Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1497 besök totalt |
Nån som hört talas om dessa "vassa" tändstift? P
Nån som hört talas om dessa tändstift? http://www.pulstarplug.com/howtheywo Verkar ju ge bra gnista på deras fina animeringar i alla fall, *Host Bullshit host* ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
Det är alltså ett tändstift med en inbyggd tändspole/förstärkare?
Det pratas om 50 watt "gnisteffekt" på konventionella tändstift, är det en vedertagen effekt? Det borde ju gå att mäta upp ganska lätt, så kan man räkna ut effekten. Luktar ju lite snake-oil som vanligt när det är en massa flashiga animationer, men visst, det kan ju funka... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
Det ser som man byggt ett tändstift med inbyggt luftgap. Principen med inbyggda luftgap i tändsystem är på intet sätt ny. Det finns standardtändkablar eller rotor/fördelarlock med denna princip från fabrik Effekten blir densamma.
Att prata om toppeffekt visar egentligen ingenting men det blir snygga siffror. Spänningen från en tändspole har en viss stigtid dvs det tar en liten liten stund innan full spänning fås. Den krävs en viss spänning för att överbrygga luftgapet dvs man säkerställer en minnivå på spänningen till tändstiftet och därmed säkerställer man att inte gnista ges innan spänningen från tändspolen hunnit växa upp. Så visst gnistan blir lite kraftigare eftersom man bygger in kondensator i systemet och lägger ut samma mängd energi över en kortare tid. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
För god tändbarhet så önskas en lång gnisttid, inte kort. Att däremot ha en väldigt snabb spänningsökning över tändstiftet har fördelar, och kapacitiva tändsystem har just sådana egenskaper. Tyvärr kombineras också det med en kort gnisttid och därmed en dålig tändbarhet. Finns därför tändsystem där man försökt kombinera dessa egenskaper genom att först skapa en stor spänning mycket snabbt (typ CDI) och efter detta lägga på en ström när gnistan gått och på så sätt få en lång gnista. Dessa brukar kallas plasma tändsystem eller liknande. Detta är dock inte faller här utan detta är snarare en ren bluffprodukt. Hög gnisteffekt är inte vad som räknas utan hög tändenergi, och man kan inte få ett stift att ge mer tändenergi än vad tändsystemet levererar.
|
Du har alltid så bra svar Johan
![]() offtopic: jag läste din fina -Att överladda en ottomotor härom veckan. Mycket intressant läsning och bra skrivet Har läst en del om motorer det sista (så man märker hur lite man kan), men det är alltid olika grader av djupgående i tekniken, så även om man läst om samma sak förut är det kul att läsa igen när någon annan skrivit ![]() ![]() _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA ![]() ![]() |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1497 besök totalt |