Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nån som hört talas om dessa "vassa" tändstift? PULSTARPLUG
1497 besök totalt
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Nån som hört talas om dessa "vassa" tändstift? P

Nån som hört talas om dessa tändstift?

http://www.pulstarplug.com/howtheywork.html

Verkar ju ge bra gnista på deras fina animeringar i alla fall, *Host Bullshit host*


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3593



Det är alltså ett tändstift med en inbyggd tändspole/förstärkare?
Det pratas om 50 watt "gnisteffekt" på konventionella tändstift, är det en vedertagen effekt? Det borde ju gå att mäta upp ganska lätt, så kan man räkna ut effekten.

Luktar ju lite snake-oil som vanligt när det är en massa flashiga animationer, men visst, det kan ju funka...

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1234



Det ser som man byggt ett tändstift med inbyggt luftgap. Principen med inbyggda luftgap i tändsystem är på intet sätt ny. Det finns standardtändkablar eller rotor/fördelarlock med denna princip från fabrik Effekten blir densamma.

Att prata om toppeffekt visar egentligen ingenting men det blir snygga siffror.


Spänningen från en tändspole har en viss stigtid dvs det tar en liten liten stund innan full spänning fås.
Den krävs en viss spänning för att överbrygga luftgapet dvs man säkerställer en minnivå på spänningen till tändstiftet och därmed säkerställer man att inte gnista ges innan spänningen från tändspolen hunnit växa upp.
Så visst gnistan blir lite kraftigare eftersom man bygger in kondensator i systemet och lägger ut samma mängd energi över en kortare tid.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



För god tändbarhet så önskas en lång gnisttid, inte kort. Att däremot ha en väldigt snabb spänningsökning över tändstiftet har fördelar, och kapacitiva tändsystem har just sådana egenskaper. Tyvärr kombineras också det med en kort gnisttid och därmed en dålig tändbarhet. Finns därför tändsystem där man försökt kombinera dessa egenskaper genom att först skapa en stor spänning mycket snabbt (typ CDI) och efter detta lägga på en ström när gnistan gått och på så sätt få en lång gnista. Dessa brukar kallas plasma tändsystem eller liknande. Detta är dock inte faller här utan detta är snarare en ren bluffprodukt. Hög gnisteffekt är inte vad som räknas utan hög tändenergi, och man kan inte få ett stift att ge mer tändenergi än vad tändsystemet levererar.
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410


Trådstartare
Du har alltid så bra svar Johan

offtopic: jag läste din fina -Att överladda en ottomotor härom veckan. Mycket intressant läsning och bra skrivet
Har läst en del om motorer det sista (så man märker hur lite man kan), men det är alltid olika grader av djupgående i tekniken, så även om man läst om samma sak förut är det kul att läsa igen när någon annan skrivit


_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Allmänt banåkaforum
Nån som hört talas om dessa "vassa" tändstift? PULSTARPLUG
1497 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande