt efter vad de läst i sin favoritbiltidning, de har t.o.m. lagt sej till med motorjournalisternas vokabulär, som "harmonisk körupplevelse" eller liknande. Nå, det är ju deras problem... JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Ford uppger 215 hk från 2 liter. Motor 1 989 cc, 2 liter, cylinderdiameter (mm): 84,8, slaglängd (mm): 88 och kompression: 8 med 4 cyl. rak, tvärställd och dubbla överligg kamaxlar med variabla ventiltider och 4 ventiler per cylinder ZETEC Kompressor med turbo Bränslesystem multi-point insprutning Bränsle blyfri Prestanda: max hastighet (km/tim): 232 och acceleration 0-100 km/tim (sek): 6,4 Effekt ISo, 158 kW, 215 HK, vid varv/m: 5 500, max vridmoment Nm 310 och vid varv/m: 3 500 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 3071 besök totalt |